Hlavní obsah

V Česku vznikne první část dálnice formou PPP projektu

Foto: Shutterstock

Mezi Příbramí a Pískem se v následujících letech postaví historicky první část tuzemské dálnice formou PPP projektu. Nebude ji tak financovat stát, ale soukromí investoři. Těm začne stát dálnici splácet až po jejím dokončení.

Článek

Sněmovna tento týden odsouhlasila uzavření koncesionářské smlouvy k dostavbě 32 kilometrů a provozu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Vyslovila tak souhlas s finančními závazky státu plynoucími z návrhu koncesionářské smlouvy na projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu dálnice D4 v úseku Háje–Mirotice a provozování a údržbu již existujících přiléhajících úseků Skalka–Háje a Mirotice–Krašovice.

„Stavba by měla začít již v březnu a nových 32 kilometrů dálnice bude hotovo v roce 2024. Dalších 25 let ji pak bude vybraný koncesionář provozovat a udržovat v bezvadném stavu, a to spolu s dalšími už postavenými 16 kilometry dálnice D4 a silnice I/20,“ říká k projektu ministr dopravy Karel Havlíček. Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia.

Stát začne dálnici splácet až po jejím dokončení a po 25 letech ji má převzít ve stavu, který se označuje jako nový. Součástí projektu je také oboustranná odpočívka Krsice či středisko Správy a údržby dálnice v Letech u Písku.

Foto: Shutterstock/Konoplytska

S výstavbou pomocí PPP projektů se budeme nejspíš setkávat čím dál častěji

Francouzské konsorcium DIVia, které zakázku vyhrálo, přišlo s cenou 16,55 miliardy korun (diskontovaná hodnota k 1. lednu 2020). V nominální hodnotě to znamená, že stát soukromému partnerovi pošle do roku 2049 celkem 31,95 miliardy korun. V této ceně je kromě veškerých nákladů na výstavbu vyčíslena i pětadvacetiletá údržba dálnice. Stát navíc bude moci při snížení kvality dálnice provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek, což u běžných dálnic sankcionováno není.

Splátky za dálnici budou investorovi hrazeny částečně v českých korunách a částečně v eurech, což bude mít vliv i na finální náklady státu. Pro potřeby soutěže stát stanovil jako průměrný kurz za celé období 29,56 koruny za euro. Pokud by ale koruna byla silnější, tak stát podle ministerstva dopravy ušetří. V současné době má přitom podle České národní banky jedno euro hodnotu 25,83 koruny

„V Česku nyní máme rekordní rozpočty Státního fondu dopravní infrastruktury, ale musíme být připraveni na to, že v budoucnu bude klesat příspěvek z evropských fondů, zejména pro stavby mimo transevropskou síť, jako jsou obchvaty na silnicích I. třídy nebo regionální tratě. Evropské peníze navíc bude nutné více spolufinancovat,“ vysvětluje ministr Havlíček. Dá se tak předpokládat, že výstavba nových silnic a dálnic v Česku bude čím dál častěji financována pomocí PPP (česky Partnerství veřejného a soukromého sektoru) projektů.

PPP projekty jsou jednou z možností, jak urychlit výstavbu dálnic v Česku. Zásadní výhodou tohoto způsobu je, že se celý zbytek dálnice D4 dostaví najednou bez vytváření mnohaletých průtahů a provizorií, které otravují život všem řidičům. O tom, jak moc se bude PPP projektů využívat při výstavbě dalších tuzemských dálnic, se rozhodne mimo jiné podle zkušeností právě z výstavby těchto úseků dálnice D4.

Jste spokojeni s rychlostí výstavby dálnic v České republice?
Ano, stát dělá, co může
9,6 %
Ne, mělo by se stavět rychleji
84,9 %
Nevím, příliš to nesleduji
5,5 %
Celkem hlasovalo 2721 čtenářů.
Související témata:
Načítám