Článek
Když se Honza Vinš domluvil s teprve dvaadvacetiletým Filipem Bajorou, že s ním pojede Dakar Classic, tak rovnou řekl: „Filipa znám asi tři roky, je to skvělý člověk a dobrý mechanik, což se při závodech hodí.“ Jak kdyby viděl do budoucnosti. Protože Filip společně s posádkou malého servisního kamionu dokázali vrátit jejich Pajero se zadřeným motorem zpátky do hry a podle všeho zvládnou nastoupit do druhé poloviny Dakaru.
Přišli za mechaniky Martina Prokopa, skromně přešlapovali a ptali se, jestli nemají hever na motor, tedy takzvaného kozla. „Kluci, bohužel, nemáme.“ A podobné odpovědi se jim dostalo z vícero stran, motory závodních speciálů kategorie T1+ se totiž nemění standardním způsobem. „Ale my jsme končit nechtěli, měli jsme druhý rezervní motor v dodávce právě pro tyhle případy. Jen nás nenapadlo, že ho budeme muset měnit celý, původně to měla být jen naše pojistka nebo dárce,“ říká Filip Bajora.
Rally Dakar je světově nejprestižnější závod terénních vozidel. Letos musejí závodníci v termínu od 3. ledna do 17. ledna 2025 urazit více než 7700 kilometrů saúdskoarabské pouště.
Jenže na zadřeném motoru toho někde v poušti moc nevyměníte. Když tady Jan Vinš závodil loni, všechny věci si vezli vzadu ve svém krátkém Pajeru. Což se sice ukázalo jako jedno velké dobrodružství, ale jejich auto vezlo bezmála půltuny materiálu a mělo párkrát problémy projet trať, jakkoliv je pro vozy kategorie Classic výrazně lehčí. A tak jsou tady letos česká pajera hned dvě a mají s sebou servisní náklaďák.
755 jede755 jede
Posted by Gold Motorsport Czech on Saturday, January 4, 2025
Takže zatímco vloni by pro ně podobný technický problém znamenal v podstatě neřešitelný konec, tak letos se Filip společně s mechaniky mohl pustit do práce. Navigátor, který nedávno dostudoval střední průmyslovou školu a v roce 2021 se stal vítězem soutěže přezouvání pneumatik pořádané kopřivnickou automobilkou v rámci projektu Tatra do škol, moc dobře věděl, že na to mají v podstatě dva dny. Čekal je totiž plánovaný den volna.
„Jenže jsme to prostě chtěli udělat co nejdřív a mít jistotu,“ vypráví šťastně po dobře odvedené práci. „A tak jsme na tom začali vyšívat hned. Když jsme zjistili, že hever na motor tady asi neseženeme, tak jsme si půjčili náklaďák s hydraulickým čelem, motory podvázali na kurty a vyškubli jsme ho takhle, přes to čelo. Ten druhý motor jsme ještě předtím v rychlosti dali dohromady, udělali na něm vše potřebné a pak ho do auta namontovali. Když jsme ho potom nastartovali a on chytil v podstatě na první dobrou, tak jsme nevěděli, jestli se smát či plakat, jakou jsme z toho měli radost.“
Posádka, které patří v kategorii Classic průběžné 78. místo, tak bude moci pokračovat v závodě bez jakéhokoliv omezení, a pokud se dostanou do finiše soutěže, vyjedou i na cílovou rampu a užijí si ten výjimečný pocit z dokončení Dakaru. Držíme jim palce!