Článek
Aukční rezerva je vlastně taková pojistka pro prodejce, že pokud se dané vozidlo nevydraží za minimální stanovenou sumu, tak se obchod nekoná. Touto jistotou se ovšem aukce stává méně zajímavou pro potenciální zájemce o koupi, což nakonec může vést k nevydražení položky.
Na tradiční jarní Retro Garáži, která se uskuteční už 27. dubna 2024, se koncept aukcí bez rezervy až na jediný případ plně otestujte, čímž se tato událost stane jednak atraktivnější, ale vzhledem k počtu dražených vozidel i největší v historii.
Podrobnější seznam s osmi draženými automobily jsme vám přinesli v našem březnovém článku, na který se určitě podívejte, protože se bude prodávat například Favorit bez střechy nebo Fantomasův Citroën.
Nyní se blíže podíváme na motorky, které stejně jako auta půjde vydražit buď osobně na místě, nebo telefonicky, popřípadě i online skrze aukční portál Aukro.
Klasiky od 1 Kč
První aukční blok a vůbec zahájení celé aukce bude atraktivní v tom, že dané mašiny budou začínat na jedné koruně. Celkově se bude hrát o šest strojů, konkrétně o moped Jawetta, Stadion S11 i S22, poté o Pionýr 50/555 v provedení De Luxe a 50/550 Pařez.
Největším lákadlem by však mohl být stroj Manet M90, tedy první slovenský sériový motocykl, který má navíc dvoupístový motor. Kousek z roku 1949 tak může být váš, a to taktéž už za 1 Kč.
Dospělé mašiny
Druhá sekce už patří dospěláckým strojům, tedy větším nebo dražším motorkám. Zkrátka opouštíme lidovky a jdeme do segmentu motorek pro náročnější či sběratele.
Tam se nachází kupříkladu Čezeta 175 v provedení De Luxe za cenu od 50 000 Kč. Nevíte? Přece ikonické „Prase“, konkrétně typ 502 z roku 1963, navíc v pěkném stavu pouze s drobnou kosmetikou.
Jedeme dál, a to k prakticky novému motocyklu Jawa 350/638 TS s nájezdem pouhých 171 km. Zkrátka původní stav, netknutý, navíc vše posvěceno přímo výrobcem. Tenhle unikát z roku 1991 bude začínat na 50 000 Kč.
Pro všechny, kteří chtějí cestovat pohodlně ve dvou, přijde vhod Jawa 350/634 z roku 1983, která je sama o sobě jakožto model slavná díky účinkování ve filmech Slunce, seno… Jezdil na ní Venca Konopník, takže se jí lidově říká „Konopnice“.
K tomuto stroji v udržovaném stavu totiž ještě náleží sajdkára, přičemž oficiální popis položky hlásá, že je tenhle komplet připraven na sezonu. A začíná od 60 000 Kč.
Dalším prakticky nejetým kusem je ČZ 175/482 Trail, tedy ryze exportní kus s pružným motorem a terénní výbavou včetně obutí. Tato jedinečná motorka, která byla vyrobena v roce 1974, váží něco málo přes sto kilo, prošla oživovacím servisem a je plně pojízdná. A vyvolávací cena? Rovných 70 000 Kč.
Zajímavá bude rovněž Jawa 250/590 Sport 1969, potažmo i Amerikou inspirovaná Jawa 250/362 Californian. Obě mašiny jsou po renovaci, přičemž Sport se bude dražit od 90 000 Kč, zatímco Californian z roku 1969 od 120 000 Kč.
Pokud máte raději jiné kousky, pak se dočkáte rovněž modelu ČZ 175 Standard z roku 1938 od 140 000 Kč, popřípadě Jawy 175 Special z roku 1945, jejíž cena začíná od 150 000 Kč. Ze stejného roku je také Jawa 100 Robot s vyvolávací cenou 80 000 Kč.
Jednostopé pecky
Nesmírně vzácný originální soutěžní motocykl s vyvolávací cenou od 360 000 Kč. Mašina z dílny Národního podniku Jawa v původním stavu i laku a v prakticky nejeté kondici. Originální exemplář se dvěma zadními tlumiči.
To je raritní Jawa 500/682 Bitrak, jež je drobnou evolucí endura závodní Jawy, které se buď kvůli barvám, nebo kvůli zvuku přezdívalo Tramvaj.
Jestliže je vašemu srdci blízká Jawa Pérák, zbystřete, protože péráky budou na prodej hned tři. Všechny tři zachovalé a všechny tři typy. Na místě tak bude provedení František Janeček, Zbrojovka i Komunista. Vyvolávací cena bude 130 000 Kč za Zbrojovku a 140 000 Kč za zbylé typy.
Motocykly Ogar moc lidí nezná, nicméně v naší domácí historii mají své pevné místo. Vždyť tato značka začala v roce 1934 a skončila roku 1949. Na prodej bude předposlední model, tedy Ogar 350 typ 12 z roku 1948 po zdařilé renovaci. Tento originální kousek se bude dražit od 250 000 Kč.
Jawa 500 OHC typ 15/01 sice není natolik žádaná jako typ 00 Šnek, nicméně tenhle model z roku 1955 je výjimečný. Podle aukčního popisu jde o dokonale zrenovovaný model, vysoce kvalitní a až na blatníky ryze originální stroj. Tomu odpovídá též vyvolávací cena, a to 750 000 Kč.
Druhým pětikilem jarní Retro Garáže bude Rumpál neboli Jawa 500 OHV, což je jen dokončený model Wanderer, jejž si zakladatel značky František Janeček licencoval. Úspěch mu však tento model nepřinesl, protože se kazil.
A právě proto si vysloužil přezdívku Rumpál, nicméně to mu nebere na hodnotě, protože jde o první sériovou Jawu vůbec. Chcete ho? Nachystejte si nejméně 1,1 milionu korun. Na tento jediný kus je rovněž stanovena minimální prodejní cena (aukční rezerva), kterou se ovšem dopředu dozví jen registrovaní zájemci o koupi.
Ozvláštněním aukcí bude motocykl BSA Blue Star W33-9, což je britská sportovní motorka vyrobená v roce 1933 a osazená půllitrovým sportovním jednoválcem s rozvodem OHV. Tento v našich končinách neznámý stroj pochází z Dánska, kde byl v roce 2004 precizně zrenovován.
Jasně, tahle dynamicky laděná motorka nebude takovým mainstreamem jako Jawa, nicméně v Česku půjde o ojedinělý stroj, na kterém se svezete zase trochu jinak. Až přijde jeho čas, aukční suma bude začínat na částce 290 000 Kč.
Videopředstavení
Což takhle video? Pavel Kočí z Retro Garáže vám ukáže vybrané mašiny na videu a poví vám pár zajímavostí.
Kdy, kde, v kolik?
Takže si do kalendáře zapište sobotu 27. dubna 2024, kdy se od 8:00 hodin ráno otevřou dveře areálu Výstaviště v Lysé nad Labem, kde v patře hlavní budovy začnou od 11:00 hodin živé dražby veteránů.
Každý účastník se navíc bude moci zúčastnit tomboly, kde se tentokrát hraje o plně pojízdné auto Škoda 125 s doklady a veteránskými značkami. Kdo bude mít štěstí o něco méně, pěšky domů také nepůjde, protože může odjet na mopedu Jawetta.
Vstupné na akci Retro Garáž činí 150 Kč, děti do 150 cm výšky nic neplatí. Parkování je možné v okolí areálu, včetně aukcí se až do 16:00 hodin bude ve zbylém prostoru Výstaviště konat klasická auto-moto burza, kde koupíte od jednoho šroubku po celé auto.
Model | Rok výroby | Vyvolávací cena |
---|---|---|
JAWETTA 50/551 STD. | 1960 | 1 Kč |
STADION S11 | 1960 | 1 Kč |
STADION S22 | 1961 | 1 Kč |
JAWA 50/555 PIONÝR | 1959 | 1 Kč |
JAWA 50/550 PAŘEZ | 1957 | 1 Kč |
MANET 90 | 1949 | 1 Kč |
Model | Rok výroby | Vyvolávací cena |
ČEZETA 175/502 | 1963 | 50 000 Kč |
JAWA 350/638 TS | 1991 | 50 000 Kč |
JAWA 350/634 | 1983 | 60 000 Kč |
ČZ 175/482 TRAIL | 1974 | 70 000 Kč |
JAWA 250/590 SPORT | 1969 | 90 000 Kč |
JAWA 250/362 CALIF. | 1969 | 120 000 Kč |
JAWA 100 ROBOT | 1945 | 80 000 Kč |
ČZ 175 STANDARD | 1938 | 140 000 Kč |
JAWA 175 SPECIAL | 1954 | 150 000 Kč |
Model | Rok výroby | Vyvolávací cena |
JAWA 500 / 682 BITRAK | 1988 | 360 000 Kč |
JAWA 250 PÉRÁK FJ | 1947 | 140 000 Kč |
JAWA 250 PÉRÁK ZBR. | 1950 | 130 000 Kč |
JAWA 250 PÉRÁK KOM. | 1948 | 140 000 Kč |
OGAR 350/12 | 1948 | 250 000 Kč |
JAWA 500 OHC 15/01 | 1955 | 750 000 Kč |
JAWA 500 OHV RUMPÁL | 1929 | 1 100 000 Kč |
BSA 500 BLUE STAR W33-9 | 1933 | 290 000 Kč |