Hlavní obsah

Zemřel Carl Hahn, který pro Volkswagen koupil Škodu

Foto: VW

V sobotu v šestadevadesáti letech zemřel Carl Hahn, bývalý šéf koncernu Volkswagen a muž, který měl mimořádný podíl na tom, že německý koncern koupil mladoboleslavskou Škodu Auto a udělal z ní světově respektovanou automobilku.

Článek

Carl Horst Hahn se narodil 1. července 1926 v Saské Kamenici. Do Volkswagenu nastoupil v roce 1954 jako asistent předsedy představenstva, už o rok později se stal vedoucím oddělení podpory prodeje v exportním oddělení.

V letech 1982 až 1993 šéfoval Hahn celému koncernu Volkswagen. Během deseti let jeho působení vzrostla výroba automobilů ze dvou milionů na 3,5 milionu. V roce 1993 jej ve funkci nahradil Ferdinand Piëch, Hahn byl až do roku 1997 členem poradního sboru VW.

Klíčový muž při koupi Škody

Carl Hahn, jehož rod po staletí žil v Jižních Čechách, považoval automobilku Škoda za perlu Východu. Zadlužená Škoda tehdy vyráběla přelomový Favorit, jenže její roční produkce byla jen necelých 200 tisíc automobilů a šance uspět v následujících letech na světových trzích bez strategického partnera byly prakticky nulové.

Největší zájem o mladoboleslavskou značku měl na samém začátku devadesátých let Renault a právě Volkswagen, který na rozdíl od francouzské automobilky garantoval zachování vlastního vývoje. Jak to dopadlo, víte, Hahnova role při jednáních byla klíčová.

Na základě jednání vlády z 9.-10. prosince byla 21. prosince 1990 podepsána smlouva o spolupráci s automobilkou, která v klání zvítězila. Hlavní smlouvu o vytvoření společného podniku (joint venture) na výrobu automobilů Škoda mezi vládou České republiky a koncernem Volkswagen podepsali 28. března 1991 ministr průmyslu české vlády Jan Vrba a předseda představenstva koncernu Volkswagen Carl Horst Hahn.

Foto: Škoda

Historický okamžik 28. března 1991, český ministr Jan Vrba a Carl Hahn od Volkswagenu podepisují smlouvu

V dubnu za vklad 620 milionů marek získal koncern Volkswagen 31 % akcií mladoboleslavské automobilky. Stoprocentního podílu VW dosáhlo koncem května 2000. Privatizace automobilky Škoda byla v rámci celého východního bloku jedním z nejúspěšnějších přerodů socialistických podniků v tržní. V roce 2014 Škoda poprvé překročila hranici milionu dodaných vozů během jednoho roku.

I přes turbulentní období globálního automobilového průmyslu Škodovka pořád jede jako dobře promazaný stroj: dlouhodobý podíl na HDP České republiky díky ní činí 5 procent, celkový export pak 9 procent.

Související témata:
Načítám