Hlavní obsah

Uvnitř starého mlýna vyrostlo úžasné muzeum dávné techniky

Foto: Jan Majurník

Muzeum motorismu ve Znojmě nemůžete minout. Před areálem stojí lokomotiva a starý MiG, u vchodu zase dva čerpací stojany

Máte rádi zachovalé vozy české historie nebo unikátní stroje, které nikde jinde nenajdete? Pak byste měli zavítat do Znojma, kde mají už od roku 2008 domov vzácná auta, motorky, ale i dobové bicykly nebo všemožné hevery. Z původního mlýna a vodní elektrárny se nakonec stalo Muzeum motorismu a jeho expozici poodhalí následující řádky.

Článek

Předtím, než vstoupíte do areálu z 12. století, kde byl nejprve mlýn a poté vodní elektrárna, se pokochejte výhledem do zahrady hned před vchodem. Na místě totiž stojí i takzvané lokomobily neboli parní stroje, které v 18. století sloužily jako pohonné jednotky například pro zemědělské stroje.

Foto: Jan Majurník

Lokomobila dříve sloužila jako pojízdný parní motor, který dával život pracovním strojům

Máte-li s sebou doprovod, který motoristická témata zatím úplně nevyhledává, můžete ho na chvíli odložit do místnosti plné hraček z let 1920 až 1980.

Hned v úvodu na vás dýchne historická atmosféra, jelikož první halu zdobí dobové bicykly, čezety a jawy, přičemž nejzajímavějším strojem je model ČZ 76 přezdívaný kaktus. Jde totiž o první motokolo značky vůbec, pokud tedy nepočítáme jeho předchůdce, což bylo kolo s pomocným motorem vpředu.

Foto: Jan Majurník

Modelu ČZ 76 se lidově říkalo kaktus

Sál ještě zdobí automobily značky Aero z let 1929 až 1934 – všechny zrenovované, nebo v zachovalém stavu. Velkou vzácností je také motocykl Fischer, který se vyvíjel přímo ve Znojmě, ovšem jeho další postup zastavila válka. V muzeu se tedy nachází jediný kus na světě.

Foto: Jan Majurník

Celkový pohled na první expozici s auty, motocykly a bicykly

Všude samé unikáty

V dalším a mnohem větším sále se to hemží samými unikáty. Jde o tříkolky Walter nebo Šibrava, případně sbírku aut značky Tatra. Mezi zvlášť cenné patří model Tatra 12, který byl svého času přestavěn na soutěžní speciál. Vystavovaný exponát je ve zcela původním stavu včetně žárovek v hlavních světlometech.

Foto: Jan Majurník

Tato Tatra 12 má dokonce i původní žárovky ve světlech

Na své si přijdou také milovníci motocyklů, pro které si majitel muzea připravil například třímístný model Čechie-Böhmerland z dílen Albina Huga Liebische, Premier 500 SV nebo sbírku nejvzácnějších českých motorek v čele s klenotem Laurin & Klement (typ B).

Foto: Jan Majurník

Motocykly v čele s jedním z nejvzácnějších modelů od značky Laurin & Klement

Po vyšlápnutí několika schodů se dostanete do oddělení dokumentace, kde jsou ve vitrínách uloženy dobové prospekty, pravidla silničního provozu, osvědčení o způsobilosti k řízení motorových vozidel, řidičáky a další.

Foto: Jan Majurník

Na místě najdete také dobové automapy Československa nebo i jiných zemí

Plnou parou vpřed

Před vstupem do bývalého náhonu se můžete pokochat sbírkou traktorů včetně vzácných kusů značek Praga, Wikov nebo Škoda.

Foto: Jan Majurník

Venkovní výstava zahrnuje také vzácné traktory

Pod budovou mají své místo stabilní motory, které postupně nahradily zastaralé parní stroje. Spalovaly totiž fosilní paliva, a tak pracovaly všude tam, kde (zrovna) nebyla elektřina.

Foto: Jan Majurník

Stabilní motory postupně nahrazovaly zastaralé a přespříliš velké parní stroje

Víte, jak fungoval plynosací motor a k čemu sloužil? Šlo o náhradní zdroj pohonu pro mlýn, který spaloval plyn. Ten však bylo nutné vyrobit, k čemuž sloužil dvouplášťový kotel s vodou a koksem. Vlivem zahřívání vznikla pára, která prošla přes koks, a vznikl tak plyn, který se ještě dvakrát přefiltroval a poté putoval přímo do motoru. Veledílem podzemních prostor je však 117 let starý desetitunový parní stroj, který kdysi poháněl starou pilu a dnes zdobí znojemské muzeum.

Foto: Jan Majurník

Plynosací stroj sloužil jako generátor energie pro mlýn, například v období sucha

Další vzácnost na cestě

V dílnách muzea se momentálně dokončuje renovace dalšího unikátu. Jde o tricykl značky Laurin & Klement z roku 1906, který budete moci spatřit v plné kráse zhruba v červnu. Zajímavostí je, že na světě existují pouhé tři kusy tohoto stroje.

Foto: Jan Majurník

Na tohoto vzácného krasavce se můžete těšit už v červnu

Muzeum motorismu najdete ve Znojmě v ulici Koželužská a má otevřeno prakticky celoročně, ovšem v zimní sezóně (listopad-únor) jen o víkendech - a to od 9:00 do 17:00 hodin. Od března se tu budete moci stavit mimo pondělky celý týden - a to opět od 9:00 do 17:00 hodin. V hlavní sezoně (červen, červenec, srpen a září) je pak otevřeno denně. Dospělí za vstup zaplatí 100 Kč, důchodci 80 Kč a děti 50 Kč.

Na závěr pro vás máme několik zajímavostí z tohoto unikátního muzea:

  • Majitel si vozy renovuje sám a kompletní generálka jednoho kusu zabere asi dva roky
  • V muzeu najdete největší sbírku heverů, jsou opravdu všude
  • Celý areál dekorují sloupky, nastrojené figuríny, plechovky, olejničky nebo dobové cedule
  • Najdete tu také mnoho palivových stojanů na ruční pohon
  • Před areálem je originální parní lokomotiva i tryskový letoun MiG
Načítám