Hlavní obsah

V Abu Dhabi se chystá dražba nejvýjimečnějších sporťáků

Foto: RM Sotheby's

Luxusní koráby, slavné veterány, ikony se závodním rodokmenem… na téhle aukci je fakt všechno!

Pravidelní čtenáři už jsou poměrně zvyklí na to, že se u nás dočtou o zajímavém automobilovém skvostu, ať už jde o pravověrného veterána nebo teprve youngtimera, případně starou závodní klasiku. V ideálním případě jde o kus, který má také svůj poutavý příběh, a to je na veteránech právě to krásné. Tentokrát jde sice z většiny o moderní auta, ale jsou to takové skvosty, že nad tím zůstává rozum stát. A sběratelé z celého světa se o ně (dost možná i doslova) „poperou“ na velké akci v Abu Dhabi. Kdo je váš favorit?

Článek

1. Ferrari F12tdf

Standardní Ferrari F12, dá-li se to tak vůbec říct, je samo o sobě nejen skvostné, ale i rychlé auto. V silničním testu Top Gearu se dokonce Jeremy Clarkson nechal slyšet, že by kromě pomalejšího převodu řízení uvítal také – a to řekl šeptem – trochu méně výkonu. Jeho kolegové se jej pak ptali, zda není nemocný…

Co si ale potom myslet o vrcholné, okruhově zaměřené verzi F12tdf, která přibrala oproti 740 koním výkonu dalších 40 plnokrevníků a nějaké to kilo naopak shodila? Nehledě na to, že má ještě propracovanější aerodynamiku. Ale co hlavně – skvostný atmosférický dvanáctiválec, jednorožec mezi motory. Tento kus ve žluté Giallo Modena má najeto pouhých 130 kilometrů! Což je podle nás trestuhodné… „Haló, policie? Chtěl bych nahlásit zločin…“

F12tdf se dnes prodává za cenu kolem 800 tisíc eur (20 milionů Kč), ale výjimkou nejsou ani kusy s hodnotou přes milion eur, tedy 25,7 milionu korun. Hádáme, že kousek s nájezdem 130 kilometrů bude právě tento případ.

2. Porsche 911 Sport Classic

Pokud jste si mysleli, že Ferrari F12tdf je se 799 vyrobenými kusy rarita, tak jste se přepočítali. V roce 2010 totiž Porsche vypustilo do světa výběhovou verzi 911 generace 997, nazvanou Sport Classic, která vznikla jen ve 250 exemplářích.

Kromě retro křídla přezdívaného „Kachní ocas“ měla Sport Classic širší karoserii z modelu Carrera 4, širší rozchod kol, podvozek samotný byl snížen o 20 mm. Auto obouvalo mnohem širší gumy, vzadu dokonce se šířkou 305 mm; atmosférický 3,8l šestiválec byl naladěn na krásných 400 koní a jako třešinka na dortu tu byl laděný výfuk a karbonové sání. Přidejte si k tomu všemu devatenáctipalcová kola Fuchs v klasickém designu, a máte recept na okamžitou klasiku, přestože jde o moderní Porsche. Cena tehdy byla 5,4 milionu – i tak se po nich jen zaprášilo. Hodnota 911 Sport Classic je dnes 300 tisíc eur a výš, tedy kolem 8 milionů korun.

Také se prodávalo pouze v jedné barvě, kterou vidíte na fotografiích. Takže ne, Škoda s touto dnes již moderní „křídově“ šedou barvou nepřišla – bylo to Porsche, a to už před deseti lety.

3. Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring

Pokud jste se ptali, na jaké že Porsche to ta Sport Classic odkazuje, tak jde především o to, na které se právě díváte. No jen se podívejte na klasická kola Fuchs a „Kachní ocas“ vzadu.... Porsche 911 ze 70. let je dnes obrovská klasika, ale pokud je něco víc „klasické“, je to právě tato Carrera RS 2.7 Touring ze sedmdesátého třetího.

Carrera RS sloužila pro homologaci závodní Carrery RS, nicméně ve variantě Touring si ponechala některé komfortní prvky z modelu 911 S. Tyto kousky se dnes prodávají za ceny okolo půl milionu eur, někdy i víc.

4. Pagani Zonda Aether

Pagani Zonda. Auto z plakátu jedenadvacátého století. Jedno z mála moderních aut, které se stalo pojmem nejen mezi fajnšmekry, ale není cizí ani automobilovým laikům. O Zondě už padlo mnoho chvalozpěvů, a jak možná víte, byl o ni takový zájem, že ještě donedávna se vyráběla, přestože se původní model C12 objevil už v roce 1999.

Melodický a na celé kilometry daleko zpívající 7,3l atmosférický dvanáctiválec tu je naladěn na výkon 760 koní. Ba co víc, v Zondě Aether najdete tři pedály – ano, řadí se tu manuální převodovkou. Ba co víc, nemá střechu, místo ní tu je okázalé „střešní“ sání nad sedačkami. To se dá popsat jen jedním slovem – rachot!

Cena nám zatím vůbec není známa, ale počítejme, že to bude v řádu milionů eur!

5. Mercedes-Benz G63 AMG 6 x 6

Pro případ, že by se legendární veterány nebo dvanáctiválcové supersporty někomu zdály příliš nenápadné, je tu i tento Mercedes třídy G ve variantě 6 x 6. Takže ano, osmiválec tohoto 2,3 metru vysokého, 2,1 metru širokého a 5,8 metru dlouhého monstra pohání rovnou šest kol. I přes mamutí hmotnost 3,8 tuny se rozburácí z nuly na stovku za úctyhodných 7,8 sekundy. Trochu z toho jde strach, podobně jako třeba z nosorožce. Na první pohled těžký a nemotorný, ve skutečnosti ale překvapivě hbitý.

Kupodivu má najeto jen 224 kilometrů, takže cena bude astronomická. Škoda, že se s ním moc nejezdí. Podle nás na výlet do pouště dobrý…

6. Lamborghini Diablo GT

Pokud je Zonda ikonou milénia, pak ikonou devadesátek bylo jednoznačně Diablo. A nenajdete čistokrevnější Diablo, než je verze GT. Proč? Jde totiž v podstatě o závodní verzi, která se nějakým nedopatřením dá přihlásit na značky. Auto má závodní motor, závodní výfuk, dokonce mu po vzoru verze GT2 chybí i pohon všech kol, byť jej novější verze Diabla měly ve standardu.

Diabla GT se (pokud se tedy objeví) prodávají za cenu okolo 800 tisíc eur, tedy 20 milionů korun.

7. Ferrari F40

Další ikona. A přestože se úsvitem 90. let stále ještě vyráběla, F40 neodmyslitelně patří a bude patřit jako supersportovní symbol let osmdesátých. O F40, labutí písni zakladatele Enza Ferrariho, už bylo napsáno snad vše.

F40 byla prosta zbytečností, byla jednoduchá, přímočará a úderná. V interiéru jste našli jen volant, sportovní sedadla, pedály a řadicí páku pětistupňového manuálu s uspořádáním „dog leg“, tedy s jedničkou vlevo dole. Díky nulové zvukové izolaci vám potom dvakrát přeplňovaný 2,9l osmiválec řval takřka přímo do uší. Zásluhou výkonu 470 koní a anorektické hmotnosti jen lehce přes 1 100 kg bylo svého času nejrychlejším autem světa.

8. Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé

Jsou kabriolety a kabriolety. Jedny z nich jsou pohodlné gran tourery, které dokáží polykat kilometry jako nic, například Mercedes SL. A potom jsou tu kabriolety sportovního charakteru, které vám nabídnou moře zábavy, třeba jako Mazda MX-5 a další. Kam ale zařadit Rolls-Royce Phantom Drophead? Bohužel ani do jedné ze zmiňovaných kategorií, Drophead už je totiž v podstatě taková silniční jachta. Tohle není nic pro stydlíny. Jsou jen tři důvody, proč si koupíte takové auto – buďto vám je absolutně jedno, co si o vás lidé myslí, nebo jste mírně řečeno velmi extrovertní povaha, nebo vás naopak mají všichni „rádi“ – a tím pádem vám s úctou pokynou pokaždé, když vás uvidí. Jen ta žlutá barva bude možná málo zastrašující.

A nenechte se zmást fotografiemi, jde o opravdu velké auto – s délkou 5,6 metru, šířkou 2 metry a hmotností přes 2,6 tuny už se nebezpečně blíží váhové kategorii „silničního parníku“. Tito drobci se v minulosti v aukcích společnosti RM Sotheby’s prodali za ceny okolo 200 tisíc eur, tedy od pěti milionů nahoru.

9. Jaguar XJ220 C

Hledáte-li něco pro opravdové fajnšmekry, něco, kam se obléká nehořlavý overal a lehké kotníkové boty namísto sáčka a mokasín, máme řešení. A pokud by vám snad Diablo GT připadalo příliš plebejské, je tu tento urozený Jaguar XJ220 C.

Tento kus se účastnil jistého vytrvalostního závodu kdesi ve Francii, a to v roce 1993. Bohužel však auto se startovním číslem 52 závod nedokončilo kvůli poruše motoru. Zajímavé, protože sesterská XJ220 C tehdy vyhrála ve své třídě – škoda jen, že byla nakonec diskvalifikována pro absenci katalyzátoru.

10. Ford GT

Nejenže v této smečce mají zastoupení i moderní superauta, najdou se tu i kousky ze zcela nové generace – výborným příkladem je tento nový zánovní Ford GT, který oproti oběma předchůdcům s osmiválcem, GT40 a předešlému modelu GT, vyrukoval s moderním, dvakrát přeplňovaným V6 o objemu 3,5 litru.

V kombinaci se závodní technikou, výkonem 650 koní a místy skoro porézní aerodynamickou karoserií jde o zajímavý kus. A musíme uznat, že ta kombinace červené s černými pruhy také ujde… trochu připomíná dámskou večerní róbu. Aspoň některým z nás. Odhadovaná cena nám bohužel zatím není známa.

11. Porsche 918 Spyder

Co se týká zastoupení supersportů nové generace, nesmí chybět alespoň jeden zástupce „Svaté trojice“. Ať už by vaší volbou bylo konkurenční frenetické LaFerrari nebo démonický McLaren P1, Porsche 918 Spyder je třeba respektovat.

Jeho atmosférický osmiválec dává sám o sobě výkon 608 koní, a jde tedy o jeden z vůbec nejvýkonnějších osmiválců bez turba, který kdy spaloval fosilní paliva. Pomáhají mu však celkem dva elektromotory – jeden na přední, druhý na zadní nápravě, takže 918 má na rozdíl od svých konkurentů drtivě efektivní pohon všech kol. Znamená to, že je snad vyměklé? Prosím vás, to snad u auta s výkonem 880 koní ani nejde!

Náš Honza Červenka s ním jezdil, prý je to pekelný stroj. Jo, a že prý zní jako slavná Eau Rouge ve dvě v noci za plného „provozu“. To musí být tedy pořádný rámus! Jejich ceny se dnes pohybují od milionu eur výše, tedy přes 26 milionů korun.

12. Aston Martin One-77

One-77 je velmi specifické auto, a rozhodně nejde jen o rozšířený Vanquish. Jeho 7,3l atmosférický dvanáctiválec ladili specialisté z Cosworthu, takže tu dává 750 koní, které putují výhradně na zadní kola. Jo, a schválně si zkuste tipnout, kolik jich vyrobili. Malá nápověda – číslo, které hledáte, se nachází v názvu auta.

Bohužel však v roce 2012 jeden kus „padl za vlast“ při nehodě v Hong Kongu, takže teď už jich je jen 76. Není divu, že jejich ceny v průměru činí 1,5 miliionu eur, tedy přes 38 milionů korun.

13. Porsche 911 Carrera RSR 3.8

Pro milovníky aut ze staré školy tu však ještě je také tato 911 RSR 3.8 z roku 1993. Zde zatím stále ještě vzduchem chlazený motor Mezger tu je převrtán na objem 3,8 litru. Auto sloužilo podobně jako Carrera RS 2.7 výše pro homologační účely. Vzniklo 55 kusů a jeden dnes vyjde na více než milion eur, ale v roce 2017 se v Itálii jeden kus vydražil dokonce za dva miliony eur (tedy 51,5 milionu korun).

Těžko z těchto skvostů vybrat jen jedno auto. Jedno je ale (téměř) jisté – tady by si vybral opravdu každý nadšenec. Stejně jako to, že pro drtivou většinou z nás tato auta zůstanou i nadále sny. Ale na druhou stranu – nevíme jak vy, ale my bychom je „živit“ tedy nechtěli…

Načítám