Hlavní obsah

V12, manuál a k tomu design ze 60. let: To je GTO Squalo

Foto: GTO Engineering

Vůz jménem Squalo od GTO Engineering se ve velkém nechá inspirovat ikonickým Ferrari 250 SWB

Jak víme, konec výroby (údajně) páchnoucích, hlučných, neekologických a neekonomických vozů spalujících fosilní paliva, které my automobiloví šílenci tolik milujeme, se neodvratně blíží. Zde však platí ono staré přísloví, že vše špatné je k něčemu dobré, a tak se v posledních letech rozrůstá trh s takzvanými „restomody“. Spalovací motor jako takový tedy ještě neřekl poslední slovo – ani zdaleka, jak se zdá.

Článek

Podobného názoru je evidentně i firma GTO Engineering, která právě připravuje tento krásný retro kousek jménem Squalo, což v italštině znamená „Žralok“. Pokud se nemůžete zbavit dojmu, že vám tento Žralok až nápadně připomíná Ferrari 250 SWB, tedy verzi s krátkým rozvorem, ten dojem je správný – tento kousek je totiž óda na klasické karosářství, klasický design prostý extravagance a podobných nesmyslů, klasické motory… a zkrátka klasická auta jako taková.

Foto: GTO Engineering

Squalo neboli Žralok zosobňuje přesně to, co máme na šedesátých letech nejraději. Velké atmosférické motory a čistý, jednoduchý design

Relativně velká část odborné i laické veřejnosti považuje právě 60. léta minulého století za zlatou éru motorismu – ladný a elegantní design, technologie zrovna prožívaly takzvaný boom, ale zároveň je netížily přehnané restrikce a omezení jako vozy z let sedmdesátých vlivem ropné krize nebo dnes kvůli emisím.

Tento projekt nesl v archivech GTO Engineering až donedávna pracovní název Moderna, ovšem tvůrci se rozhodli pro již brzy hotový produkt vymyslet jméno Squalo, neboť vůz má ztělesňovat vzhled, instinkty a rychlost tohoto vodního dravce. Jednoho pak docela překvapí, že vůz nevzniká v Itálii, ale kupodivu v anglickém Readingu.

Zda se vyrábí na Apeninském poloostrově, nebo „Albionu“, jak staří Římané říkali britským ostrovům, na tom až tolik nesejde. Co je důležitější – dostojí svému jménu? Zdá se, že v této oblasti obavy mít opravdu nemusíme, protože provozní hmotnost by měla být nanejvýš rovných 1 000 kilogramů a pohon bude zajišťovat 4,0l atmosférický dvanáctiválec. Takže ano, žádná turbodmychadla, žádný kompresor, žádný hybrid. A dříve než se zeptáte – ano, bude mít manuální převodovku.

V základních technických parametrech už v GTO Engineering mají poměrně jasno, momentálně tak dochází ke schvalování spíše designových prvků. Jmenovitě jde o „drobnosti“ jako kliky dveří, vnější zpětná zrcátka a třeba 18palcová litá kola, nicméně většina z toho již byla dle výrobce schválena. Když je řeč o kolech – GTO Engineering údajně nechá pro svůj vůz Squalo na zakázku vyrobit pneumatiky, ovšem u jaké firmy, to nám není známo. Kdybychom si ale měli na nějakou firmu vsadit, zkusili bychom Pirelli, jak jinak.

Zakladatel a mozek firmy GTO Engineering, chlapík jménem Mark Lyon tvrdí, že je potřeba na autě udělat ještě spoustu práce, ale výsledek prý bude stát za to: „Potíž je, že ty nejdrobnější součásti vždy zaberou nejvíce času,“ nechal se slyšet. „Jsme momentálně ve stádiu, kdy dochází k výrobě designových modelů v životní velikosti u nás v Británii a již brzy budeme moci oznámit i naše technické partnery, se kterými na projektu spolupracujeme, jmenovitě firmy, které poskytnou výrobu jak exteriéru i interiéru, ale rovněž výrobu kol a pneumatik.“

První vyrobené kusy mají dorazit k zákazníkům v roce 2023. Kdo by to byl řekl, že dnes už ikonické restomody jako Eagle nebo třeba Singer budou mít takto kvalitní konkurenci? „Za celé ty roky, co pracuji v automobilovém průmyslu, jsem ještě nebyl z vývoje nějakého vozu takhle nadšený,“ dodává Lyon.

Související témata:
Načítám