Hlavní obsah

Už i Rolls-Royce se připravuje na elektromobilitu

Foto: Rolls-Royce

Elektromobilita nastupuje plnou silou a své oběti si nevybírá – kromě mainstreamových značek už nakoukla i k nejlacinější Dacii a nyní se chystá zaťukat na dveře luxusní značky Rolls-Royce. Faktem ale je, že právě v tomto případě dává velký smysl! Nevěříte?

Článek

Ať už si o elektrickém pohonu myslíte, co chcete, nová technika posouvá pohodlí a kultivovanost jízdy na zcela novou úroveň – na úroveň, kterou nedisponují ani ty nejdražší vozy Rolls-Royce. I ty mají totiž spalovací motor, který prostě slyšíte, i když se snaží příst co možná nejtišeji, a automatickou vícestupňovou převodovku, jež občas pocukne, byť řadí co nejjemněji. Obojí u neslyšeného elektrického pohonu s jedním redukčním převodem odpadá. Zátah je přitom ještě silnější a dojem z nekonečné akcelerace přesvědčivější.

Taky nevýhody elektromobilu typického majitele Rolls-Royce netrápí. Omezený dojezd vadit příliš nebude, protože na všechny delší cesty si berou svůj tryskáč. A delší doba nabíjení taky nebude problém, protože to za ně bude řešit jejich řidič či správce vozového parku. A když by přeci jen potřebovali narychlo někam odjet před plným nabitím vozu? Nejspíš budou mít pro jistotu v garáži ještě jednoho plně nabitého Rollse – případně asi 15 jiných aut, kterými mohou vyrazit.

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce do zásuvky byl ještě před pár lety nemyslitelný. Nyní je situace zcela jiná

Přesto se značka elektrifikaci dlouho bránila, přišla jí prostě zbytečná. Jenže nyní obrací pod tlakem emisních norem a při výhodě mnohem pokročilejší techniky než dříve. Zákazníci jsou představě elektrického Rolls-Royce také otevřenější, než byli před deseti lety, když automobilka postavila koncept elektrického Phantomu. Ten nakonec skutečně vznikl ve formě prototypu, na kterém se elektrický pohon ověřoval, ale do produkce se nedostane – automobilka raději vytvoří zcela novou modelovou řadu.

Foto: Rolls-Royce

Místo elektrifikace Phantomu přijde značka se zcela novou modelovou řadou

Ta by se mohla jmenovat Silent Shadow (podle nedávno zaregistrované ochranné známky) a jako technický základ (pohon a baterie plus související elektronika) využije právě vyvíjené BMW i7, tedy elektrickou verzi luxusní limuzíny řady 7. Platforma by však pro nový model RR měla být specifická stejně jako design, který by se měl inspirovat prvky futuristického konceptu 103EX představeného před pěti lety jako vize budoucnosti značky.

Foto: Rolls-Royce

Koncept 103EX byl vizí budoucnosti značky. Velmi blízké budoucnosti, jak se nyní ukazuje

Automobilka zatím oficiální cestou nevypustila žádné informace, takže vám nemůžeme prozradit ověřené specifikace, ale šušká se, že by platforma měla nabízet pohon zadních nebo všech čtyř kol, baterie s mamutí kapacitou přes 100 kWh by měly umožňovat dojezd přes 500 km. Hodnoty výkonu, zrychlení a maximální rychlosti pak budou zaručeně „dostatečné“, jak Rolls-Royce rád uvádí.

Vedle tohoto zcela nového modelu se prý v dílnách RR pracuje i na kompletně elektrické verzi SUV Cullinan, jež by mělo využít techniku nedávno představeného modelu BMW iX. U Rolls-Royce se také rozhodli přeskočit krok částečné elektrifikace, plug-in hybridy by totiž pro zákazníky ani značku samotnou neměly žádný praktický přínos.

Automobilka se 115letou historií tak již brzy vstoupí do nové etapy a my věříme, že ještě úspěšnější. Správný Rolls-Royce totiž nedělá V12 pod kapotou, ale autoritativní síla zátahu, jenž může být klidně elektrický, a luxus není dán jen lány kůže a metry dřeva, ale úžasným tichem, které si za jízdy můžete užívat. A obojího vám nové elektrické Rolls-Royce dají víc než kdy dřív.

Načítám