Článek
Jsme si bohužel téměř jisti, že anglický nápad, který vám dnes představíme, se brzy rozšíří i do jiných států. Jen doufáme, že se ho nedočkáme až příliš brzy. Ve Velké Británii totiž začaly vzrůstat stížnosti na příliš hlučná auta. Stěžovali si obyvatelé měst zatížených nadmírou hluku, a tak si hlučných aut začali všímat i policisté. Ale doposud neměli žádnou pravomoc taková auta jakkoliv řešit. To se ale změní. Tamním úřadům s tímto hlukem došla trpělivost a hodlají proti němu velmi tvrdě postupovat.
Britské ministerstvo dopravy oznámilo, že brzy spustí projekt, který se zaměří na příliš hlučná auta a motocykly. Jeho hlavním cílem bude detekovat a následně pokutovat ty majitele a řidiče, kteří překročí stanovený hlukový limit, jehož hodnota je 74 decibelů. Cokoliv nad tuto mez bude problém. K tomu, aby hříšníky mohly úřady identifikovat, v první fázi projektu použijí stávající kamerový systém, který čítá takřka 9 000 kamer. Kamery dostanou speciální detektory hluku, jež jsou schopny změřit hodnotu decibelů projíždějících aut a motocyklů. V případě, že systém detekuje překročení povoleného limitu, aktivuje kamerový záznam, který pořídí fotografii a následně ji odešle úřadům. Dál už to bude fungovat stejně, jako v případě překročení rychlosti. Úřady zašlou pokutu provozovateli vozidla a státní či obecní kasa se bude radovat.
Zajímavé totiž je vyjádření britského tajemníka pro dopravu Chrise Graylinga, který se sice vyjádřil tak, že nový systém pomůže obyvatelům, které příliš hlasité výfuky obtěžují. Zároveň ale přiznal, že nově vybrané pokuty pomůžou policejním sborům, které za posledních pár let musely řešit řadu rozpočtových škrtů a peníze jim tedy chybí. Úředníci poukazují na to, že přílišný hluk je nesmírně nebezpečný pro lidské zdraví. Pokud je člověk dlouhodobě vystaven velkému hluku, může trpět stresem, nespavostí, ale může si zadělat i na vážné nemoci, jako je diabetes nebo rakovina.
Kromě toho je právě ze strany úřadů vyvíjen stále větší tlak na neustálé snižování emisí, a pokud někdo má tuningový, a tedy i hlučný výfuk dělaný doma na koleně, s největší pravděpodobností vypouští do ovzduší zbytečně moc emisí. K celé záležitosti se vyjádřil i šéf motocyklového průmyslu Tony Cambell, kterému se nový nápad na měření hluku v ulicích líbí. Podle něj je na silnicích až příliš mnoho motocyklů s upravenými výfuky, které k motorkářské komunitě zbytečně přitahují nechtěnou pozornost. Lidé jsou pak na motorkáře naštvaní, místo toho, aby si všímali řady východ, které motocykl přináší nejen ve městě.
Úřady nyní mají v plánu 7měsíční testovací období, během kterého chtějí přijít na to, zda-li má nový hlídací systém pozitivní dopady. Těžko říct, jestli na blaho obyvatel nebo na státní pokladnu.