Článek
Veškerý výkon se přenáší na všechna čtyři kola přes sedmistupňovou převodovku DSG a zrychlení z klidu na sto má proběhnout za 5,2 sekundy. Maximální rychlost činí 247 km/h. Alespoň tak to tvrdí papírové hodnoty. Vydali jsme se do okolí Barcelony, kde jsme se poprvé mohli s Cuprou Atecou krátce svézt. Jaké v nás zanechala dojmy?
Možná si říkáte, že je trochu netradiční prezentovat se malým SUV modelem, když Cupra chce být primárně sportovněji založená značka. Pravým důvodem je fakt, že dle výrobního cyklu byla pravá chvíle postavit ostřejší Atecu. Ostatně po vozech SUV je stále hlad. Nemusíte však smutnit, nové modely dorazí a koncem příštího roku chystá Cupra i nějaké překvapení. To se momentálně ukrývá pod názvem Cupra Special Model. Uvidíme tedy, čeho se dočkáme. A zpátky k dojmům z jízd.
Na můj vkus má Ateca až zbytečně ostrý design, který je hodně patrný na zádi. Čtveřice koncovek výfuků dává dostatečně najevo, že před vámi nejede Seat Ateca, jak by se mohlo zdát. Oči ale mějte jaksepatří ve střehu, protože brzy se vám záď může ztratit z dohledu. Na prezentaci jsme si mohli auto vyzkoušet i na několikakilometrové silnici, která byla uzavřena výlučně pro naše účely.
Cupra Ateca je stále SUV, takže je potřeba k autu tak přistupovat. Ateca má k dispozici i launch control, který jsem samozřejmě vyzkoušel. Pneumatiky se i na mokré silnici zakously do asfaltu a vůz vyrazil vpřed. A rozhodně ne pomalu. Potěší i zvukový doprovod. Při ubrání plynu proniká do interiéru příjemně bručivý zvuk - nijak ale rušivý. Že se vám ale i tak nelíbí? Stačí volič jízdních režimů na středové konzole posunout do jiného módu, než je Cupra.
Pocitově mi Cupra Ateca přijde pohodlnější než standardní Ateca, a to i na devatenáctipalcových kolech. U té druhé se mi podvozek zdál prostě poněkud tvrdší. Ve standardní výbavě jsou adaptivní tlumiče, takže můžete vybírat hned z několika režimů. Na podrobnější dojmy si však musíme vzít Atecu i na rozbité české silnice, nejen na krátké svezení po bezvadném asfaltu v okolí Barcelony.
Nastavení auta, ať už po zvukové stránce nebo i v jiných parametrech, je přesně takové, aby uspokojilo i při sportovnější jízdě. O víkendu však zvládne vzít rodinu i na nějaký výlet. V tom vidím velký benefit. Nejpomalejší na silnici rozhodně nebudete. A rozhodně stojí za pozornost fakt, že v podobné cenové relaci v daném segmentu takové auto neseženete. Konkurence jako Renault Kadjar, Hyundai Tuscon či Nissan Qashqai nenabízí takto silný motor. A druhá strana v podobě BMW X3, Audi Q3 či Mercedes GLA je cenově zase někde jinde.
Myslím si, že Cupra Ateca zvládne vykouzlit úsměv na tváři spousty lidí. Není to žádné velké sportovní nářadí, aby se s autem nedalo jezdit každý den. Na druhou stranu není rozhodně pomalé a z hlediska motoru to vůbec není špatné. Motor má poměrně lineární charakter. Tak nějak jsem čekal, kdy přijde nějaký vrchol, a ono nic. Motor postupně zvyšuje otáčky, auto jede, převodovka tam pošle další rychlost a auto stále zrychluje. Při sledování digitálního přístrojového štítu jenom vidím, jak rychlost roste, aniž se musím extra namáhat.
V základní výbavě dostanete mimo jiné osmipalcový dotykový displej infotainmentu, bezdrátové nabíjení chytrého telefonu, bezklíčkový vstup, parkovací kameru či digitální přístrojový štít. Mezi příplatkovou výbavu patří například brzy Brembo, které byly na všech testovacích modelech. Čím více tlačíte na brzdový pedál, tím více se utahuje brzdný účinek. Na svižnějším z testovaných úseků se mi líbilo i dávkování brzd. Cupra Ateca, která se mimochodem vyrábí v Kvasinách, může být vaše za 1 199 900 Kč a na trh dorazí ještě koncem letošního roku.