Článek
Letos v srpnu tomu bylo 20 let, co rodina Jiříčkova oficiálně založila Muzeum historických vozidel a staré zemědělské techniky, které leží v bývalém areálu JZD v obci Pořežany u Týna nad Vltavou (okres České Budějovice). Ke vzniku těchto prostor vedl jediný, avšak velmi pragmatický důvod – mnohaleté sbírání všeho, co se točí a má kola, zkrátka vyvrcholilo v solidní kolekci, kterou bylo třeba někde ubytovat.

Bývalé JZD dnes hostí vše staré, co se točí
Podle slov vlastníků soukromého muzea můžete na místě shlédnout nejrozsáhlejší jihočeskou sbírku starých automobilů, motocyklů i stabilních motorů, a dokonce též prý největší českou expozici historických kočárů, které se objevují rovněž ve filmech či na svatbách.
Mimo toho mají pod střechami hal své místo dobové televizory, rádia, venkovské stroje, hasičské stříkačky, historické náhradní díly a dalších komponenty. Bonusem stojícím za zmínku může být renovační dílna, kde se už mnoho vozidel dočkalo svěžího lesku a nových zdravých plechů.

Muzeum nejsou jen auta, ale také různý mix starožitností
Ty nejraritnější kousky hledejte hned v přízemí první budovy a ptejte se po Chevroletu Capitol (na úvodní fotce vpravo), jenž si ve Spojených státech zakoupil československý legionář a armádní generál Lev Prchala, když se přes Ameriku vracel zpět domů.
Neméně zajímavou mašinou je vojenská nákladní Škoda typ 256 G vyrobená ještě za první republiky, nicméně během druhé světové války byla z nařízení tehdejší protektorátní vlády přestavěná na pohon na dřevoplyn. Oproti konvenčnímu palivu má zastavěný šestiválcový motor z tehdejšího Superba na plyn asi poloviční výkon, přičemž každých osm až deset kilometrů je nutné přiložit polínka do kotle.
Škodovka potřebuje krmit dřevem každých osm až deset kilometrů
Někteří z vás možná poznají biskupský kočár Berlina vyrobený ze začátku 18. století. Proč? Tento unikát hrál ve více než 45 filmech včetně známých českých pohádek Princezna ze mlejna nebo Z pekla štěstí.

Tento přes 250 let starý kočár značky Berlina se proslavil ve více než 45 filmech
Druhé patro hlavní budovy patří rovněž kočárům, ale taktéž automobilovým veteránům. V řadě vedle sebe stojí pragovky, škodovky, tatry a další vozy. Nemiňte třeba Walter Bijou (1932), Aero 662, šestimístný taxík Tatra 30, Tatru 57 přezdívanou „žehlička“ (kvůli tvaru přídě), zachovalý Volkswagen Type 1 (Beetle) z roku 1962 či třeba Fiat 600 (1965) – první auto syna zakladatele muzea.

Tatra 30 v provedení šestimístné taxi je zrenovovaná a plně pojízdná
Vrchní patro poskytuje přístřeší solidní sbírce motocyklů čítající zástup čezet, jaw, manetů, tatranů a simsonů. Za zmínku zde stojí například ČZ 500 s originální sajdkárou nebo druhoválečné mašiny používané Wehrmachtem – Zündapp 500, 400 a 350.

Čezet zde najdete hned několik desítek
Pod venkovním stáním se můžete pokochat sbírkou českých traktorů značek Zetor a Škoda a také předválečným americkým Farmallem – šikovným víceúčelovým strojem, jehož motor spaluje petrolej. Druhá řada pak hostí staré ruské osobáky (Moskvič apod.) a dva Fordy Cortina (1965 a 1969).

Víceúčelový traktor Farmall z USA spaluje při provozu petrolej
Expozici uzavírá oddělená hala pojmenovaná Stará technika venkova, kde zajásá každý fanoušek zemědělské mašinerie – traktorů, povozů a jiných užitkových strojů. Z osobních automobilů se tu nejvíce vyskytují rozličné trabanty v různě dochovaných stavech.
Až pojedete na jih Čech, zkuste si najít čas a zavzpomínat na doby dávno minulé právě v Pořežanech u Týna nad Vltavou. Nemusíte být ani nutně zapálený motorista, aby se vám v muzeu líbilo, jelikož řadu zajímavých příběhů vypráví i ostatní vystavená technika či elektrospotřebiče. Navíc se sem dostanete každý den včetně svátků, a to od 9:00 do 17:00 hodin, bezplatně zaparkujete přímo v areálu a rodinné vstupné je 200 Kč, zatímco dva dospělí zaplatí 180 Kč. Do Českých Budějovic to za případným dalším programem pak máte necelou půlhodinku jízdy…