Hlavní obsah

Úžasný Morgan 3 Wheeler končí. I jeho zabíjí emise

Foto: Morgan

Morgan 3 Wheeler je nezaměnitelný a ohromně zábavný stroj

Aktualizováno

Dobře, dobře, titulek by měl být „Úžasný Morgan 3 Wheeler zatím končí“, ale výsledek je pořád stejný. Jedno z nejvíc cool aut na světě se přestává vyrábět, protože výrobce do něj nemá motory. Americké dvouválce S&S totiž nesplňující emisní normy a Morgan za ně zatím nemá odpovídající náhradu.

Článek

Nevím, kdo z vás někdy Morgan řídil, ale já to štěstí měl. Jen na pár kilometrů, ale o to to byl intenzivnější zážitek. Jako majitel Caterhamu jsem si myslel, že co se hloubky prožitku ze samotného řízení týká, už mě nemůže nic překvapit, ale spletl jsem se. 3 Wheeler není nejrychlejší v přímce ani nijak zvlášť rychlý v zatáčkách, ale je neuvěřitelně opojné ho řídit. Má poháněné zadní kolo o šířce 195 milimetrů a přední dvě úzká kola ho vedou po silnici. Řízení bez posilovače je krystalicky čisté a navzdory suché hmotnosti 550 kg je i fyzicky náročné. Může za to míra soustředění, absence ochrany proti větru i neposedný zadek auta. A může za to i motor, 115koňový dvouválec S&S, který dobře znají všichni uctívači značky Harley-Davidson.

A právě motor je důvodem, že proč Morgan zastavuje výrobu. Slavný S&S V-twin totiž neplní emisní normy a nikoho přitom vůbec nezajímá, že všech 2 500 vyrobených aut vypustilo do vzduchu za celou dobu svého života méně CO2 než deset velkých SUV, které jsou denně v provozu. 3 Wheelery totiž mají nízkou spotřebu, jezdí jen výjimečně a pro radost, je to spíš hračka či umělecké dílo než automobil, ale odborníci z Bruselu s bílými límečky na to mají zcela evidentně jiný názor. A to nemluvím o tom, kolik radosti 3 Wheeler dává nejen svému řidiči, ale všude, kde se objeví…

No nic, nemá smysl tady plakat. Morgan měl v nabídce model 3 Wheeler od roku 2011 a já si pořád moc dobře pamatuji, jaký poprask vzbudil v na autosalonu v Ženevě model vyvedený v khaki barvě s výsostnými znaky britského královského letectva RAF a se žraločí tlamou na přídi.

A taky si moc dobře pamatuji, jak jsem s ním jel na silnicích v Českém středohoří a kolem Ohře a jak skvěle jsem se s ním bavil. Jestli to chcete ještě zažít a jestli toužíte po opravdu výjimečném autě, pak vězte, že Morgan se s aktuálním 3 Wheelerem loučí speciální edicí P101, která má specifické lakování, plná kola, jinak posazená světla, bílé výfuky a pár drobných detailů s označením P101. Cena je 45 tisíc liber bez daně (v přepočtu 1 350 000 Kč), a jestli vaše nadšení právě lehce ochladlo, pak vězte, že světlo světa spatří jen třiatřicet kousků, takže tady se bavíme o velice vzácném stroji.

Morgan už hledá, čím by ten úžasný charakterní motor S&S V-twin nahradil, a opakovaně zmiňuje, že jde spíš o přerušení výroby než o definitivní zrušení. Moc bych si to přál a zároveň doufám, že ta náhrada bude alespoň trochu důstojná. Morgan 3 Wheeler má totiž spoustu charakteru, ale jen jedno srdce.

Související témata:
Načítám