Hlavní obsah

Už se vyrobilo 10 tisíc kusů Lamborghini Aventador

Foto: Lamborghini

Po skvělých 14 tisících vyrobených Huracanů má Lamborghini další důvod k oslavě – 10 tisíc vyrobených Aventadorů!

Lamborghini se zkrátka opravdu daří. Není to tak dávno, co slavili podobně jubilejní počet vyrobených kusů modelu Huracan, teď se skvělý prodejní milník podařil také jeho většímu, a nutno podotknout dražšímu bratrovi – velkému dvanáctiválcovému hyperautu jménem Aventador. Zdá se to k nevíře, ale na světě je evidentně při nejmenším 10 tisíc bláznů, kteří mají zbytečných 8 milionů korun. A to se ani nebavíme o speciálních (čti dražších) edicích…

Článek

Poprvé se Aventador představil světu v roce 2011 na ženevském autosalonu. Hlavním záměrem – jak už jsme si v podstatě u Lamborghini zvykli – bylo šokovat. A to se rozhodně povedlo. Směr, jakým se ubere design dvanáctiválcových Lamborghini, tehdy nastínil limitovaný model Reventón, který byl do značné míry inspirován designem neviditelných bombardérů.

Foto: Lamborghini

Když se Aventador poprvé představil, jeho vzhled nezapřel svou inspiraci u bojových letounů

Reventón však pochopitelně vznikl na základech staršího typu Murciélago, kdežto Aventador byl prakticky od základu nové auto – dostal do vínku nové zavěšení „push-rod“ inspirované závodními vozy a dostal novou bleskurychlou převodovku. Ačkoliv pořád jen jednospojkovou pro zachování toho pravého dramatu a starých dobrých kopanců do zad během řazení. A pomyslnou třešní na dortu byl také po téměř pěti dekádách úplně od základu nový motor.

Měl, stejně jako poslední verze Murciélaga, objem 6,5 litru, dvanáct válců uspořádaných do V a atmosférické plnění. Ale věřte, že snad ještě s výjimkou loga na bloku motoru tady podobnosti končí. Výkon byl nekompromisních 700 koní, takže dával téměř 108 koní na litr. Rok nato přišel Aventador Roadster s dvěma demontovatelnými střešními díly, kde každý z nich vážil pouhých 6 kilo.

Foto: Lamborghini

6,5l V12 byl po téměř padesáti letech „od podlahy“ nový motor

A když už v Lambu „usekli“ Aventadoru střešní panely, řekli si, že zkusí prodat také jeden typ úplně bez střechy – ten nesl jméno Aventador J, a opravdu vznikl pouze jeden. Výkon byl stejný jako u původní verze, maximální rychlost byla o něco nižší, ale přesto přesahovala 300 km/h. Pokud je nám dobře známo, tento doslova jedinečný kus našel svůj domov v Japonsku.

Foto: Lamborghini

Lamborghini Aventador J

Po pěti letech od představení přišel „facelift“ jménem Aventador S s výkonem zvýšeným na 730 koní, několika málo aerodynamickými úpravami a upraveným odpružením. Později přišel dle tradice také Aventador s označením SV, neboli Super Veloce. To nejlepší ale mělo teprve přijít – Aventador SVJ. Motor tu dával výkon 770 koní, a v kombinaci se značně upravenou aerodynamikou se podařilo verzi SVJ stát na nějakou (ovšem ne příliš dlouhou) dobu králem obávané Severní smyčky. Vzniklo pouhých 900 kusů.

Na různé varianty modelu Aventador v průběhu let se můžete podívat v galerii.

Jubilejním desetitisícím vozem Lamborghini Aventador byla verze SVJ Roadster ve světle šedé barvě Grigio Acheso s červeným interiérem. Jeho domovem by podle všeho mělo být Thajsko.

Vzhledem k tomu, že „funkční období“ Aventadoru se pomalu ale jistě chýlí ke konci, vyrobili s Sant’ Agatha Bolognese ještě speciální oslavnou verzi SVJ 63, která oslavuje rok založení v roce 1963. V této edici vzniklo přesně 63 kusů kupé a rovněž 63 kusů bez střechy.

Načítám