Článek
Noční oči
Cestování v noci je potenciálním kamenem úrazu všech motoristů, především z důvodu absence světla. Můžete mít sebelepší multi-diodové lampy nebo laserové světlomety, ale stejně neuvidíte všude a všechno. Výrazným pomocníkem pro noční cestování je právě vestavěný noktovizor. Technologie pokročily tak daleko, že čelní kamera dokáže detekovat chodce nebo zvířata a upozornit řidiče na přístrojovém štítu. Tuhle vychytávku najdete například v autech značky Mercedes-Benz, BMW, Peugeot nebo DS.
Servilní sluha
Nepřipoutat se před jízdou je v dnešní době poměrně riskantní počínání. Jsou dokonce auta, která vás bez zapnutého pásu nenechají rozjet. Nemusíme připomínat, že jinak život zachraňující airbagy se mohou v případě jízdy bez bezpečnostních pásů proměnit ve smrtící polštáře. Abyste na pásy nezapomněli, můžete v některých autech najít jejich podavače.
Ty fungují jednoduše – posadíte se, zavřete dveře a výsuvné rameno vám přisune pás blíže k ruce. Mnoho vozů má samočinné dotažení pásů po rozjetí a téměř každé auto také indikátor nezapnutého pásu. Podavač však není kdovíjakou novinkou, měly ho například staré „ameriky“ nebo luxusnější hondy.
Hlídač zapomenutých
A nezapomněli jste na…? Hláška na displeji multimédií se vám může zdát zcela zbytečná, nicméně sami jsme se několikrát přesvědčili o tom, že i přes rutinní činnosti (telefon do nabíječky, klíček do přihrádky) občas ono mobilní zařízení zkrátka zapomeneme vyndat. A co ostatní osoby v autě? Tuhle větu by sice měly promítat především severoamerické vozy, protože nechat někoho nebo něco v autě je spíše výsadou našich sousedů v zámoří, ovšem i u nás se stane, že někdo (ať už schválně, či ne) opomene v autě dítě nebo zvíře. Na první pohled nesmyslná věta však reflektujte přísloví, že tisíckrát nic umořilo i vola. Takto upozornit dnes umí například vozy značky Škoda, Kia, Hyundai nebo BMW.
Tajný vstup
Japonská automobilka Subaru nabízí u většiny svých modelů tajnou vychytávku v podobě odemčení a zamčení vozu pomocí PIN kódu. Tato funkce se hodí především za situace, když někomu nechcete nebo nemůžete svěřit klíče od auta, případně pokud si je zabouchnete uvnitř. Pomocí tlačítka na pátých dveřích si jednoduše naprogramujete vstupní kód, díky kterému budete moci vůz fyzicky otevřít bez klíčků. Jak to funguje? Podívejte se na oficiální video od Subaru.
Ochránce práv
Čím dál více lidí dnes vozí v autě kameru. Díky tomu se pak na internet dostávají jak zábavná, tak děsivá videa ostatních řidičů, mnohdy však adeptů na Darwinovu cenu. Jenže po zaparkování vozu je většina záznamových zařízení neaktivní, takže když vám někdo poškodí karoserii na parkovišti, máte holt smůlu. Tesla Model 3 však nabízí vychytávku zvanou „Sentry Mode“.
Senzory a kamery hlídají okolí vozu, a pokud detekují pohyb nebo kontakt s karoserií, okamžitě spustí nahrávání. Tímto způsobem dokázala auta přispět k odhalení i několika vandalů, kteří se rozhodli na elektromobilech vyřádit. Sentry však funguje také uvnitř, při jeho aktivaci se naplno rozsvítí obří tablet uprostřed a začne interiérová nahrávací sekvence. Majitel Tesly je o všem okamžitě informován prostřednictvím mobilního telefonu. Podívejte se na tyhle dva chlapíky, kteří netušili, že je při jejich nepochopitelných aktivitách snímá rovnou několik kamer.
Dělení pro rychlost
Dělené páté dveře mají několik výhod. Tou nejzásadnější je bezesporu rychlý přístup do zavazadlového prostoru bez nutnosti otevírat celá „vrata“. Některé modely mají možnost uvolnění pojistky horního víka i na dálku, takže o to víc je naložení nebo vyložení drobností snadnější. Tento systém se objevoval i u starších off-roadů nebo SUV (Range Rover, BMW X5, Kia Sportage), ale najdete ho také u populárních kombíků. Pokud zrovna řídíte BMW řady 5 Touring, mrkněte dozadu, jestli nejde otevřít jen půlka pátých dveří.
Zastavit a stát
Znáte to, zastavíte ve stoupání, nejste si jistí, neboť vůz nevlastníte dlouho, zkrátka máte obavu o bezchybné rozjetí bez nechtěného sjezdu zpět. V autoškole se mnozí z nás učili používat ruční brzdu, ovšem doba pokročila a u moderních automobilů už není třeba sahat po přídavné brzdě. U vozů s elektronickou ruční brzdou by to dokonce nedávalo ani moc smysl.
Dnešní počítače si umí ohlídat úhel náklonu a při rozjezdu do kopce několik vteřin podržet auto zabrzděné. Řidič mezitím může v klidu zařadit a dostat motor do potřebných otáček, které jsou nutné k hladkému rozjezdu. Elektronika umí také volitelně brzdy podržet kdykoli, kdy zastavíte – například na semaforech. Této funkci se říká „autohold“ a lze ji zpravidla zapnout a vypnout jediným stisknutím tlačítka.
Lamač vzduchu
Praktickou vychytávku oceníte především u kabrioletů a roadsterů při jízdě bez střechy. Síťka na zadních sedadlech nebo za nimi sice působí trochu komicky, ale má svoje praktické využití. Všudypřítomný obtékající vzduch se totiž snaží za každou cenu dostat do kabiny a řádně vás zchladit. Když je venku 40 stupňů Celsia, jde o příjemnou věc, ale pokud jsou teploty nižší a atmosféra okolo chladnější, nejde o žádnou výhru. Aby vám nefoukalo za krk, montují výrobci do aut bez střechy takzvaný větrolam, který pronikající proud vzduchu značně rozptýlí. Častokrát jde o skládací mechanickou záležitost, ovšem některé luxusní vozy mají síťovanou roletku elektricky výsuvnou – podobně jako tento kabriolet Mercedes-AMG třídy S.
Kouzelné tlačítko
Pokud chcete v autě převážet větší předměty, musíte zpravidla sklopit zadní sedadla. Častokrát jde o náročný proces plný tahání za páčky, madla, posunování a vymýšlení. Auta nám mají život především usnadnit, proto se mnoho výrobců zaměřilo i na praktickou stránku věci. Dražší vozy často disponují samočinným sklopením druhé nebo třetí řady sedadel. Zkrátka jen stisknete knoflík, sedačky se samy ohnou a vytvoří potřebnou ložnou plochu. Sedáky, které jsou elektricky ovládané, se umí také samy narovnat. A kde tuhle vychytávku najdete? Má ji například Renault Espace, Land Rover Discovery nebo BMW X7.
Nastupování do obra
Boční nášlapy sice usnadňují nastupování, ale v terénu značně překáží. Řešením jsou vyjíždějící nášlapy, které vám nabídnou podporu při nasedání a po rozjetí opět přilnou ke karoserii. Pokud řídíte opravdu plnotučný pick-up, jakým je například RAM 1500, pak takové nášlapy přijdou vhod. Podobnou funkci plní i auta na vzduchovém odpružení, kterým se kvůli snadnému nastupování sníží světlá výška na minimum. Vozy pak vypadají trochu komicky, ale co by vaše oči pro ten komfort nesnesly, že?