Článek
Předtím, než vstoupíte do areálu z 12. století, kde byl nejprve mlýn a poté vodní elektrárna, se pokochejte výhledem do zahrady hned před vchodem. Na místě totiž stojí i takzvané lokomobily neboli parní stroje, které v 18. století sloužily jako pohonné jednotky například pro zemědělské stroje.
Máte-li s sebou doprovod, který motoristická témata zatím úplně nevyhledává, můžete ho na chvíli odložit do místnosti plné hraček z let 1920 až 1980.
Hned v úvodu na vás dýchne historická atmosféra, jelikož první halu zdobí dobové bicykly, čezety a jawy, přičemž nejzajímavějším strojem je model ČZ 76 přezdívaný kaktus. Jde totiž o první motokolo značky vůbec, pokud tedy nepočítáme jeho předchůdce, což bylo kolo s pomocným motorem vpředu.
Sál ještě zdobí automobily značky Aero z let 1929 až 1934 – všechny zrenovované, nebo v zachovalém stavu. Velkou vzácností je také motocykl Fischer, který se vyvíjel přímo ve Znojmě, ovšem jeho další postup zastavila válka. V muzeu se tedy nachází jediný kus na světě.
Všude samé unikáty
V dalším a mnohem větším sále se to hemží samými unikáty. Jde o tříkolky Walter nebo Šibrava, případně sbírku aut značky Tatra. Mezi zvlášť cenné patří model Tatra 12, který byl svého času přestavěn na soutěžní speciál. Vystavovaný exponát je ve zcela původním stavu včetně žárovek v hlavních světlometech.
Na své si přijdou také milovníci motocyklů, pro které si majitel muzea připravil například třímístný model Čechie-Böhmerland z dílen Albina Huga Liebische, Premier 500 SV nebo sbírku nejvzácnějších českých motorek v čele s klenotem Laurin & Klement (typ B).
Po vyšlápnutí několika schodů se dostanete do oddělení dokumentace, kde jsou ve vitrínách uloženy dobové prospekty, pravidla silničního provozu, osvědčení o způsobilosti k řízení motorových vozidel, řidičáky a další.
Plnou parou vpřed
Před vstupem do bývalého náhonu se můžete pokochat sbírkou traktorů včetně vzácných kusů značek Praga, Wikov nebo Škoda.
Pod budovou mají své místo stabilní motory, které postupně nahradily zastaralé parní stroje. Spalovaly totiž fosilní paliva, a tak pracovaly všude tam, kde (zrovna) nebyla elektřina.
Víte, jak fungoval plynosací motor a k čemu sloužil? Šlo o náhradní zdroj pohonu pro mlýn, který spaloval plyn. Ten však bylo nutné vyrobit, k čemuž sloužil dvouplášťový kotel s vodou a koksem. Vlivem zahřívání vznikla pára, která prošla přes koks, a vznikl tak plyn, který se ještě dvakrát přefiltroval a poté putoval přímo do motoru. Veledílem podzemních prostor je však 117 let starý desetitunový parní stroj, který kdysi poháněl starou pilu a dnes zdobí znojemské muzeum.
Další vzácnost na cestě
V dílnách muzea se momentálně dokončuje renovace dalšího unikátu. Jde o tricykl značky Laurin & Klement z roku 1906, který budete moci spatřit v plné kráse zhruba v červnu. Zajímavostí je, že na světě existují pouhé tři kusy tohoto stroje.
Muzeum motorismu najdete ve Znojmě v ulici Koželužská a má otevřeno prakticky celoročně, ovšem v zimní sezóně (listopad-únor) jen o víkendech - a to od 9:00 do 17:00 hodin. Od března se tu budete moci stavit mimo pondělky celý týden - a to opět od 9:00 do 17:00 hodin. V hlavní sezoně (červen, červenec, srpen a září) je pak otevřeno denně. Dospělí za vstup zaplatí 100 Kč, důchodci 80 Kč a děti 50 Kč.
Na závěr pro vás máme několik zajímavostí z tohoto unikátního muzea:
- Majitel si vozy renovuje sám a kompletní generálka jednoho kusu zabere asi dva roky
- V muzeu najdete největší sbírku heverů, jsou opravdu všude
- Celý areál dekorují sloupky, nastrojené figuríny, plechovky, olejničky nebo dobové cedule
- Najdete tu také mnoho palivových stojanů na ruční pohon
- Před areálem je originální parní lokomotiva i tryskový letoun MiG