Hlavní obsah

V roce 2022 budou rallyové speciály WRC jezdit na baterky

Foto: Toyota Gazoo Racing

Toyota je jedna z těch automobilek, která elektrifikaci WRC prosazuje

Rychlost současných speciálů WRC bere dech. Diváci při sledování letošního ročníku Rallye Monte Carlo doslova šíleli a někteří komentátoři se nebáli ani srovnání s legendární skupinou B, která je považována za nejvíce vzrušující a nejnebezpečnější období motorsportu vůbec. Důvodem jsou geniální podvozky, pohon všech kol, motory s výkonem okolo 380 koní a váha cca 1200 kilogramů. No a tohle všechno bude od roku 2022 jinak!

Článek

Jestli to bude lepší, nebo horší, to ukáže až čas. Každopádně je jisté, že stejně jako ve formuli 1, tak i ve WRC přijde ke slovu elektřina. Nicméně FIA ani automobilky zatím nemají jasno a všechno budou teprve řešit. Nicméně je zajímavé, jak si obě dvě strany navzájem vyčítají, že se zatím nic neděje. „Když si projdete světové autosalony, vidíte, jak se jednotlivé automobilky předhání ve vývoji, jak využívají elektřinu pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby,“ nechal se slyšel šéf FIA Jean Todt. „Byl jsem frustrovaný, že se stejnou vervou se automobilky nesnaží modernizovat i svoje závodní auta a že o to nestojí ani jednotlivé šampionáty. Obojí se ale začíná měnit a automobilky už teď konečně říkají, že chtějí nějakou formu hybridních pohonů i pro WRC.“

Nakolik jsou slova Todta konstatováním skutečnosti, nebo jen přáním či pobídkou, o tom můžeme jen spekulovat. Odborníci však rovnou varují, že když náklady na vývoj nových závodních speciálů prudce vyrostou, automobilky z toho couvnou, ostatně to už se přece párkrát stalo.

Foto: Hyundai

Korejský Hyundai vtrhnul do WRC se vší vervou, letos angažoval i hvězdného Loeba

Pokud se pravidla opravdu budou měnit, pak to bude od konce roku 2021, kdy končí obvyklý pětiletý cyklus. FIA i WRC však slibují, že týmy se vše dozví včas. „Hledáme společně cestu a víme, jaké máme časové možnosti,“ řekl  šéf WRC Yves Matton. „Připravíme pravidla do konce letošního roku, aby měly automobilky čas se přizpůsobit.“ A šéf týmu M-Sport Rich Millener to pro Autosport.com rovnou okomentoval: „Bylo by fajn, kdyby to bylo do poloviny roku, protože tak budeme mít čas nově navržená pravidla okomentovat a domluvit se.“ Nicméně připustil, že to bude ještě asi složité jednání, protože každý výrobce si nová pravidla pro použití hybridních technologií ve WRC představuje trochu jinak. „FIA tomu musí dát finální pravidla. A my, jako výrobci, potřebujeme co nejdříve vědět, jaká budou omezení, nebo zda se budou používat unifikované díly. Osobně si myslím, že by to mohlo další automobilky přitáhnout…“

Většina skalních fandů rallye se ale křižuje a bojí se, co přijde, aktuálně však není nic rozhodnuto, dokonce ani to, jakou formou elektrifikace se půjde. Můžeme se dočkat jak speciálů, kde se budou kombinovat spalovací motory s elektrickými, tak třeba jen aut s elektrickými turby. A podle některých by stačilo, kdyby elektřina poháněla auta jen na nebytných přejezdech.

Pro jakou variantu jste vy? Hlasujte v naší anketě, nebo napište svůj názor do diskuze.

Pro jakou variantu elektrifikace WRC jste?
Kombinace spalovacího motoru a elektromotoru
4,6 %
Ať dál jezdí jen na benzín
90,6 %
Elektrické turbodmychadlo, případně systém, který by jen přidával výkon
3 %
Elektřina by poháněla auta jen při přejezdech
1,8 %
Celkem hlasovalo 8966 čtenářů.
Načítám