Hlavní obsah

V roce 2030 by (prý) mohlo v ČR jezdit 90 tisíc aut na vodík

Foto: Toyota

Toyota Mirai je prvním sériově vyráběným vodíkovým autem na světě

V současné době ale nejezdí v České republice vodíkové auto ani jedno. Důvod je prostý: není je kde natankovat. Ovšem ani s elektrifikací to nebude tak horké – plány na výstavbu dobíjecích stanic sice jsou, ale realizace pokulhává. Ministerstvo průmyslu a obchodu připomíná, že se Česká republika zavázala ke snižování emisí v dopravě a využívání vodíku má být jednou z možností.

Článek

Je to až úsměvné. Česká republika by měla začít co nejdříve něco dělat, pokud chce opravdu splnit náročné podmínky pro snižování emisí. Jestliže opravdu máme jezdit elektromobily a auty na vodík, mělo by se ale začít s budováním toho nejpotřebnějšího, tedy dobíjecích a tankovacích stanic. Jenže zatímco třeba sousední Německo zvýšilo počet dobíjecích stanic jen za loňský rok bezmála o polovinu, takže nyní tam s elektromobilem můžete využít 20 650 dobíjecích stanic, v ČR je aktuálně zhruba 400 dobíjecích míst a výstavba dalších rozhodně neprobíhá tak rychle, jak by si přáli příznivci elektromobilů, automobilky i samotná vláda. A čerpací stanice na vodík? V ČR je jedna, ale není určena pro veřejnost!

Foto: Shutterstock

Výstavba elektrických dobíjecích stanic rozhodně není tak rychlá, jak by si všichni představovali

Ministerstvo dopravy už vloni uvedlo, že v Česku by do roku 2023 mělo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík. První tři pilotní čerpací stanice na vodík připravuje petrochemický holding Unipetrol na svých stanicích Benzina v Praze, Litvínově a Brně. Nejblíže k výstavbě jsou aktuálně stanice v Záluží u Litvínova a v ostravském terminálu Hranečník. Tu druhou staví Dopravní podnik Ostrava, ale počítá se s tím, že bude otevřena také pro ostatní dopravce i pro běžné majitele vodíkových aut.

„Jakmile budou v Česku stát první čerpací stanice, začneme s prodejem modelu Toyota Mirai, který je prvním sériově vyráběným vodíkovým autem na světě,“ řekla Jitka Jechová, mluvčí Toyoty ČR. Model Mirai se v zahraničí prodává v přepočtu za cca 1,4 milionu korun, ale do deseti let by neměla být vodíková auta dražší než vozy s hybridním pohonem. „Je to naše realistické očekávání, Toyota se nebude soustředit jen na jeden druh alternativního pohonu, ale nabídne zákazníkům možnost výběru,“ řekl Matt Harrison, evropský šéf prodeje a marketingu Toyoty. A dodal, že záleží na každém řidiči, aby si sám zvolil, co je pro něj nejvýhodnější.

Klasické spalovací motory jsou podle některých názorů za zenitem, ale pořád jsou nejrozšířenější, přičemž moderní pohonné jednotky jsou úspornější, než bychom si uměli před nějakými deseti lety vůbec představit. Řada automobilek je tedy plánuje udržet v nabídce. Hybridní pohony taky prodělaly obrovský vývoj, a třeba již zmíněná Toyota snížila od doby uvedení prvního hybridního modelu Prius (rok 1997) cenu hybridní technologie o nějakých pětasedmdesát procent. Aktuálně nabízí hybridní pohon napříč všemi modelovými řadami a ostatní automobilky, domácí Škodovku nevyjímaje, ji následují.

Elektromobily pořád omezuje doba tankování, kapacita jejich baterií a nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. Další důležitou veličinou v rovnici je pak samozřejmě jejich cena. Na rozdíl od elektromobilů ale auta na vodík nemají ani druhotné emise, z výfuků vypouští pouze vodní páru a doba načerpání vodíku se příliš neliší od běžného natankování benzinu či nafty. Navíc vodíková auta prodělala obrovský vývoj, co se bezpečnosti týče, a jejich nádrže jsou odolnější než ty benzinové –vždyť musí vydržet tlak až 700 atmosfér!

Auta na vodík jezdí vlastně na elektřinu, ale obejdou se bez baterií. Vodík je pouze zdrojem energie, auto si vyrobí z vodíku a kyslíku elektrickou energii, která pak pohání klasický elektromotor. Auta na vodík již sériově vyrábí například Toyota, Hyundai nebo Honda. Právě Toyota, která letos v Evropě prodala 167 vodíkových vozů Mirai, do vodíku masivně investuje a v minulosti vyvinula například i loď na vodíkový pohon.

U nás by podle předpokladů ministerstva průmyslu a obchodu mohlo v roce 2030 jezdit 60 až 90 tisíc aut na vodíkové články. „Predikce pro rok 2030 se budou zpřesňovat po roce 2023, kdy se mají revidovat emisní limity CO2 pro osobní a lehké užitkové automobily. Vše se bude odvíjet od procenta snížení emisí u těchto vozidel ve srovnání s rokem 2021,” uvedla mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová. A dodala, že výstavbu vodíkových čerpadel má podpořit dotace z Operačního programu Doprava z výzvy, která je určena pro podporu rozvoje infrastruktury vodíkových plnicích stanic.

Načítám