Hlavní obsah

Upravená dodávka Man je vlastně pojízdný srub

Foto: Holzmobil GmbH

Dnes už na silnici obytný vůz, natož klasický osobák, vyzdobený dřevem najdete jen těžko. Není to škoda?

Obytné vozy – ačkoliv v některých případech jde prakticky spíše o pojízdné domy – se poslední dobou dostávají do kurzu. Jejich praktičnost, promyšlenost a univerzálnost jsou rozhodně chvályhodné aspekty, a lze s nimi zažít spoustu dobrodružství. Ale co když má někdo tradičnější pohled na věc a místo chladnosti moderních materiálů má raději teplo a vůni dřeva?

Článek

Na moderních autech byste dřevo hledali jen marně – snad s výjimkou některých luxusních vozů ho můžete spatřit nanejvýš ve formě pět centimetrů silného pruhu, táhnoucího se zleva doprava na palubní desce. A ani to už není zrovna dvakrát běžné. Jenomže – není to škoda?

Foto: Holzmobil GmbH

Ze dřeva je kompletně celá část „Holzmobilu“

Stejnou otázku si patrně položili v německé společnosti Holzmobil, která sídlí 115 kilometrů jihozápadně od Stuttgartu – pravda, to už je hodně „dole“, prakticky co by kamenem dohodil od Švýcarských hranic. Jejich obytný dům, postavený na dodávce Man udělali kompletně celý ze dřeva. Tedy alespoň tu obytnou část.

Holzmobil se dá volně přeložit jako „dřevěný vůz“, a na poli obytných domů se rozhodně dokáže odlišit. Ačkoliv drtivá většina konkurence používá lehké, avšak chladné plasty a kovy, v Holzmobilu se rozhodli vydat o něco přírodnější cestou – vše, co vidíte, je pravé dřevo, zevnitř i zvenku.

Holzmobil s sebou nese jakousi rustikální atmosféru, mohl by však být lákavým nejen pro milovníky srubů, dřeva a přírody, ale také pro ty, kteří se zkrátka chtějí odlišit od běžné kombinace převážně bílé a šedé barvy. Holzmobil je také velmi dobře promyšlený – střecha je svým způsobem unikátní (ve skutečnosti její technologie momentálně čeká na patent), a umí perfektně odvádět vlhkost v případě, že se náhle oteplí.

Foto: Holzmobil GmbH

Základní myšlenkou Holzmobilu bylo „cítit se jako doma“. Nebo na chalupě, chcete-li…

Jelikož je vůz postaven Němci, nebylo tu nic ponecháno náhodě. Najdeme tu proto takové nezbytnosti jako skládací jídelní stůl, čtyři otočná sedadla, koupelnu, lednici s kapacitou 50 litrů, a dokonce dvouplotnový vařič. Ten je z poměrně pochopitelných důvodů indukční, plynový by v tomto případě byl krajně riskantní.

Jedna věc nám však stále vrtá hlavou – údržba. Kdo má na zahradě nebo chalupě stůl například z týkového dřeva, jistě ví, že při zanedbání péče může poměrně rychle podléhat zkáze. Zda výrobce nabízí v ceně či za příplatek speciální ochranný nátěr, se nám nepodařilo zjistit.

Další nevýhodou může být potenciálně fakt, že řidičské oprávnění skupiny B pro jeho řízení stačit nebude. Tento drobek, založený na dodávce Man TGE 4.180, sám o sobě váží 3 700 kilogramů a dalších 800 kilogramů uveze. Rozměry jsou 7,7 metru na délku, 2,1 metru na šířku, výška potom činí 3,3 metru. Připravuje se však i menší a lehčí verze Holzmobilu.

Jako zásobárna energie pro palubu slouží baterie s kapacitou 400 Ah, pro všechny případy jsou tu ještě dva 700W solární panely. A cena za pravděpodobně první pojízdný srub na světě? Tento konkrétní kus vyjde na 182 800 eur, tedy téměř pět milionů korun. Možná je tedy lepší se na něj opravdu dívat jako na pojízdný dům, než-li obytný vůz…

Související témata:
Načítám