Článek
Monster truck je svým způsobem poměrně famózní stroj. Konkrétně legendární zelenočerný Grave Digger, s nímž jezdí i hrdina následujícího videa – teprve jednadvacetiletý Tyler Menninga, má kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu přes devět litrů s přibližně 1500 koňmi výkonu. Síla se pak přenáší přes dvoustupňovou automatickou převodovku, jejíž doménou je pozoruhodně rychlé řazení mezi zpátečkou a jedničkou. Jinak by to koneckonců ani nešlo…
Vůz pochopitelně nestojí na žádném „zavedeném“ šasi, ale jedná se o kompletně vlastní prostorový rám z ocelových trubek. Na něm jsou přichyceny tuhé nápravy s hned několika plynovými tlumiči, nechybí zatáčení všech kol a pochopitelně ani jejich pohon. Gigantické pneumatiky mají vnější průměr 167 centimetrů a šířku 109 centimetrů. Na vršku toho všeho pak coby ozdoba sedí sklolaminátová karoserie.
Jak už bylo řečeno, spousta triků v závodech monster trucků spočívá ve skocích, přejíždění aut a dalších psích kusech, ovšem občas se jezdci uchýlí k výrazně náročnějším prvkům vyžadujícím především cit a přesnost. Jedním z nejtěžších triků je takzvané „nose wheelie“ – tedy balancování ve stojce na předních kolech. Právě vyvážení ohromného pětitunového speciálu vyžaduje hodně umu a soustředění, ovšem zmiňovaný jezdec Tyler Menninga má stání na čumáku jako svou doménu.
Svůj fyziku popírající trik předvedl Tyler před pár dny na akci Monster Jam v americké Tampě, kde zvládl na předních kolech balancovat přibližně 40 sekund. A ve své disciplíně drží dokonce i rekord. Loni totiž ustál 1 minutu a 10 sekund, než za jásotu diváků opět složil svůj stroj na kola.
Takže co si myslíte vy? Jsou podle vás monster trucky zajímavou odnoží motoristického sportu, nebo se jedná o dětinskou a primitivní zábavu?