Článek
Už jsme o sérii Global Rallycross (GRX) psali mnohokrát, protože nás děsně baví. Mnozí jí opovrhují, protože v ní jezdí převážně americké hvězdičky (Ken Block, Tanner Foust), často porážené evropskou rallyovou elitou, nicméně nikdo GRX neodpáře, že je ideálním diváckým sportem - celou trať máte jako na stříbrném podnose, podobně jako v Race of Champions, a kapesní rakety s WRC specifikací se tu řítí bokem po úzké trati, naráží do sebe a nic si nedarují. Není divu, že GRX slaví úspěchy a často se vydává i do evropských destinací. Teď se ovšem generální sponzor Red Bull rozhodnul, že od roku 2018 začne s elektrifikací!
Když Manfred Stohl, závodící v seriálu World Rallycross, před pár dny představil svůj vlastní elektrický prototyp, sedící na kastli Peugeotu 207 S2000, brali jsme to jako chybu v Matrixu, vrtoch jednoho z fanoušků zelených pohonů. Elektrické vozítko s 550 koňmi a 760 N.m vyhovuje po všech stránkách pravidlům FIA a onen obří krouťák má k dispozici 0,04 sekundy po sešlápnutí plynového pedálu. Věříme tomu, že na stovku se tahle věc dostane pod dvě sekundy, stejně jako GRX speciály poháněné benzínem. A teď už navíc víme, že takových aut přibude, aby mohl Red Bull postavit kompletní startovní pole. Volkswagen už na své verzi horečně pracuje, aby mohl ukázat, že chce závodit bez emisí.
Zatím se nemusíme bát, GRX v elektrice bude startovat po boku stávajících benzínových sérií, ale je zřejmě jen otázka času, než nám celý motorsport zezelená. Přitom právě tady jsme doufali, že fanoušci spalovacích motorů udrží pozice nejdéle. Osobně si totiž ten chaos rallycrossu bez odpovídající zvukové kulisy a toho správného "parfému" nedokážeme představit.