Hlavní obsah

V kvalitě autoškol jsou velké rozdíly. Jak vybrat správně?

Foto: Shutterstock

Možná se to nezdá, ale správný výběr autoškoly je pro každého řidiče klíčový. Je sice pravda, že pořádně se každý vyjezdí až v běžném provozu, jenže špatné návyky a chyby si může přinést už z autoškoly a pak se jich jen velmi těžko zbavuje. Jak vybrat správnou autoškolu, kde nebudete jen dalším zdrojem příjmu, ale zákazníkem, který si také něco důležitého odnáší?

Článek

Získání řidičského oprávnění není jen o tom absolvovat povinné jízdy, teorii, napsat test, projet se kousek s inspektorem a dostat řidičák. Ačkoliv mnozí to tak berou a podle toho to někdy na českých silnicích vypadá. Jenže když se přihlásíte na angličtinu do jazykové školy, taky to neděláte kvůli certifikátu o absolvování, ale kvůli tomu, abyste uměli anglicky. A s autoškolou by to mělo být stejné.

Kvalita jednotlivých autoškol se bohužel dosti různí. Někde po absolvování kurzu jdete k závěrečným zkouškám skutečně dobře připraveni a schopni samostatně řídit vůz. Jinde se ale musíte modlit, aby zkušební inspektor v osudný den přimhouřil všechny oči, co má (a někdy i ty, které nemá), abyste prošli. A to není dobré ani pro vás, ani pro vaše okolí.

Problém je, že řada zájemců o absolvování autoškoly vybírá podle ceny. A ty nejlevnější zpravidla neposkytují tak kvalitní služby jako ty dražší. „Když to někdo dělá například za sedm tisíc korun, tak není takřka možné, aby na tom vydělal, pokud to někde neošidí,” vysvětluje Jiří Novotný z Asociace autoškol ČR. A na čem se dá nejlépe ušetřit? Samozřejmě, že na jízdách.

Občas se tak někteří jedinci chlubí, že měli levnou autoškolu a ještě ji měli za tři týdny hotovou. O standardních 28 hodinách jízd a dalších hodinách teorie tak v jejich případě zpravidla nemůže být řeč. „Člověk, který chce na autoškole ušetřit, si zaplatí tu nejlevnější. Ta ho ale dostatečně nepřipraví, u zkoušek propadne a bude si muset stejně připlatit za další jízdy. V extrémních případech propadne víckrát a bude si muset nakonec zaplatit autoškolu novou, dražší a kvalitnější,” vysvětluje úskalí Jiří Novotný. A zdůrazňuje, že cena by proto neměla být rozhodujícím aspektem při výběru.

Kromě toho, že by vámi vybraná autoškola neměla být podezřele levná, existují i další hlediska, podle kterých byste měli vybírat. „Určitě je dobré, když má autoškola nějaké vlastní prostory, kde probíhá výuka teorie a kde mají také kancelář,” popisuje Jiří Novotný a varuje před autoškolami, kde veškerá administrativa probíhá například při setkání na čerpací stanici.

Rozdíl mezi kvalitní a nekvalitní autoškolou pak zákazník opravdu pozná ve chvíli, kdy se něco stane. Pokud jste si totiž mysleli, že ve výcviku nejste zodpovědní za škody, které případně napácháte, pak jste žili v omylu. V těch lepších (dražších) autoškolách jste pojištěni, ale v případě, že jste si vybrali nejlevnější autoškolu široko daleko, budete si v případě zavinění nehody muset škodu zaplatit pravděpodobně sami. Místo ušetřených peněz vás pak čeká spíše pořádný vítr v peněžence.

Foto: Robert Crum / Shutterstock.com

Kvalitní autoškolu poznáte ve chvíli, kdy dojde například k nehodě. Ty lepší mají pojistku, u těch levných se může stát, že škodu budete nakonec hradit vy

Znaky kvalitní autoškoly

  • cena není podezřele nízká
  • zázemí
  • kvalitní vozy
  • pojištění
  • reference a doporučení

Správný učitel autoškoly by měl být zkušený a schopný své zkušenosti předat i svým žákům. Bohužel ne všichni to tak dělají, a tak se dají v praxi najít i případy, kdy si to chodí učitelé takříkajíc jen odsedět. Opačným případem pak jsou učitelé, kteří se svým klientům věnují jak jen mohou a ve volném čase se vzdělávají.

A se vzděláváním učitelů autoškol teď začala i tuzemská automobilka Škoda. Měli jsme možnost být u toho, první pilotní kurz proběhl tento týden přímo v Mladé Boleslavi. Byl zaměřen na bezpečnost a zúčastnění učitelé se mimo jiné dozvěděli, jak fungují jednotlivé bezpečnostní systémy, jak pracují deformační zóny při nehodě nebo proč není důležité jen být připoutaný, ale také správně připoutaný. Všechny tyto poznatky pak mohou učitelé předávat při své práci žákům v autoškolách. Podle zástupců Škodovky byl o kurz ze strany autoškol velký zájem a další termíny kurzů tak budou následovat. Snad to tedy nakonec s kvalitou nebude tak zlé…

Načítám