Hlavní obsah

Retro Garáž: Na české aukci se bojovalo o auta, u nichž byste to nečekali. Na rekordy tentokrát nedošlo

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

I přes očekávání se na podzimní Retro Garáži aukční rekordy nekonaly, což mohlo být způsobené rovnou několika faktory. Dále se potvrdila roky prověřená pravda, že veteránisté mají raději kabriolety a tradiční československé značky. Překvapením však byly líté boje, jež se sváděly o vozy, u kterých byste to asi nečekali.

Článek

Pohled na aukční listinu podzimní Retro Garáže 2023 dával naději, že by mohlo jít o naprosto rekordní podnik, vlivem několika faktorů se to nakonec nestalo. Potvrdila se obliba v kabrioletech a tradičních československých značkách, překvapila garážovaná škodovka, zatímco o ikonickou Tatru T700 nikdo neprojevil dostatečný třímilionový zájem.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Podzimní Retro Garáž 2023 potvrdila stálý zájem o kabriolety.

Akce se uskutečnila v sobotu 11. listopadu 2023 na Výstavišti v Lysé nad Labem, přičemž část návštěvníků ihned zamířila do patra hlavní budovy, kde se konaly živé dražby veteránů. Na vylepšeném pódiu se zde potkali licitátor Pavel Kočí (strůjce všeho) a jeho kolega Marek Odrobina.

Samotných aukcí se účastnili rovněž dražitelé po telefonu a nově byla též možnost přihazovat živě skrze internetový obchodní portál Aukro. Posun byl tedy znát.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Aukcemi opět provázelo duo Kočí a Odrobina.

Dominance Jawy potvrzena

Prvotní aukce začínající od koruny splnily očekávání ve smyslu prodeje cenově dostupných mašin a zábavy. Přece jen konečná částka 31 000 Kč za tradičního pincka dnes odpovídá trhu, zatímco atraktivnější pařez šel za 63 000 Kč. Ono ty doby, kdy se tyhle mašiny dávaly za flašku cizokrajného rumu, jsou prostě pryč.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Dražba levných motorek? Pro mnohé účastníky prostě jen zábava s otevřeným koncem.

Poměrně příjemným překvapením byl moped Jawetta 50/551 Sport, který si svého nového majitele našel za 91 500 Kč. To ukazuje, že je mezi kupci zájem nejen o klasické jednostopé pionýry, ale též o ne tolik profláknuté tuzemské mašiny.

To potvrzuje rovněž 195 000 Kč za Jawu Bizon neboli za Tatouška. Přece jen tento oplastovaný kousek se svého času jako nový moc nechytal, zatímco dnes je po něm poptávka. A co Jawa 175 Special? Byť čerstvě poválečný kousek, ovšem zachovaný, čemuž odpovídá i adekvátní konečná suma 250 000 Kč.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Jawa 500 OHC sice patří ke svatým grálům, nicméně v Česku frčí spíše typ 00 Šnek.

Jistě si z našich článků pamatujete, že se v nabídce objevila také svatá trojice třech typů Jawy 500 OHC 15 a pragovky 350 BCS a 500 BDS. Tyto dražby potvrdily, že je Jawa 500 OHC pro český lid svatostánek, ovšem víceméně jen v provedení Šnek.

Typ 15/00 Šnek se totiž prodal za krásných 1 070 000 Kč, což byla cena plus minus očekávaná, jenže… Typ 15/01 se nevydražil vůbec, a to i přes svoji barevnou atraktivitu. Třetí z trojice, typ 15/02, šel do světa jen za 750 000 Kč. A to máme podezření, že hlavně díky tomu, že k motocyklu byla sajdkára a přívěsný vozík.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Levněji nakoupené pragovky může majitel později výhodně prodat třeba v cizině.

A co pragovky? Model 350 BCS se prodal za 1 050 000 Kč, zatímco 500 BDS o 100 000 Kč dráž. Odhady na tyto mašiny ovšem byly až 1,3 a 1,5 milionu. Přestože s motocykly Praga (a přihlaste se ten, kdo netušil, že Praga motorky dělala) můžete zajmout i sběratele v jiných koutech Evropy, u nás zkrátka dominuje Jawa, což se výhledově asi jen tak nezmění.

Na druhou stranu dobře pro toho, kdo v Česku levně koupil. Za pár let může prodat v cizině a daleko dráž. Ona by totiž dražba složená pouze z rekordů dlouhodobě moc nefungovala.

Jistota je kabriolet

Zajímavá „řežba“ byla u automobilů, která se ovšem netýkala aukce Škody 105 S s nájezdem necelých 840 km. Vyvolávací cena byla 250 000 Kč, konečná 250 000 Kč. Velmi rychlá dražba tak ukázala, že jen nízký nájezd k milionovým sumám nestačí.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Aukce jsou divácky atraktivní.

A kdoví, zdali tato aukce neovlivní klasický inzertní trh jako v roce 2021, kdy se vydražila zánovní Škoda 100 L ze Švédska za téměř dva miliony. Poté totiž bylo Sauto.cz plné nezajímavých starých škodovek za velmi nadsazené ceny. Nyní by mohly spadnout.

Úplně jiné to bylo v aukci otevřené Felicie z roku 1960, která to z úvodních 450 000 Kč dotáhla v rámci napínavého boje až na 571 000 Kč. Je vidět, že jakmile jde o kabriolet, je mezi veteránisty větší zájem, podzimu navzdory.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Původní Felicia šla ve finále za 571 000 Kč.

V rozjetém aukčně-bitevním vlaku pokračovala i dražba garážované Škody Rapid z roku 1938, která po dlouhém boji přešla do rukou nového vlastníka za 680 000 Kč. A jelikož vyvolávací cena byla 350 000 Kč, jde o slušný výsledek. Čerstvý majitel si bude moci udělat renovaci dle svého gusta, popřípadě auto plně zprovoznit, nechat v dobové patině a zachovat tím jeho historičnost, což asi doporučujeme více.

Další „wow efekt“ přišel s aukční položkou s názvem Praga Piccolo Kellner kabriolet. Vozidlo hotové a připravené do provozu začínalo na 550 000 Kč, nicméně velké finále bylo zakončeno na sumě 950 000 Kč. Protože když už, tak už. A když už, tak kabriolet.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Kabriolet Praga Piccolo Kellner se prodal skoro za milion.

Od dražby třech posledních kousků se očekávala vysoká čísla, nicméně nakonec bylo vše jinak. Vzácná Praga Lady Tudor po kompletní renovaci s vyvolávací cenou 990 000 Kč (což je mimo jiné zhruba cena renovace) se neprodala. Zde patrně z důvodu uzavřené karoserie, vyšší vyvolávací ceny, potažmo termínu aukce.

Zajímavý, avšak poměrně účelový veterán Wikov 7/28 v sanitní úpravě našel svého jediného zájemce a posléze kupce za 850 000 Kč, tedy za vyvolávačku. Na samotné dražbě bylo vidět, že nikdo jiný o tento specifický kousek nemá zájem, tedy až na onoho jednoho nadšence, který si pořídil od šroubku udělanou dobovou sanitku ze 30. let.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Sanitku Wikov si nakonec pořídil nadšenec.

Komu to přijde šílené, připomínáme, že sny byste si měli plnit. Vždyť i my sami vás vyzýváme k tomu, abyste si auty dělali radost.

Jednorožec zůstává ustájen

A nakonec mýtická Tatra T700, stříbrný kousek po Ministerstvu zdravotnictví. Byť se celkem narodilo 70 kusů modelu T700 (7 prototypů, 40 kusů první série a 23 kusů druhé), takže jde právoplatně o raritu, aukční potenciál nebyl naplněn. Ze startovní ceny 1,75 milionu se nikdo neodvážil přihodit na 3 060 000 Kč, což byla neveřejná a posléze odtajněná aukční rezerva. Stříbrný jednorožec tak nadále zůstává ve stáji původního vlastníka.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Stává se celkem pravidelně, že nevydražené kusy nakonec najdou své nové majitele v poaukčním neveřejném prodeji.

Nakonec je třeba zmínit, že pokud se nějaké vozidlo neprodá na aukci, neznamená to, že se neprodá vůbec. Kolikrát si totiž prodávající a kupující plácnou někde v soukromí, mimo veřejně-mediální humbuk.

Sečteno a podtrženo, podzimní Retro Garáž nelze označit za neúspěšnou, pouze zde byly na výsluní vozy, do kterých by to nikdo neřekl. A naopak modely, jež měly lámat rekordy, nakonec odešly za nižší částky, případně se neprodaly vůbec. Každopádně už v sobotu 27. dubna 2024 bude zase jarní Retro Garáž, která nám ukáže, jakým směrem se český trh s veterány posunul.

Model a rok výrobyVyvolávací cenaKonečná cena
JAWA 50/20 PIONÝR (1972)1 Kč31 000 Kč
JAWA 50/550 PIONÝR "PAŘEZ" (1958)1 Kč63 000 Kč
JAWETTA 50/551 SPORT (1961)1 Kč91 500 Kč
JAWA 50/555 NEW PIONÝR (2006)1 Kč101 000 Kč
Model a rok výrobyVyvolávací cenaKonečná cena
ČEZETA 175/501 (1958)60 000 Kč147 000 Kč
JAWA 250/623 BIZON (1972)140 000 Kč195 000 Kč
KAWASAKI KZ 1000 POLICE (1993)90 000 Kč129 000 Kč
JAWA 175 SPECIAL (1946)150 000 Kč250 000 Kč
Model a rok výrobyVyvolávací cenaKonečná cena
JAWA 500 OHC TYP 15/02 (1957)650 000 Kč750 000 Kč
JAWA 500 OHC TYP 15/01 (1956)690 000 Kčneprodáno
JAWA 500 OHC TYP 15/00 (1953)790 000 Kč1 070 000 Kč
PRAGA 350 BCS (1930)790 000 Kč1 050 000 Kč
PRAGA 500 BDS (1932)890 000 Kč1 150 000 Kč
Model a rok výrobyVyvolávací cenaKonečná cena
ŠKODA 105 S (1985)250 000 Kč250 000 Kč
ŠKODA FELICIA (1960)450 000 Kč571 000 Kč
ŠKODA RAPID (1938)350 000 Kč680 000 Kč
PRAGA PICCOLO (1932)550 000 Kč950 000 Kč
PRAGA LADY TUDOR (1937)990 000 Kčneprodáno
WIKOV 7/28 SANITKA (1930)850 000 Kč850 000 Kč
TATRA T700 (1996)1 750 000 Kčneprodáno
Načítám