Hlavní obsah

Ženy na Dakaru: Najdete je ve všech kategoriích, ale i v doprovodných týmech. Umí řídit i šroubovat

Foto: Laia Sanz

Závod Dakar Rally je od svého počátku vnímán jako jedno velké chlapské dobrodružství. Ale už od prvního ročníku v roce 1978 se najdou odvážné amazonky, které se ho účastní také. Čistě statisticky, jen něco málo přes dvě procenta závodníků na Dakaru za celou jeho historii jsou ženy. Ale v bivaku jich je čím dál víc.

Článek

Ženy k motorsportu odjakživa patří, ale buďme upřímní, jejich role nebyla za řídítky nebo volantem závodních strojů. Na druhou stranu, závodily od té chvíle, co muži – jen si vzpomeňte na Elišku Junkovou. Jen jich bylo vždy poskrovnu. A málokdy se dokázaly mužům úplně vyrovnat, minimálně když se bavíme o vrcholových disciplínách jako F1 nebo MotoGP.

Tady na Dakar Rally je to ale trochu jinak. Jutta Kleinschmidt dokázala Dakar vyhrát absolutně. A před rokem opanovala Cristina Gutiérrez tuhle soutěž alespoň v kategorii T3, což pro ni znamenalo vstupenku do továrního týmu Dacia, kde kryje záda Sébastienu Loebovi (pro něj už soutěž skončila) a Nasseru Al-Attiyahovi. Devětatřicetiletá Španělka Laia Sanz, která jela Dakar Rally jedenáctkrát na motorce a čtyřikrát v autě, letos poprvé soutěž nedokončí - hned v první etapě totiž převrátila svou Toyotu na střechu.

Rally Dakar je světově nejprestižnější závod terénních vozidel. Letos musejí závodníci v termínu od 3. ledna do 17. ledna 2025 urazit více než 7700 kilometrů saúdskoarabské pouště.

Foto: Dacia Sandriders

Cristina Gutiérrez rozhodně není v dream teamu Dacia Sandriders jen do počtu.

Ženy na Dakaru najdete ve všech kategoriích, jak za řídítky či volantem, tak na sedadle spolujezdce. Českou vlajku mají u jména hned tři z nich - Bára Holická s Lucií Engeovou prohánějí v kategorii Classic svoji dvoumotorovou kačenu, Olga Lounová naviguje v té samé kategorii v Tatře Puma. A česky rozumí ještě jedna závodnice, teprve dvacetiletá Aliyyah Koloc jede v týmu Buggyra a svými výkony a výdrží nepřestává udivovat. Naposledy po poruše spojky strávila bezmála dvě stě kilometrů na laně za týmovým kamionem, který ji protáhl terénem až do cíle, takže nebyla penalizována za opuštění tratě nebo za přijetí cizí pomoci.

Foto: Laia Sanz

Laia Sanz letos moc štěstí neměla, přitom má za sebou už patnáct Dakarů.

Opravdovým zjevením se pak již před třemi roky stala Dania Akeel, vůbec první žena ze Saúdské Arábie. Startuje v kategorii bugin, má francouzského navigátora, a i když můžete namítnout, že většinu života strávila v zahraničí, nikdy nezapomene zmínit zemi, odkud pochází, a jak je pro ni důležité jít příkladem. Sluší se pak zmínit, že teprve od roku 2018 mohou ženy v Saúdské Arábii řídit, ale pořád je to bráno jako výsada mužů. Vždyť ženy se tady mohou naučit řídit jen v devíti autoškolách a dlouho v nich mohly učit jen ženy, které získaly řidičské oprávnění v zahraničí. Protože v SA učit může jen žena ženu.

Foto: Buggyra

Aliyyah Koloc stále sbírá zkušenosti ve vrcholné třídě T1+.

Soutěžících žen na Dakar Rally je celkově sedmatřicet, většina ve třídě Classic. A některé z nich rozhodně nejsou do počtu. Jenže ve skutečnosti je v bivaku žen podstatně víc. Samozřejmě, že se primárně bavíme o profesích, jako je fyzioterapeutka, lékařka, manažerka či novinářka, ale třeba u továrního týmu Ford Performance mají mechaničku. A sakra šikovnou, jezdí s továrním týmem i na mistrovství světa v rally a tady na Dakaru šroubovala na autě Carlose Sainze!

Foto: Dakar Press Team

Holky z Duckaru se s tím vůbec nemažou!

Celkově je na dakarské rally tolik žen, že mají samostatné toalety a sprchy. Obojí střeží nekompromisní uklízečky, protože v bivaku už všichni dávno moc dobře vědí, že jsou tak málo využívané, že je tam čisto a že tam teče teplá voda, což o pánských sprchách rozhodně říct nejde.

Foto: Loprais Giometal

Olga Lounová usedla na místo navigátora v ikonické Lopraisově Pumě.

Že by se ale ženy v soutěži dočkaly nějakého vlídnějšího zacházení, tak na to zapomeňte. Závodníci na trati většinou neřeší, s kým zrovna bojují, a na jejich přítomnost v soutěži si už dávno zvykli. Jistě, když Cristina Gutiérrez vloni zvítězila až po poslední etapě teprve poté, co její soupeř Mitch Guthrie musel na čtyřicet minut zastavit kvůli poruše motoru, tak se mluvilo o tom, jestli jí nebylo první místo věnováno, ale takových příběhů a konspirací najdete spousty. A zrovna ona si to loňské vítězství opravdu vybojovala, vždyť jejího talentu si všiml i Lewis Hamilton nebo třeba Sébastien Loeb, který jí zajistil místo v juniorce Red Bullu. A že ji letos angažovala Dacia, to také není pro její půvab, ale pro řidičské umění.

Je tedy jen otázkou času, kdy nějaká žena opět vyhraje Dakar i na motocyklu nebo v autě? Možná ano. Musíte si totiž uvědomit, jak je Dakar náročnou soutěží a že ženy jsou od přírody stavěné jinak. Každopádně až ta chvíle nastane, tak si buďte jistí, že to bude vybojované a zasloužené vítězství!

Související témata:
Načítám