Článek
Na severočeském závodním okruhu v Mostě byla o víkendu úžasná divácká podívaná. Spolu s evropským šampionátem legendárních původně amerických závodů NASCAR a jubilejního 30. ročníku podniku mistrovství Evropy okruhových tahačů Textar Czech Truck Prix tam v sobotu i neděli startoval také jeden z nejdůležitějších závodních víkendů letošní sezóny šampionátu TCR Eastern Europe.
K největším fanouškům východoevropského TCR nepochybně patřil český tým Hyundai Janík Motorsport, který si z Mostu nakonec odvezl hořkosladký úspěch. I přes nepříjemné sobotní komplikace, kdy Petr Semerád nezaviněně boural už během dopolední kvalifikace, se jemu a jeho parťákům už v prvním ostrém závodu povedlo předčasně získat titul nejúspěšnějšího týmu letošní sezóny.
A to i přesto, že mechanici většinu dne pracovali na opravách a přípravě jeho vozu do ostrého odpoledního závodu. Náraz na levé předního kolo jeho vozu si totiž vyžádal výměnu nápravnice, tlumiče, ramen a dalších dílů. Mechanici si navíc museli poradit i s výměnou poškozených aerodynamických doplňků a lehkou opravou karoserie.
Hyundai i30 N TCR
Závodní speciál Hyundai i30 N TCR je prvním krokem divize Hyundai Motorsport do světa okruhových závodů. Inženýři jej vyvinuli pro zákaznický závodní program v souladu s pravidly šampionátu TCR, přičemž vycházeli ze sériově vyráběného modelu i30. Okruhová „i-třicítka“ je vybavena přeplňovaným dvoulitrem o 350 koních, šestistupňovou sekvenční převodovkou a palivovou nádrží o objemu 100 litrů.
Základní cena okruhového závodního speciálu Hyundai i30 N TCR je přibližně 3,15 milionu Kč. Spolu se závoďákem je však potřeba koupit i nejdůležitější náhradní díly, jejichž cena se běžně pohybuje okolo 700 tisíc Kč.
„Janíkovci“ na závody do Mostu odjížděli s náskokem 63 bodů na konkurenční tým Aditis Racing na stříbrné pozici a v cíli prvního závodu zvýšili náskok o dalších 10 bodů. Mladičký Petr Semerád, startující z poslední pozice kvůli neúspěšné kvalifikaci bez jediného nejrychlejšího kola, se probojoval až na třetí místo. To přitom získal teprve jen čtyři minuty před koncem závodu, když předjel polského soupeře Bartosze Groszeka z Aditis Racing.
V ten okamžik však stále nebylo rozhodnuto o titul jezdců, o nějž úspěšní „Janíkovci“ také bojovali. Do nedělního závodu východoevropského TCR odstartovali oba jezdci Petr Semerád a Václav Janík s velkými očekáváními, přičemž nakonec vybojovali hořkosladký úspěch. Petra Semeráda z rozhodujícího závodu vyřadila technická závada s prasklými výfukovými svody, kvůli čemuž se v letošním závodu musí spokojit se stříbrnou medailí.
S okruhovým speciálem Hyundai i30 N TCR se startovním číslem 68 musel odstoupit už v první třetině závodu. Týmovou náladu nakonec zachránil Václav Janík, když v posledním závodu letošní sezóny dojel na druhém místě. Nestačil pouze na trojnásobného evropského šampióna Petra Fulína.
Letošní titul jezdců tak českému týmu Hyundai Janík Motorsport proklouzl doslova mezi prsty, ale stále může oslavovat úspěch a zlatý pohár v žebříčku týmů. K zisku mistrovského titulu pro Petra Semeráda přitom stačilo jen málo. I s neúspěšným posledním závodem by mu stačilo jen to, kdyby nově úřadující šampion Bartosz Groszek nebyl klasifikován.