Článek
Asi bychom potřebovali poradit. Jak se tohle vlastně dělá? Jak se najde stodola nebo továrna, kde jsou ukrytá několik desítek let nepoužívaná auta, která mají dnes často až neuvěřitelnou hodnotu? Přemýšlíme nad tím celkem často, ale stále jsme nenašli odpověď. Často píšeme o tom, jak se zase někde objevila zapomenutá sbírka ukrývající i opravdové skvosty, ale pořád nevíme, jak takové místo najít. Pokud tedy vy máte tip, budeme moc rádi, když se s námi o něj podělíte. A jistě nejen my…
Jeden takový příběh vám dnes povíme. Hlavní roli v něm hraje belgický sochař August Thomassen, který byl asi odjakživa velkým fandou a obdivovatelem značky Bugatti. Když se mu pak mezi 50. a 60. léty podařilo dostat se hned ke třem modelům této automobilky, neváhal a koupil je. Šlo o Type 57 Cabriolet z roku 1937, Type 49 Berline z roku 1932 a Type 40 z roku 1929. Dlouhou dobu všechna tři auta používal takřka každý den, až se bohužel s Typem 40 přimotal do dopravní nehody. Poté se rozhodl, že pomuchlanou karoserii nebude opravovat, ale postaví ji jako zcela novou. Vlastně takovou repliku karoserie, ale protože to byl profík, rozdíl byste bývali asi nikdy nepoznali. Bohužel ale tento projekt nikdy nedokončil. Abyste měli jasnou představu o tom, jakým fandou značky August je, měli byste vědět, že právě on vytvořil známou bystu Ettore Bugattiho, která je vystavena v Národním automobilovém muzeu ve Francii.
Podle dcery Augusta, která příběh svěřila francouzským novinářům, se za celou dobu, co její otec ta auta vlastnil, čas od času ozval nějaký sběratel, který je chtěl koupit. Nabízeli prý horentní sumy, ale ačkoliv na tom jako rodina nikdy nebyli dobře a co víc, byly i časy, kdy měli sotva na jídlo, její tatínek auta prostě nikdy neprodal. Dokonce ve snaze o to, aby nepoutala pozornost, je uklidil do stodoly a dveře obložil pytli s pískem a sutí. To proto, aby se na ně neprášilo a aby k nim nemohla vlhkost. Udělal to ale prý také proto, aby je neměl na očích a neměl tak tendence je v těch nejkrušnějších časech opravdu prodat. Tak moc je miloval.
Ale doba se změnila. Jednoho dne rodina Augusta zjistila, že se někdo vloupal do stodoly, kde byla auta zaparkována. Naštěstí se ukázalo, že dotyčný si jen mapoval terén k tomu, aby se později vrátil. To už ale nestihl. Když už August, kterému je dnes 95 let, do stodoly vstoupil, rozhodl se, že tedy auta prodá. Prodej proběhne 8. února 2019 v rámci akce Rétromobile v Paříži, přičemž specialisté na veterány se jednohlasně shodují, že cena za trojici Bugatti přesáhne 1 milion eur, tedy takřka 26 milionů korun. Nejdražší z nich jistě bude Type 57 Cabriolet, jehož cena se odhaduje na asi 600 000 eur, tedy asi 15 500 000 Kč. A mimochodem, vedle těch krásných veteránů Bugatti byl schovaný ještě jeden automobilový dědeček. Šlo o Citroën Torpedo z roku 1925, jehož cena také bude velmi zajímavá. Tak to vypadá, že si rodina Augusta Thomassena o trochu polepší. Možná i na několik generací.