Článek
Jižní strana oblíbeného Chopku nabízí navzdory teplému počasí, které už nějaký čas panuje, na konci února stále dostatek sněhu. A to my potřebujeme. Jak jinak naplno vyzkoušet vlastnosti nové zimní pneumatiky?
Všechna námi řízená auta měla obuty nové pneumatiky Bridgestone Blizzak LM005. Podle výrobce mají mít optimální jízdní vlastnosti nejen na sněhu a ledu, ale i na mokré vozovce, která v našich zeměpisných šířkách v zimním období převažuje nad zasněženým povrchem. Má se zkrátka jednat o parťáka pro každodenní používání, který vás nenechá ve štychu za jakýchkoliv podmínek. Tak uvidíme!
Abychom si mohli novinku dobře osahat v různých situacích, bylo pro nás připraveno hned několik disciplín. V té první jezdíme s BMW X1 po dětské sjezdovce na zasněženém okruhu. I když okruh je možná silné slovo, představte si zkrátka jen kužely vytyčenou trasu na sjezdovce s dostatkem sněhu. Terén už je dost rozbitý, po několika jízdách je z trati pořádná oranice.
Výjezdy se kvůli hrbolům dají jezdit maximálně dvacítkou, i tak auto pěkně skáče. O co ale jde především – stále suverénně jede a v případě potřeby ochotně zrychluje i v hlubokém rozježděném sněhu. Otočky nahoře i dole je dobré jezdit pod plným plynem, důležité je hlavně se nezastavit, neboť hrozí, že auto zůstane zakleslé spodkem v hlubokém rozoraném sněhu. Z kopce pak jezdíme až čtyřicítkou. Není to vysoká rychlost, ale v hlubokém sněhu s vyjetými kolejemi je to až až.
S trochou nadsázky se dá říct, že pokud máte čtyřkolku s kvalitním zimním obutím, vyjedete takřka všechno, na co můžete v běžných podmínkách narazit. Limitem je snad jedině světlá výška automobilu; dokud nedřete spodkem auta o sníh, jedete. Černou sjezdovku bychom už ale spíš raději nezkoušeli…
Druhá disciplína v pořadí byla ta nejzábavnější. Na uklouzaném polygonu s dostatkem sněhu máme k dispozici vozy Mercedes-Benz E220d s pohonem zadních kol. Povrch tvoří měkký sníh a pod ním led. Asi tušíte, co to znamená. Vypínáme stabilizaci a po chvilce ježdění musíme uznat, že „éčko“ je vlastně docela zábavné auto. Na vození se bokem možná trochu dlouhé, ale jinak nemáme námitek.
A opět se zaměřujeme na vlastnosti obutých pneumatik. Ve chvíli, kdy nás zadek pomalu ale jistě předbíhá, dáváme kontra, držíme auto pod plynem a necháme se ze zatáčky krásně a kontrolovaně vyvézt. Sněhu je v některých místech trati opravdu hodně, i přes absenci pohonu všech kol si ale můžeme auto vodit, jak se nám zlíbí. Pneumatiky vedou nad sněhem a ledem 2 : 0.
Na závěr zkoušíme pneumatiky na běžných silnicích. S Volkswageny Golf jezdíme po silnicích na jih od Chopku. Vlivem teplého počasí již na nich neleží sníh, jsou převážně suché, ve vyšších polohách ale i místy mokré. Není to tak zábavné jako předchozí dvě disciplíny, zato tyto jízdy lépe simulují běžné podmínky, panující u nás po většinu zimy.
Gumy dobře drží v zatáčkách i při vyšších rychlostech, jsou čitelné a dávají s předstihem najevo, kdy se blíží konec jejich přilnavosti. Na kategorii zimních pneumatik jsou také poměrně málo hlučné.
Během dvou dnů ježdění jsme si mohli vyzkoušet různé povrchy i situace a přesvědčit se o tom, jak moc je kvalitní zimní obutí při jízdě v zimě důležité. Je to součást výbavy, na které by se zkrátka nemělo šetřit. Ve výběru správného zimního obutí pak mohou pomoci nezávislé testy, například českého ÚAMK nebo německého ADACu. V kategorii zimních pneumatik v nich v posledních letech bodují například pneumatiky Continental WinterContact, GoodYear UltraGrip nebo Dunlop Winter Sport. Hluboký sníh, uklouzaný led i studené asfaltky – s tím vším by si totiž měla zimní pneumatika s přehledem poradit. A ta naše to v Nízkých Tatrách zvládla na jedničku, uvidíme, jak zaboduje v nezávislých testech.