Článek
Rally Monte Carlo je jeden z nejstarších rallyových závodů světa, jezdí se už od roku 1911. Je specifický nejen tím, že tradičně zahajuje sezónu mistrovství světa, ale také tím, že závodníci se musí poprat s extrémně složitou tratí, která kombinuje suchý a mokrý asfalt s vložkami, které se jedou na sněhu a ledu. Nikde jinde se nestává, že by v průběhu jedné zkoušky jeli závodníci po suchém asfaltu, blátě, sněhu či ledových plotnách. Píšou se tady silné příběhy, favorité zde můžou vyhořet i zazářit, nováčci o sobě mohou dát vědět.
„Monte je něco neuvěřitelného, hodně specifická soutěž,“ říká český závodník Erik Cais, který tady vloni obsadil deváté místo celkového pořadí, v kategorii WRC2 pak dojel druhý. Při neúčasti loňských vítězů Andrease Mikkelsena a Torsteina Eriksena je česká posádka týmu Orsák Rally Sport v roli favoritů. „Souboje budou opravdu tvrdé, rally bude velmi obtížná, a podle všeho bude víc připomínat legendární Monte Carlo s větším množstvím sněhu, než tomu bylo loni.“
Právě Cais se spolujezdcem Petrem Těšínským je jedním ze sedmi jezdců, kteří budou součástí debutu vozu Škoda Fabia RS Rally2 ve FIA Mistrovství světa v rally. Zcela nový soutěžní speciál české značky jde ve stopách vozu Škoda Fabia Rally2 evo, který na loňském „Monte“ zvítězil v kategorii WRC2 a v roce 2022 pomohl Emilu Lindholmovi k titulu mistra světa jezdců kategorie WRC2 a titulu kategorie WRC2 Junior.
„Jsem z toho auta nadšený a jsem strašně rád, že jsme ho získali tak rychle,“ řekl Cais na tiskové konferenci, kde byly představeny jeho plány na letošní sezónu. Po několika testech jeho nadšení neopadá, ba právě naopak. „Na Monte to bude o tom, jak se vypořádáme s různorodými podmínkami. Určitě cítím tlak, ale mám jasnou mysl a hlavně se těším, až pojedu s tímto skvělým vozem na tak unikátní rally. Když se povede začátek, tedy že získám potřebnou důvěru, pak se sebevědomím může přijít i dobrý výsledek. A to je hlavní bod pro první kilometry, tedy získat sebevědomí a zbytečně na sebe netlačit, užít si rally a být v klidu.“
Mezi 41 jezdci skupiny Rally2, kteří se zúčastní úvodního podniku sezóny, chybí úřadující mistr světa kategorie WRC2 zmíněný Emil Lindholm. Tento Fin se spolujezdkyní Reetou Hämäläinen se totiž dobrovolně zřekli Rally Monte Carlo a obhajobu svého titulu zahájí až na následující švédské rally. „V kategorii WRC2 můžeme bodovat pouze v sedmi ze třinácti rally mistrovství světa. Dáváme přednost zahájení sezony až na zasněžených rychlostních zkouškách ve Švédsku,“ vysvětluje Lindholm.
Škoda Motorsport každopádně bude mít na Monte hned dvaadvacet závodních Fabií, a tak si kromě Caise na vítězství v kategorii WRC2 brousí zuby hned několik dalších posádek s tímto vozem.
Přestože předpisy umožňují jezdcům bojujícím o titul v kategorii WRC2 bodovat pouze v sedmi soutěžích, mohou závodit i v dalších rally mimo klasifikaci šampionátu. Jedním z nich je švédsko- norský mladík Oliver Solberg. Jednadvacetiletý syn bývalého mistra světa Pettera Solberga bude na Rally Monte Carlo ve voze Škoda Fabia RS Rally2 provozovaným týmem Toksport WRT spolu s britským spolujezdcem Elliottem Edmondsonem. Za stejný německý tým jede také posádka Sami Pajari a Enni Mälkönen z Finska. I Pajarimu je jednadvacet, v roce 2021 vyhrál juniorský titul mistra světa a nyní nastupuje do plnohodnotné kategorie WRC2. Pajari i Solberg využijí Rally Monte Carlo jako zahřívací kolo před vstupem do mistrovství světa v kategorii WRC2, který si i oni naplánovali až na švédskou rally.
I tak ale není pochyb o tom, že letošní Rally Monte Carlo by mohla odstartovat ten nejnapínavější ročník kategorie WRC2 v historii. Sezóna se skládá ze třinácti soutěží, po pandemií vynucené přestávce se do kalendáře vracejí šotolinové tratě v Mexiku a Chile, úplnou novinkou je středoevropská rally. Tato čistě asfaltová soutěž bude mít start v Praze, pojede se na rychlostních zkouškách v Rakousku a cíl bude v Pasově, historickém městě na jihu Německa.
Ale zpět k Monte. Startuje se dnes v 18:30 před tamním kasinem a následují dvě noční rychlostní zkoušky, z nichž jedna povede na legendární Col de Turini, přičemž letos bude cíl až na samotném vrcholu tohoto průsmyku. V průběhu pátku a soboty se pojede dvanáct rychlostních zkoušek, v obou dnech bez obvyklého poledního servisu. V neděli jezdci absolvují zbývající čtyři rychlostní zkoušky. Celkem na jezdce čeká nějakých 325 měřených kilometrů v těch nejrůznějších podmínkách.
Ve startovní listině WRC Rally opět nechybí hvězdná jména, která fanoušci těchto závodů dobře znají. V akci by tak měli být například Kalle Rovanperä, Ott Tänak, Thierry Neuville, Elfyn Evans nebo legendární Sébastien Ogier. Slavný Sébastian Loeb letos chybí.
Eriku, držíme palce!