Článek
Podle prohlášení Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) se v dubnu v celé Evropě prodalo pouhých 270 682 automobilů. Loni se ten samý měsíc stejné množství prodalo zhruba za týden. Boj proti koronaviru navíc v březnu a dubnu zavřel většinu automobilek a také veškeré autosalony (v ČR jsou otevřené od 20. dubna). I když jste si tak chtěli koupit auto, neměli jste kde. Navíc pro spoustu lidí, kteří přišli o práci nebo se obávali nastupující ekonomické recese, se pak logicky nový automobil zbytnou věcí – a prodeje strmě padaly dolů.
Není náhodou, že země nejvíce zasažené virem Covid-19 měly propad prodejů vskutku extrémní: Itálie o 97,6 % a Španělsko o neméně děsivých 96,5 procent. Neznamená to ale, že se nová auta nekupovala. Kupříkladu v Česku se v dubnu prodalo 10 679 automobilů, což znamená pokles o 53 procent.
Nejmenší propad prodejů nových automobilů za letošní duben zaznamenala Skandinávie (mezi 34 a 39 procenty), přičemž nejméně to bylo v Dánsku – 10 199 prodaných vozidel a propad o rovných 37 procent. V absolutních číslech na tom byl nejlépe německý trh (v dubnu se tam prodalo 120 840), třebaže meziroční propad činil 61 procent.
Nejprodávanější značkou v Evropě zůstal Volkswagen (s 36 tisíci prodanými auty propad o 76 procent), na třetí příčku se posunula česká Škoda (21,5 tisíce prodaných aut), což je malé vítězství, ale jde jen o slabou náplast za propad o 67 procent.
Zavřené továrny a následný pomalý rozjezd výroby podle propočtů ACEA pak znamenaly, že se v Evropské unii nevyrobilo 2 424 955 vozidel. V České republice, kde byly v průměru na 29 dní zavřené továrny Škoda Auto, TPCA a Hyundai, se nevyrobilo 155 060 automobilů. S rozvolňováním opatření se situace začíná pomalu zlepšovat, k ideálu má však stále daleko. Co bude dál ukážou již příští týdny a měsíce.