Hlavní obsah

Unikátní Bentley zničený za války znovu oživen v plné kráse!

Foto: Bentley/Mulliner

Měla to být oslava technického umění předválečného Bentley, ale místo toho tento unikát postavený na zakázku pronásledovala smůla hned od samotného počátku po celý jeho velmi krátký život. Nyní ho ale automobilka znovu oživila. Snad je to začátek lepšího příběhu…

Článek

Tento speciální Corniche si u továrny Bentley na konci 30. let minulého století objednal řecký závodník André Embiricos. Chtěl sportovní model, ale ne od menších karosáren – chtěl ho přímo od odborníků z fabriky. A ti se pochopitelně cítili poctěni a nadšeně se vrhli do práce, aby ukázali, co v nich je. Odlehčili šasi a vyladili jeho 4,5 litrový motor, futuristickou proudnicovou karoserii navrženou Georgesem Paulinem ručně vytvarovali z tenčí oceli v pařížské karosárně Carrosserie Vanvooren.

Auto bylo hotové na začátku roku 1939 a vypadalo prostě skvostně. V květnu se uskutečnila první testovací jízda na klopeném oválu Brooklands a dosáhlo na tehdejší dobu úžasné rychlosti 160 km/h! Bentley pak bylo odesláno do Francie k dalšímu testování na silnicích… a tam se vše začalo rychle kazit.

Ještě v květnu do něj totiž vrazil autobus. Bentley vůz opravilo, ale při zpáteční cestě do Francie v srpnu 1939 vyjelo nečekaně před testovacím jezdcem do silnice auto, on musel strhnout řízení, narazil do stromu a auto převrátil. V rámci oprav Bentley oddělilo šasi, jež putovalo do Crewe, a karoserii, kterou si vzala do parády znovu pařížská karosárna. Opravená karoserie pak měla putovat přes Dieppe do Crewe, kde ji měli přimontovat zpátky k podvozku, ale k tomu nikdy nedošlo – kvůli administrativní chybě se totiž zdržela v Dieppe a stala se jednou z obětí nacistického bombardování.

Foto: Bentley/Mulliner

Unikátnímu Bentley se lepila smůla na paty hned od začátku jeho krátkého života

Tady mohl smutný příběh unikátního Corniche klidně skončit, nebýt dobrovolníků z nadací WO Bentley Memorial Foundation a Sir Henry Royce Memorial Foundations, kteří v roce 2001 odstartovali hledání podkladů a dílů ztraceného auta a začali s jeho obnovou. V roce 2018 si celou akci vzala pod svá křídla přímo automobilka Bentley, která chtěla projekt dotáhnout do konce v rámci oslav svého letošního stoletého jubilea. Moc času na dokončení projektu jim tedy nezbývalo…

Odborníci ze speciálního oddělení Mulliner, kteří se věnují restaurování originálů a zakázkovým úpravám nových aut, se do věci pustili s vervou, a navíc převážně ve svém volném čase, protože stejně jako jejich předci při samotné stavbě vozu, i oni chtěli ukázat, co dokáží jejich šikovné ruce. Využili přitom původní nákresy a dobové černobílé fotografie, k pár původním dílům museli většinu znovu vyrobit podle originálních nákresů s využitím moderní techniky. Třeba maska chladiče byla navržená v CAD, ale formovala se ručně, což zabralo tři měsíce práce. Trefit přesně materiály obložení a čalounění interiéru nebo přesnou barvu karoserie si vyžádalo náročný historický výzkum.

Ale výsledek stojí opravdu za to – auto vypadá možná ještě lépe, než když v roce 1939 vyjelo z továrny. Nadchlo dokonce i samotného šéfa Bentley Adriana Hallmarka: „Strhující zrenovovaný Corniche ukazuje schopnost týmu Mulliner restaurovat ty nejlepší vyrobené Bentley stejně jako postavit personalizované moderní Bentley.“ Tak všechno nejlepší ke 100. narozeninám, Bentley. A tomuto nádhernému Corniche přejeme úspěšnější druhou etapu života…

Načítám