Článek
Jestli máte pocit, že už jste za volantem zažili opravdu všechno, tak jste nejspíš ještě nejeli po zpívající silnici. Princip je přitom jednoduchý. Speciální bílé pruhy na asfaltu jsou noty a auto samotné je pak hudebním nástrojem.
Běžně se speciální bílé čáry krajnice používají jako akustické upozornění pro nepozorné řidiče. Mnozí jim děkují, protože je tenhle specifický zvuk vytrhl z mikrospánku nebo z letargie, a zabránil tak nehodě. V Maďarsku, na čerstvě opravené silnici spojující město Kaposvár s dálnicí M7, mají ale tyhle speciální bílé čáry ještě úplně jinou funkci - fungují jako noty.
Řidič napřed zaregistruje vodorovné dopravní značení, které má právě podobu not, pak už může najet koly na čáry, které rozezní celé auto. Repertoár je zatím velmi omezený, všechno to trvá jen pár vteřin, a je to taková malá rocková maďarská rocková balada Route 67.
To v Kalifornii je hudební silnice o kus delší a asi i zvučnější, byť si to někteří úplně nemyslí.
Každopádně zpívající silnice v Maďarsku je prý první vlaštovkou a mají přibýt další úseky v Evropě. Jde o dílo rakouské stavební společnosti Strabag a její odborníci použili speciální postup, kdy záleží nejen na použité barvě, ale taky na její tloušťce, hustotě jejího povrchu a samozřejmě na tom, jak daleko jsou jednotlivé natřené kusy od sebe. V podstatě by se tak daly zahrát celé skladby, jen by to chtělo hodně invence.
Jestli si myslíte, že jde hlavně o bezpečnost a že hudební silnice mají udržet řidiče v bdělém stavu, tak se částečně mýlíte. „Tento projekt spíš ukazuje, kolik kreativity může být v dopravní infrastruktuře," řekl Thomas Birtel, generální ředitel firmy Strabag. „Jsme potěšeni, že jsme byli schopni realizovat tento zajímavý projekt, umíme si představit, že v budoucnu přibudou podstatně delší kusy zpívajících dálnic.“
Je ovšem důležité, že aby silnice hrála čistě a v rytmu, musí řidiči jet přesně 90 km/h. Při rychlejší jízdě efekt prostě zmizí.