Článek
Vidím to v barvách. Slavnostní start v Praze na Staroměstském náměstí pod orlojem. A po něm přejezd přes Karlův most na městskou speciálku na Strahovském stadionu. Druhý den to pak všechno začne v Pasově.
No dobře, takhle by se mi to líbilo, ale jak to bude, to se teprve uvidí. Start by měl být ale opravdu v Praze a centrem rallye bude německý Pasov, kdy na tamním výstavišti bude zázemí celé soutěže. „Podnik mistrovství světa v rallye je snem našich fanoušků po mnoho generací. A nám se ho společně s partnery z federací Německa a Rakouska povedlo naplnit,“ uvedl v tiskové zprávě prezident Autoklubu ČR a člen Světové rady motorsportu Mezinárodní automobilové federace FIA Jan Šťovíček.
Sen o mistrovství světa v rally byl přitom na dosah již na začátku letošního roku. Slavná Barumka měla našlápnuto udělat vysněný krok z evropského do světového šampionátu, ale nakonec se tak nestalo, přednost dostala Ypres rally v Belgii. „Nikdy, nikdy, nikdy jsme nebyli k mistrovství světa tak blízko,“ řekl tehdy zástupce ředitele Barum rally Jan Regner. Světovému mistrovství WRC totiž tehdy chyběl v kalendáři poslední třináctý závod a automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín se dostala do finále výběru. Belgickou Ypres rally nakonec společnost WRC Promoter z Mnichova upřednostnila, protože svět se tam jel už o rok dříve. Všichni fanoušci doufali, že třeba jednou se jim ten sen splní, ale málokoho napadlo, že to bude tak brzy.
„Rallye je u nás jednou z nejpopulárnějších disciplín automobilového sportu, spousta českých fanoušků vášnivě sleduje soutěže mistrovství světa a nyní ji mohou vidět poprvé u nás doma. Vzhledem k hluboké tradici českého automobilového průmyslu můžeme na světový šampionát v rallye nahlížet i s hrdostí na naplnění odkazu našich předků, průkopníků motorismu,“ řekl Šťovíček.
Mezinárodní automobilová federace měla kalendář rallyového MS schvalovat již v říjnu, nakonec však rozhodnutí odložila a zveřejnila ho teprve nyní. Štovíček pak uvedl, že start soutěže by měl být v Praze: „Koncept Central European Rally vznikl v souladu s nejmodernějšími trendy pořádání vrcholných akcí na bázi přeshraniční spolupráce, jak jsme tomu svědky i v ostatních sportech. Unikátnost Central European Rally určitě umocní záměr odstartovat ji v Praze, srdci Evropy.“
Jak a kde přesně se jednotlivé rychlostní zkoušky v Česku pojedou, tuší zatím jen organizátoři. V tiskové zprávě se mluví o „náročných tratích v jihozápadních Čechách. Konkrétnější byl ale prezident ADAC Sport Dr. Gerd Ennser: „Jsme rádi, že se FIA WRC vrací do Německa a že můžeme počítat s osvědčenými rychlostními zkouškami z ADAC 3-Städte Rallye v okresech Freyung-Grafenau a Pasov v Dolním Bavorsku.“
Pokud chcete namítnout, že jednotlivé regiony od sebe dělí příliš vysoká vzdálenost, vězte, že třeba ve Švédsku je běžné, že na zkoušky se jezdí i dvě stě kilometrů daleko. Ostatně o tom se tehdy mluvilo i v souvislosti s Barumkou, když se jako první řešil nedostatek ubytovacích kapacit ve Zlíně a jeho blízkém okolí.
„Každý z nás by si přál mít v Česku mistrovství světa a Barumka by si to zasloužila,“ řekl tehdy světový šampion kategorie WRC2 z roku 2018 a devítinásobný vítěz Barum rally Jan Kopecký. Teď je samozřejmě nadšený, stejně jako celé rallyové Česko. Ambasadorem pro Středoevropskou rallye v České republice se pak stane Tomáš Enge, kterému prezident Autoklubu Jan Štovíček dělal navigátora na Pražském rallyesprintu teď o víkendu.
Soutěž mistrovství světa bude pak mít nepochybně přínos i finanční. U opakovaně zmíněné Barumky pořadatelé uvádí, že celkem fanoušci motosportu v kraji utratí zhruba 150 milionů korun. Podle Regnera sleduje soutěž víc než padesát tisíc unikátních diváků a všechny rychlostní zkoušky zhlédne dohromady přes čtvrt milionu lidí. A nikdo nepochybuje o tom, že v případě světového šampionátu to bude ještě o kus víc, čeká se výrazně větší zájem domácích, ale i zahraničních fanoušků.
Autoklub společně se společností WRC Promoter svolali tiskovou konferenci, my se pak pokusíme zjistit ještě nějaké ty zákulisní informace. Každopádně Středoevropská rallye je už jistou záležitostí, bude předposledním podnikem šampionátu. Nová sezona mistrovství světa WRC začne tradičně v lednu v Monte Carlu, do kalendáře se po vynucené covidové přestávce vrací Mexická a Chilská rallye. Šampionát končí soutěží v polovině listopadu v Japonsku.
I v roce 2023 přitom bude ve WRC závodit nová generace hybridních speciálů, konkrétně Ford Puma Rally1, Hyundai i20 N Rally1 a Toyota GR Yaris WRC Rally1. Téměř s jistotou na startu uvidíte Kalle Rovanperu či Elfyna Evanse, kteří pojedou s Toyotou, za tovární tým Hyundai jsou pak potvrzená jména Thierry Neuville a Esapekka Lappi. Jestli chcete na startu potkat i Loeba či Ogiera, pak se dejte (pro jistotu) na modlení.