Článek
Vítězství roku 1969 se nemohlo rovnat triumfu z roku 1966, kdy GT40 obsadily celou bednu a Ford se tak vysmál do tváře Ferrari. Přesto triumf z roku 1969 není o nic méně speciální – GT40 už závodil šestý rok a byl tak oproti konkurentům významně zastaralý (britský tým Johna Wyera nasadil stejná dvě auta, která závodila už o rok dříve). Navíc celý závod začal slavnou protestní chůzí Jacky Ickxe při tradičním startu „z běhu“, kdy ostatní piloti sprintovali k autu a rozjížděli se často bez zapnutých pásů. Nejrychlejší posádka GT40 tak startovala z chvostu celého pole.
Už po pár hodinách však díky odvážné jízdě posádek Ickx/Oliver a Hobbs/Hailwood stíhaly obě GT40 vedoucí trojici továrních Porsche (908 a dlouhé 917). V noci se pak třetí Porsche v zatáčce Mulsanne srazilo s osmým a tři hodiny před koncem se štěstěna přiklonila k Fordu ještě víc – jedno Porsche zradila spojka, druhé převodovka. Problémy však měly i obě posádky Fordu, a tak se pouhou hodinu před koncem závodu schylovalo k velmi dramatickému závěru.
Oba týmy nasadily své nejlepší jezdce: Ickx za volantem GT40 s poškozeným výfukovým vedením měl necelých 10 sekund náskoku na zle dotírajícího Hermanna s 908 trpícím vadnoucími brzdami a motorem točícím o 400 otáček méně. Oba piloti bojovali jako lvi, navzájem se mnohokrát předjížděli. Na cílovou rovinku domnělého posledního kola vletěl Ickxův Ford jako první, ale do konce časového limitu pořád zbývalo ještě pár sekund, což znamenalo, že si budou muset dát ještě jedno kolo. A to byl problém, protože GT40 ujel na jednu nádrž 23 kol a teď z něj Jacky potřeboval vymáčknout ještě jedno navíc.
Nakonec si pomohl mazáckou lstí – na začátku rovinky Mulsanne simuloval pokles výkonu kvůli nedostatku paliva a nechal Porsche předjet, pak se za něj ale pověsil, vyvezl se v aerodynamickém pytli a na konci rovinky ho předjel a v zatáčkovité poslední třetině okruhu si už první místo zkušeně pohlídal. Bylo to fantastické a naprosto neočekávané vítězství, které Jacky věnoval tragicky zesnulému pilotu Lucienu Bianchimu, který týmu Johna Wyera pomohl zvítězit v Le Mans o rok dříve (na témž autě).
Určitě uznáte, že tohle stojí za oslavu a Superformance vzdali hold tomuto sportovnímu výkonu s velkou noblesou – replikou GT40 v barvách Gulf, tedy nápadně podobným strojem, se kterým Ickx a Oliver před padesáti lety triumfovali.
Navíc replika v jejich podání znamená něco trochu jiného než u jiných výrobců – jejich auta se staví s licencí Shelby (který stavěl originály) podle původních nákresů, takže je 90 % všech dílů zaměnitelných (!) a číslování šasi navazuje na půl století staré prototypy (!). Dokonce k nim můžete dokoupit balíček, který vám umožní závodit s historiky.
Za takhle naspecifikované auto dáte skoro pět milionů, ale to je pořád výrazně méně, než kdybyste se snažili koupit originál (ty mění majitele za částky v řádu stovek milionů). Pokud se tedy chcete cítit jako Jacky Ickx (kdo by nechtěl) a máte volných pět míčů (no, to je už horší), rozhodně neváhejte, tohle je naprosto jedinečná šance!