Článek
Tento speciální Corniche si u továrny Bentley na konci 30. let minulého století objednal řecký závodník André Embiricos. Chtěl sportovní model, ale ne od menších karosáren – chtěl ho přímo od odborníků z fabriky. A ti se pochopitelně cítili poctěni a nadšeně se vrhli do práce, aby ukázali, co v nich je. Odlehčili šasi a vyladili jeho 4,5 litrový motor, futuristickou proudnicovou karoserii navrženou Georgesem Paulinem ručně vytvarovali z tenčí oceli v pařížské karosárně Carrosserie Vanvooren.
Auto bylo hotové na začátku roku 1939 a vypadalo prostě skvostně. V květnu se uskutečnila první testovací jízda na klopeném oválu Brooklands a dosáhlo na tehdejší dobu úžasné rychlosti 160 km/h! Bentley pak bylo odesláno do Francie k dalšímu testování na silnicích… a tam se vše začalo rychle kazit.
Ještě v květnu do něj totiž vrazil autobus. Bentley vůz opravilo, ale při zpáteční cestě do Francie v srpnu 1939 vyjelo nečekaně před testovacím jezdcem do silnice auto, on musel strhnout řízení, narazil do stromu a auto převrátil. V rámci oprav Bentley oddělilo šasi, jež putovalo do Crewe, a karoserii, kterou si vzala do parády znovu pařížská karosárna. Opravená karoserie pak měla putovat přes Dieppe do Crewe, kde ji měli přimontovat zpátky k podvozku, ale k tomu nikdy nedošlo – kvůli administrativní chybě se totiž zdržela v Dieppe a stala se jednou z obětí nacistického bombardování.
Tady mohl smutný příběh unikátního Corniche klidně skončit, nebýt dobrovolníků z nadací WO Bentley Memorial Foundation a Sir Henry Royce Memorial Foundations, kteří v roce 2001 odstartovali hledání podkladů a dílů ztraceného auta a začali s jeho obnovou. V roce 2018 si celou akci vzala pod svá křídla přímo automobilka Bentley, která chtěla projekt dotáhnout do konce v rámci oslav svého letošního stoletého jubilea. Moc času na dokončení projektu jim tedy nezbývalo…
Odborníci ze speciálního oddělení Mulliner, kteří se věnují restaurování originálů a zakázkovým úpravám nových aut, se do věci pustili s vervou, a navíc převážně ve svém volném čase, protože stejně jako jejich předci při samotné stavbě vozu, i oni chtěli ukázat, co dokáží jejich šikovné ruce. Využili přitom původní nákresy a dobové černobílé fotografie, k pár původním dílům museli většinu znovu vyrobit podle originálních nákresů s využitím moderní techniky. Třeba maska chladiče byla navržená v CAD, ale formovala se ručně, což zabralo tři měsíce práce. Trefit přesně materiály obložení a čalounění interiéru nebo přesnou barvu karoserie si vyžádalo náročný historický výzkum.
Ale výsledek stojí opravdu za to – auto vypadá možná ještě lépe, než když v roce 1939 vyjelo z továrny. Nadchlo dokonce i samotného šéfa Bentley Adriana Hallmarka: „Strhující zrenovovaný Corniche ukazuje schopnost týmu Mulliner restaurovat ty nejlepší vyrobené Bentley stejně jako postavit personalizované moderní Bentley.“ Tak všechno nejlepší ke 100. narozeninám, Bentley. A tomuto nádhernému Corniche přejeme úspěšnější druhou etapu života…