Hlavní obsah

V Tatrách jsme zkoušeli, co všechno zvládnou kvalitní zimáky

Foto: Jakub Deml

Zima se sice pomalu ale jistě blíží ke svému konci, my jsme ale ještě využili lákavé nabídky a vyrazili si užít pár dní do Nízkých Tater. Na místě jsme měli k dispozici hned několik modelů aut, všechny obuté do nových zimních pneumatik značky Bridgestone.

Článek

Jižní strana oblíbeného Chopku nabízí navzdory teplému počasí, které už nějaký čas panuje, na konci února stále dostatek sněhu. A to my potřebujeme. Jak jinak naplno vyzkoušet vlastnosti nové zimní pneumatiky?

Všechna námi řízená auta měla obuty nové pneumatiky Bridgestone Blizzak LM005. Podle výrobce mají mít optimální jízdní vlastnosti nejen na sněhu a ledu, ale i na mokré vozovce, která v našich zeměpisných šířkách v zimním období převažuje nad zasněženým povrchem. Má se zkrátka jednat o parťáka pro každodenní používání, který vás nenechá ve štychu za jakýchkoliv podmínek. Tak uvidíme!

Abychom si mohli novinku dobře osahat v různých situacích, bylo pro nás připraveno hned několik disciplín. V té první jezdíme s BMW X1 po dětské sjezdovce na zasněženém okruhu. I když okruh je možná silné slovo, představte si zkrátka jen kužely vytyčenou trasu na sjezdovce s dostatkem sněhu. Terén už je dost rozbitý, po několika jízdách je z trati pořádná oranice.

Výjezdy se kvůli hrbolům dají jezdit maximálně dvacítkou, i tak auto pěkně skáče. O co ale jde především – stále suverénně jede a v případě potřeby ochotně zrychluje i v hlubokém rozježděném sněhu. Otočky nahoře i dole je dobré jezdit pod plným plynem, důležité je hlavně se nezastavit, neboť hrozí, že auto zůstane zakleslé spodkem v hlubokém rozoraném sněhu. Z kopce pak jezdíme až čtyřicítkou. Není to vysoká rychlost, ale v hlubokém sněhu s vyjetými kolejemi je to až až.

Foto: Jakub Deml

BMW X1 si s hlubokým sněhem na mírné sjezdovce poradilo bez zaváhání

S trochou nadsázky se dá říct, že pokud máte čtyřkolku s kvalitním zimním obutím, vyjedete takřka všechno, na co můžete v běžných podmínkách narazit. Limitem je snad jedině světlá výška automobilu; dokud nedřete spodkem auta o sníh, jedete. Černou sjezdovku bychom už ale spíš raději nezkoušeli…

Druhá disciplína v pořadí byla ta nejzábavnější. Na uklouzaném polygonu s dostatkem sněhu máme k dispozici vozy Mercedes-Benz E220d s pohonem zadních kol. Povrch tvoří měkký sníh a pod ním led. Asi tušíte, co to znamená. Vypínáme stabilizaci a po chvilce ježdění musíme uznat, že „éčko“ je vlastně docela zábavné auto. Na vození se bokem možná trochu dlouhé, ale jinak nemáme námitek.

Foto: Jakub Deml

Mercedes-Benz třídy E se tváří na první pohled seriózně a usedle, ve skutečnosti umí být ale i velmi zábavný

A opět se zaměřujeme na vlastnosti obutých pneumatik. Ve chvíli, kdy nás zadek pomalu ale jistě předbíhá, dáváme kontra, držíme auto pod plynem a necháme se ze zatáčky krásně a kontrolovaně vyvézt. Sněhu je v některých místech trati opravdu hodně, i přes absenci pohonu všech kol si ale můžeme auto vodit, jak se nám zlíbí. Pneumatiky vedou nad sněhem a ledem 2 : 0.

Na závěr zkoušíme pneumatiky na běžných silnicích. S Volkswageny Golf jezdíme po silnicích na jih od Chopku. Vlivem teplého počasí již na nich neleží sníh, jsou převážně suché, ve vyšších polohách ale i místy mokré. Není to tak zábavné jako předchozí dvě disciplíny, zato tyto jízdy lépe simulují běžné podmínky, panující u nás po většinu zimy.

Gumy dobře drží v zatáčkách i při vyšších rychlostech, jsou čitelné a dávají s předstihem najevo, kdy se blíží konec jejich přilnavosti. Na kategorii zimních pneumatik jsou také poměrně málo hlučné.

Během dvou dnů ježdění jsme si mohli vyzkoušet různé povrchy i situace a přesvědčit se o tom, jak moc je kvalitní zimní obutí při jízdě v zimě důležité. Je to součást výbavy, na které by se zkrátka nemělo šetřit. Ve výběru správného zimního obutí pak mohou pomoci nezávislé testy, například českého ÚAMK nebo německého ADACu. V kategorii zimních pneumatik v nich v posledních letech bodují například pneumatiky Continental WinterContact, GoodYear UltraGrip nebo Dunlop Winter Sport. Hluboký sníh, uklouzaný led i studené asfaltky – s tím vším by si totiž měla zimní pneumatika s přehledem poradit. A ta naše to v Nízkých Tatrách zvládla na jedničku, uvidíme, jak zaboduje v nezávislých testech.

Načítám