Článek
Poptávka po SUV neutuchá, což automobilky vítají, protože na nich mají větší marži než na „obyčejném“ hatchbacku nebo MPV. A právě kategorie velkoprostorových rodinných vozů je momentálně tou nejvíce ohroženou, jakkoliv je to nepochopitelné – SUV kromě vyšší světlé výšky nenabídne mnoho navíc, prostorovou nabídkou i chytrou praktičností se jim navíc jen sotva dokáže vyrovnat.
Ano, do SUV se bude lépe nastupovat, pokud trpíte artritidou, a lépe se s ním pojede na lesní cestě (jak často to využijete?), ale na silnici klasická MPV pojedou lépe, vejde se do nich více a nebudou tak drahé.
Na každý pád je trendem osekávat nabídku klasických rodinných aut a namísto nich lidem nabízet sportovně-užitkové modely. V případě Dacie má skončit nejlevnější sedmimístné auto na trhu, Lodgy. V Česku jej koupíte od 365 tisíc korun.
Prodejní statistiky ale hovoří v jeho neprospěch: zatímco Duster je nejprodávanější SUV v Evropě, Lodgy má zhruba 8x menší prodeje. Příští rok tak na platformě Renaultu CMF-B (Clio, Captur, Nissan Juke) vyroste sedmimístné SUV. Takový Duster pro sedm. A Lodgy skončí.
Dacia tak následuje trend, který je (bohužel) v posledních letech tak častý: Renault letos oznámil, že kvůli novým SUV modelům „zařízne“ dva rodinné modely – Scenic a Espace. Končí i další dvě koncernové stálice VW Sharan a Seat Alhambra.
A bůhví jak to bude s VW Polo, až příští rok dorazí jeho „nafouknutá“ verze Nivus. A když se vrátíme k domácí automobilce: následníka se nedočkal ani kompaktní MPV Škoda Roomster a otazníky visí i nad Fabií Combi, která pro mnoho Čechů supluje plnohodnotné rodinné auto.