Článek
Je neuvěřitelné, jak málo sluníčka stačí, aby se začaly objevovat dotazy od přátel, klientů, ale i úplně neznámých lidí, jestli už je vhodný čas přezout na letní pneumatiky. Věřte mi, já to naprosto chápu a jsem za jistých okolností s to vyjet na letních gumách i v lednu, ale to musí být sucho, jasno a musím mít jistotu, že se to minimálně do večera nezmění. A to o současném počasí rozhodně říct nelze.
„Pomineme-li legislativu, tak všeobecné pravidlo říká, že o přezutí na letní pneumatiky bychom měli začít uvažovat, až když je pět dní po sobě konstantně víc než osm stupňů nad nulou,“ říká Martin Dražík, produktový manažer Nokian Tyres pro Evropu. „V podstatě jde o to, že v tomto přechodném období zimní pneumatika funguje lépe než letní. Ty rozdíly v brzdných drahách, v přilnavosti a ovladatelnosti auta, ale třeba i v míře opotřebení, se začínají ukazovat, až když je skutečně větší teplo.“
Jeho slova potvrzuje i Libor Budina z Autoklubu ČR: „Řidiči by se opravdu neměli rozhodovat během jednoho hezkého víkendu, ale být v tomto případě trpěliví. Jak se všichni na podzim obávají, někdy až zbytečně, prvních mrazíků a sněhu, tak spousta řidičů je na jaře zbytečně optimistických.“ A dodává, že víc než vypovídající jsou údaje z testu ADACu na obrázku.
Právě tyhle přechodné podmínky jsou největším nebezpečím. Zatímco o víkendu nás sluneční paprsky svlékly ze zimních bund, tak v pondělí brzo ráno to cestou do práce leckde pěkně klouzalo, svoje udělalo i jemné sněžení. Ráno jsou ještě pořád mrazíky, na spoustě míst je buď zvýšená vlhkost, nebo rovnou voda na asfaltu, to když třeba tají zbytky sněhu v lese a voda se drží ve škarpách.
„Největší nebezpečí hrozí řidičům na takových místech, jako je les, silnice podél vody nebo místa, kam se nedostane sluníčko,“ vypočítává Budina. Právě tady hrozí nejvíce takzvaný černý led, tedy situace, kdy silnice vypadá jen jako mokrá, ale ve skutečnosti je to ledovka.
Stále více řidičů spoléhá na takzvané celoroční pneumatiky, ale ani ty nejsou v tomto počasí spásou, a pokud ano, měly by být od prověřených prémiových výrobců. „Za nás je doporučení jasné, v našich podmínkách je rozhodně lepší mít na auto dvě sady pneumatik, které se budou střídat,“ říká Dražík z Nokian Tyres. „Letní, když je opravdu teplo, tedy teplo nejen přes den na sluníčku, a pak zimní, které, speciálně při podmínkách, jaké jsou na silnici aktuálně, fungují určitě lépe než ty letní. Pokud se však rozhodnete pro celoroční pneumatiky, je tato volba na vás a na základě předpokladu jak často a kam jezdíte. Třeba naše nová guma Seasonproof byla vyvinuta tak, aby splňovala potřeby středoevropských řidičů a uzpůsobovala se jak zimním, tak letním jízdním podmínkám,“ doplňuje Dražík. Více o celoročních pneumatikách najdete ZDE.
Navíc je potřeba připomenout, že zatímco zákon stanoví minimální výšku dezénu pro letní pneumatiky 1,6 mm, tak pro zimní pneu je to 4 mm. Rozdíly v odolnosti vůči aquaplaingu jsou obří a se silnou vrstvou vody se můžete setkat nejen při dešti, ale všude tam, kde stéká voda z tajícího sněhu.
A na závěr připomínáme, že vyhláška jasně říká, že je řidič povinen mít na svém voze obuté zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám toto předpokládat. Navíc, když v tomto období způsobíte nehodu a svůj díl viny ponesou i letní pneumatiky, se můžete spolehnout na to, že to bude zajímat i pojišťovnu.
Takže my to u aut na denní jezdění ještě pár dní na těch zimních pneumatikách vydržíme a vám bychom doporučili to samé!