Hlavní obsah

Vše, co potřebujete vědět o Rally Dakar 2025: Pravidla, kategorie i komu máte fandit

Foto: A.S.O.

Pustá končina, čtvrtá největší poušť světa, se stane cílem Rally Dakar 2025.

47. ročník Rally Dakar začne už za pár dní i s početnou českou účastí. A jak už je zvykem, tak i s redaktorem Garáže přímo na místě. Těšte se na články a reportáže přímo z dun, ze zákulisí soutěže. A tady je pár věcí, které byste měli nutně vědět, než to v pátek 3. ledna 2025 všechno začne!

Článek

Zapomeňte na formuli 1, na mistrovství světa WRC a klidně i na fotbal. Začíná 47. ročník Rally Dakar. Největší a nejtěžší maratonská soutěž. Dvoutýdenní dobrodružství v nekonečných pouštních oblastech, promrzlých horách nebo v obrovských dunách Pusté končiny. Už pošesté se závod koná v Saúdské Arábii a rozhodně máme komu fandit!

Letecký speciál s českými závodníky odlétá 29. prosince v noci z pražského letiště, návrat domů je naplánovaný na 19. ledna. Nalaďte se na tohle velké dobrodružství už nyní…

Co je to Rally Dakar?

Rally Dakar je vytrvalostní rallye, kde závodí motocykly, lehké buginy, terénní vozy a kamiony. Jezdí se na dlouhé vzdálenosti a s výjimkou dne odpočinku se závodí čtrnáct dní v kuse. Původně se závodilo v Africe, pak se soutěž přesunula do Jižní Ameriky, aby se před šesti lety přestěhovala do Saúdské Arábie.

Základní myšlenka je pořád stejná: jedno velké dobrodružství, ale také nekompromisní závod. Rally Dakar je rozdělená do jednotlivých etap začínajících tím, že soutěžící jedou z bivaku po veřejných komunikacích na start měřené rychlostní zkoušky, takzvané speciálky. Pak jedou podle itineráře terénem skrz dané průjezdní body k cílové čáře. Naviguje se podle roadbooku, který závodníci obdrží pouhých deset minut před startem. Všichni soutěžící jsou pod bedlivým dohledem GPS a každá odchylka ze směru trasy znamená ztrátu času. Minutí průjezdních bodů je potrestáno penalizací. Po dojetí do cíle speciálky se pak závodníci po veřejných cestách přesouvají do bivaku, kde na ně čekají jejich podpůrné týmy, především mechanici. V každém bivaku je pak také společná kantýna, sprchy a případně lékaři.

Foto: Dakar

Celkem na závodníky čeká 7 759 km, z toho je 5 115 km měřených, takzvaných ostrých.

Závodníci najedou až tisíc kilometrů denně, z toho klidně i polovinu v tom nejtěžším terénu, co si vůbec umíte představit. Každý den se jede někde jinde, i letos procestuje konvoj v podstatě celou Saúdskou Arábii.

Závodníci musí umět číst terén, řídit svoje stroje rychlostí až 170 km/h v jakémkoliv terénu – od písečných dun, členité pisty, po skalnatá údolí, hory, a dokonce i bažiny.

Kdy a kde se Rally Dakar 2025 jede?

Začíná se prologem v pátek 3. ledna a končí se po 14 dnech závodění v pátek 17. ledna. Už pošesté se závodí v nekonečných terénech Saúdské Arábie. Start je v Bishe, šachovnicová vlajka bude vyvěšena v malém městečku uprostřed ničeho v poušti jménem Pustá končina.

Každý ročník v Saúdské Arábii je těžší a těžší, ten nadcházející nemá být výjimkou. 7 700 km dlouhá trasa 47. ročníku má všechno. Mohutné písečné duny, 48hodinovou etapu Chrono měřící přes 1 000 kilometrů i nekompromisní závěr a jako bonus na závěr i etapu s hromadným startem.

Vše začne 29kilometrů dlouhým prologem, loňská novinka v podobě etapy 48h Chrono i takzvaná Maratonská etapa jdou v podstatě bezprostředně po sobě hned v prvním týdnu soutěže. Kdo zvládne první pekelný týden, toho čeká zasloužený odpočinkový den v Hailu, kde si ale zase hrábnou mechanici. A všichni už moc dobře vědí, že v Hailu je všechno, jen ne teplo. Na technice se pracuje dlouho do noci a lednové teploty tady nezřídka atakují bod mrazu.

Foto: A.S.O.

Že se Rally Dakar jezdí jen v dunách nebo na písku? Zapomeňte! Minimálně třetina soutěže vede po obávaných kamenitých terénech, kde je extrémně vysoké riziko defektu.

Druhá polovina soutěže pak zavede celý konvoj závodníků do Pusté končiny. Po zastávkách v Al Duwadimi, Rijádu a Harádu to budou jedny z nejimpozantnějších písečných dun v Saúdské Arábii. Tady se definitivně rozhodne o vítězích a poražených, ale úspěchem bude vůbec dojet do cíle.

Jaké jsou největší novinky na Dakaru 2025?

Zatímco bivaky a některé lokace se opakují, tak hned pět z dvanácti etap bude úplně nových. V některých etapách budou rozdílné trasy pro motorky a auta, jedna etapa v Pusté končině bude samostatná pro kamiony. Velkou změnou pro nadcházející ročník soutěže je cíl přímo v srdci pouště Pusté končiny. Poslední tři etapy se budou konat v písečných dunách o výšce až 250 metrů a to, že jste třeba úspěšně přečkali první polovinu závodu, ještě neznamená, že nemůžete všechno ztratit někde v hlubokém písku.

Jaká platí na Rally Dakar pravidla?

Cíl je jednoduchý - projet co nejrychleji každou rychlostní zkoušku. Ta měří klidně i 500 kilometrů a konkrétní trať je utajována až do startu každé etapy, než závodníci obdrží elektronický roadbook. To je jejich jediný možný způsob, jak projet zrádným terénem přes přesně definované průjezdní body hlídané GPS. Žádná satelitní navigace, žádné fotomapy, žádné mobily. Musíte jet od jednoho bodu k dalšímu přesně podle roadbooku, ve kterém jsou vyznačena i všechna nebezpečná místa. Odkloňte se jen pár desítek metrů a můžete vjet třeba do jiného údolí, do jiného dunového pole nebo klidně skončíte na střeše v nějaké rokli nebo říčním korytě.

Foto: Radek Lavička, IVAR CS

Uděláte řidičskou chybu nebo se odchýlíte od dané tratě, a může to zatraceně bolet…

Během speciálek jsou závodníci odkázáni sami na sebe, případnou pomoc smějí přijmout jen od ostatních účastníků závodu. Vezou si s sebou náhradní kola, nejnutnější díly a základní nářadí. Velké týmy mají v soutěži takzvaný ostrý doprovod - tedy kamiony, které jsou přihlášeny do závodu, ale vezou pro auta či motocykly náhradní díly a v případě problémů zastavují a pomáhají. Sice jsou zapsány jako závodní, ale jejich role je úplně jiná.

Během dvoudenních maratonských etap závodníci táboří v poušti bez jakýchkoli podpůrných vozidel nebo mechaniků, v bivacích připravených organizátory. Podle pravidel pro maratonské etapy mohou na strojích pracovat přes noc pouze závodníci.

Startovní pozice každého závodníka je obvykle určena jeho výsledkem z předchozího dne. Nedostavení se na start znamená časovou penalizaci. Tu můžete dostat i za minutí průjezdních bodů nebo za překročení rychlosti v takzvaných neutralizačních zónách, tedy třeba v tankovačkách nebo když trať křižuje veřejné komunikace či vede v bezprostředním sousedství obydlených oblastí.

Jaké stroje na Rally Dakar vlastně závodí?

V ročníku 2025 pojede přes 800 závodníků hned v sedmi kategoriích: motorky, auta, Challenger, SSV, kamiony, kategorie M1000 a samozřejmostí už je i kategorie Classic. Některé kategorie pak mají i svoje třídy, dle technických specifikací jednotlivých strojů.

Na prvním Dakaru, kdy se jelo z Paříže ve Francii do Dakaru v Senegalu, byly kategorie jen tři. Auta, motocykly a nákladní automobily. Hned rok poté se ale vypisovaly jednotlivé třídy a později se přidaly i další kategorie. Stroje kategorií Challenger a SSV lze nejlépe označit jako lehké buginy, potažmo čtyřkolky, kde se sedí vedle sebe. Tyto kategorie byly přidány v roce 2017. Kategorie M1000 je vypsána pro prototypy vozidel využívajících inovativní technologie, jako je třeba vodíkový pohon, ale kromě toho, že jich závodí jen pár, tak nejedou ani zdaleka plné délky etap.

Kategorie Classic byla vypsána v roce 2021 a jezdí v ní veterány z předchozích ročníků Dakaru, jako jsou třeba Porsche 924, Toyoty Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, land rovery a další. Škoda 130 LR Ondřeje Klymčiwa na Dakaru samozřejmě nikdy nezávodila, ale jako rallyový speciál ze soutěží mistrovství světa dostala výjimku.

V letošním roce už nebudou závodit čtyřkolky jako takové, zájem o tuto kategorii rok co rok slábl.

Jak se Rally Dakar měnila v průběhu let?

První ročník, který organizoval francouzský dobrodruh a závodník Thierry Sabine v roce 1979, se jel z Francie do Senegalu a od té doby se stal součástí mezinárodního kalendáře motoristického sportu jako první velká událost roku ještě před Rally Monte Carlo.

Foto: A.S.O.

Zakladatelem závodu byl Thierry Sabine, v roce 1979 vypsal první ročník.

Trasa se každý rok mění a rally původně vedla v podstatě po celé střední a západní Africe včetně Káhiry, a dokonce i Kapského Města. V roce 2009 byla soutěž z bezpečnostních důvodů přesunuta do Jižní Ameriky, kde se jezdilo v Argentině, Chile, Peru, Paraguayi a Bolívii. V jednom ročníku soutěžící přejížděli pět tisíc metrů vysoko přes Andy, jindy pak zase přes poušť Atacama… V roce 2020 se Dakar přesunul do Saúdské Arábie. Svou roli v tom hrály jak nové trasy a nové prostředí, tak petrodolary. Ale o penězích zase až jindy a podrobněji.

Jaká je budoucnost Dakaru?

Dlouhodobě se mluví o tom, že by se mělo závodit i jiných zemích na Blízkém východě, nejvíc se samozřejmě nabízí Spojené arabské emiráty.

Pořadatelé se také vypsáním kategorií Challenger či Classic snaží udělat tenhle závod finančně dostupnějším pro nové účastníky, nicméně pořád se v nákladech na účast pohybujeme v jednotkách milionů.

A teď to nejdůležitější: Kterým českým závodníkům můžete letos fandit?

V prestižní a nejnabitější kategorii osobních automobilů bude opět bojovat Martin Prokop se svým navigátorem Viktorem Chytkou. Vloni se jim povedlo dojet na fantastickém pátém místě, kdy malý jihlavský tým obstál proti továrním týmům v čele s automobilkou Audi. Ta sice bude letos chybět, ale celkově to budou mít Prokop s Chytkou ještě těžší, protože kromě továrních toyot bude stát na startu i čtveřice speciálů od Fordu s velezkušenými jezdci (loňský vítěz Carlos Sainz a jeho týmový kolega z Audi Mattias Ekström, dvě ze tří dacií pak sedlají Nasser Al-Attiyah a Sébastien Loeb. Druhou českou posádkou v autech bude opět Karel Trněný s Václavem Pritzlem.

Foto: MP Sports, Garáž.cz

Martin Prokop veze na Dakar další evoluci svého Shreka.

Největší pozornost českých fanoušků se bude jistě i letos upírat na kategorii kamionů, kde bude obhajovat vítězství Martin Macík. Na záda mu bude dýchat Aleš Loprais, který přezbrojil na úplně novou techniku a i on zkusí štěstí za volantem iveca. Muziku budou tvrdit posádky týmu Buggyra, kdy jeden kamion bude řídit Martin Šoltys a druhý Karel Poslední, za tým Fesh Fesh jede posádka Tomáše Vrátného. V roli ostrých doprovodů se opět představí Dušan Randýsek a Tomáš Tomeček.

Foto: MM Production

Martin Macík jr. jede s novým speciálem za obhajobou prvního místa v kamionech.

Mezi motocykly je největším českým želízkem v ohni vloni desátý Martin Michek. I tady je ale konkurence obrovská. Uvidíme, jak obstojí zkušení Milan Engel a Jan Brabec a co předvedou Martin Prokeš, Jiří Brož, Dušan Drdaj a Adam Peschel. Ve třídě Original by Motul, tedy bez mechaniků, budou opět závodit David Pabiška a Jaromír Romančík.

V kategorii Classic pak závodí ženská posádka Holická a Engeová, které pojedou s řádně přestavěným Citroenem 2CV. Ondřej Martinec pojede s Toyotou Land Cruiser, Honzové Bárta a Vinš budou řídit vozy Mitsubishi Pajero a na startu letošního Dakaru pak budou stát i dvě tatry připravené v dílnách Aleše Lopraise - legendární Pumu bude řídit Igor Pazdera, druhou tatru pak povede Jiří Husek.

Kromě fandění se také nebojte diskutovat a případně se ptát - naší ambicí je totiž kromě běžného servisu vám hlavně servírovat zákulisní informace a zachytit silné příběhy. Tak se těšte, Rally Dakar 2025 už klepe na dveře!

Načítám