Článek
Psal se rok 1920 a v Paříži při mírové konferenci podepsali zástupci Československa, Rumunska a Jugoslávie vojensko-policitký pakt Malá dohoda o vzájemné pomoci a spojenectví. O 17 let později, kdy rostoucí hrozba nacismu sužovala Evropu, uspořádaly autokluby všech tří zemí společný motoristický podnik nazvaný Soutěž Malou dohodou, který měl demonstrovat spojenectví a průmyslovou vyspělost oněch států.
Závod, do něhož se zapojily auta i motorky, odstartoval v Praze dne 12. září 1937 a skončil 19. září téhož roku v Bělehradě. Tehdy se závodu na 2 420 náročných kilometrech rozdělených do několika etap zúčastnily také tuzemské motocykly značky Ogar v počtu 11 kusů.
A nyní po několika letech plánování se 9 odvážlivců (nejmladší 20 let, nejstarší 67 let) z Motoveterán klubu Ogar vydá po stopách původního závodu na svých opečovávaných strojích vyrobených v letech 1937–1948.
Start je plánován na sobotu 22. července 2023 v 7:00 hodin od pražské budovy Autoklubu České republiky, přičemž trasa, kde můžete ogary potkat, anebo je dokonce po cestě doprovodit na historických motocyklech různých značek, povede z Prahy na Úvaly, Kolín, Golčův Jeníkov, Havlíčkův Brod, Jihlavu, Třebíč a Náměšť nad Oslavou, kde ve 12:30 dobrodruzi na hodinu spočinou, a opět bude možné se s nimi v poklidu setkat.
Historie značky Ogar v kostce
Za výrobou motocyklů značky Ogar (od 1934) stojí společnost Autfit, kterou v roce 1931 založil jistý Jan Machek, jenž nejprve začal s prodejem dílů na jízdní kola ještě za Rakouska-Uherska, konkrétně v roce 1910. V období první republiky byl Ogar třetím největším výrobcem motocyklů v celém Československu, nicméně po roce 1945 se celý podnik dostal do rukou Zbrojovky Brno.
Po znárodnění firmy a sloučení značek JAWA a ČZ do jedné byla značka Ogar odsouzena k zániku a její stopy prakticky mizí v roce 1949, kdy vznikly poslední stroje Ogar, všeobecně považované za motocykly pro náročné. Značka byla v následujících letech ještě několikrát obnovena, ovšem pouze účelově (obchod, závody aj.).
Po přestávce se odvážlivci vydají opět dle původního itineráře na Rosice, Brno, Břeclav a dále až ke slovenským hranicím. Po zdolání Slovenska čeká na posádky západní Ukrajina, Rumunsko a Srbsko, kde dosáhnou stanoveného cíle (Bělehrad). Odtamtud už nad rámec původní soutěže přejedou po ose zpět přes Maďarsko.
Celkem tak čeká na devět statečných cirka 3 800 kilometrů na zapomenutých československých mašinách značky Ogar. Z akce vznikne řada fotografií i dokumentární film, který, jak doufáme, brzy po dokončení cesty uvidíme. My před tímto projektem smekáme, držíme palce a přejeme všem zúčastněným dobrý dojezd a kolama dolů.