Článek
Spousta automobilek nabízí své „sportovní balíčky“ řadu modelů – a teď nemyslíme ty podomácku vyrobené, které se omezují jen na emblém na víku kufru a jiný přední nárazník, případně křídlo na víku kufru. Řeč je, a to je důležité, o tovární úpravě, která nějakým způsobem umocňuje vlastnosti daného modelu, ideálně podporuje sportovní vzezření či charakter modelu. Někdy jde sice jen o vizuální „úpravy“, ale některé z nich člověk opravdu pozná při jízdě.
U terénních vozů samozřejmě o sportovním paketu nemůže být řeč – jejich doménou nejsou klikaté okresky a už vůbec ne závodní okruhy. Jsou ale výrobci, kteří nabízejí off-roadové pakety pro svoje teréňáky, stačí vzpomenout třeba takový Ford Ranger Raptor, že? Když si člověk vzpomene na patrně nejbližšího konkurenta Rangeru, nezničitelnou Toyotu Hilux, jednoho by napadlo, že takový paket podobného ražení by Hiluxu padl jako ulitý!
Evidentně si něco podobného řekli i ve společnosti RAD Bumpers. Tento thajský úpravce se specializuje především na terénní a off-roadové vozy Ford, Toyota, Isuzu a další, ale sami na svých webových stránkách připouštějí, že k oblíbencům patří hlavně první dvě jmenované značky.
Po vizuální stránce tu došlo na nově stylizovaný nárazník s agresivnějším grilem, vpředu i vzadu jsou teď pořádné železné nárazníky, v kapotě se zjevil obří nasávací otvor, na střeše je potom světelná rampa z LED diod a blatníky jsou o kus širší. A jelikož jde o terénní úpravu, má rovněž pořádné off-roadové pneumatiky.
To má jeden velmi dobrý důvod – firma RAD vám na přání namontuje zvýšený podvozek dle vašeho gusta. Začíná se na zvýšení o 50 mm, následuje 100 mm a pro ty nejzarytější nadšence terénní jízdy je možnost si podvozek přizvednout dokonce o celých 150 mm. To vše za jediným účelem – vylepšit schopnosti v terénu a podtrhnout terénní charakter Toyoty Hilux. Samozřejmostí jsou potom automaticky výsuvné nášlapy.
Firma RAD Bumper se specializuje především na karosářské a podvozkové díly, jen málokdy zasahuje do mechanických součástí auta, což je také jeden z důvodů, proč v tomto konkrétním případě 2,8l turbodiesel o výkonu 204 koní a 500 Nm zůstal beze změn. Prostě to nebylo nezbytně nutné.
Karosářské a podvozkové úpravy, které jsou přítomné na vozu na fotografiích, si úpravce cení na zhruba 6 000 amerických dolarů, tedy necelých 131 tisíc korun. Zároveň však firma jedním dechem dodává, že ceny jsou orientační, protože ke každému zákazníkovi přistupuje individuálně. Zkrátka sto lidí – sto chutí.