Článek
Nově představený užitkový model Citan jde ve stopách svého předchůdce a je znovu založený na nedávno odhalené třetí generaci Renaultu Kangoo. Verze od Mercedesu má sice upravený design přídě a zádě, stojí však na stejné „osobní“ CFM platformě, což umožňuje zástavbu nejmodernějších bezpečnostních systémů (jako například nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo asistent jízdy v pruzích, navíc má také systém kontroly stability návěsu a digitální vnitřní zpětné zrcátko) a zajišťuje vyšší komfort jízdy (Mercedes se dušuje, že kompletně přepracoval uložení Citanu pro ještě pohodlnější jízdu).
Citan bude ale primárně dělník – s délkou 4 498 mm a rozvorem 2 716 mm (později dorazí také prodloužená verze) nabídne nákladní prostor o objemu 2,9 m3, kam se vejdou dvě euro palety (délka předmětů maximálně 3,05 m). Přístup je možný díky dvojici posuvných dveří na boku (šířka vstupu 615 mm), případně dvojicí asymetrických dveří na zádi (nákladová hrana je 590 mm nad zemí a vstup má na výšku 1 059 mm). Na kouli dokáže Citan táhnout až 1,5 tuny. Všechny tyto hodnoty jsou pochopitelně shodné s Renaultem Kangoo…
Největší rozdíl oproti Kangoo je v interiéru, který návrháři Mercedesu kompletně přepracovali. Přístrojový panel s displejem palubního počítače, infotainment MBUX se 7palcovým dotykovým displejem, multifunkční volant, celá palubní deska včetně výdechů klimatizace, dokonce i ovladače světel má Citan vlastní – z Kangoo tu zůstal jen panel klimatizace a pár dalších drobností.
Bude i MPV!
Na bázi Citanu postaví Mercedes i čistě osobní verzi pojmenovanou třída T. Toto nové kompaktní MPV má doplnit větší třídu V a stát se rodinnou volbou (tedy pokud netoužíte po SUV třídě GLB). Třída T se zatím ukázala světu v podobě konceptu elektrického EQT, který se také dočká sériové výroby.
Citan bude k dispozici s pěti čtyřválcovými motorizacemi – benzinová jednotka 1,3 TCe bude nabízena ve variantách s výkonem 102 k a 220 Nm nebo 131 k a 240 Nm, diesel 1,5 dCi ve variantách 75 k a 230 Nm, 95 k a 260 Nm (tato bude k dispozici pouze pro osobní Citan Tourer) nebo 116 k a 270 Nm. Na výběr bude manuální převodovka nebo dvouspojkový automat.
Německá automobilka připravuje také čistě elektrickou variantu eCitan s dojezdem kolem 285 km, kterou dobijete z 10 na 80 % za pouhých 40 minut (při použití DC rychlonabíjení). Na trh by měla dorazit někdy v půlce příštího roku.
Objednávkové knihy otevřou dealeři Mercedesu již v září, ceník Citanu by měl začínat někde kolem 600 tisíc korun.