Hlavní obsah

Trosky v dunách? Olej vylitý do písku? Nic podobného na Dakaru neexistuje! Co když ale auto rozbijete jako třeba Sainz…

Foto: A.S.O.

Dakarská rally se snaží co nejméně poškodit a zatížit životní prostředí. Závodí se v odlehlých oblastech, a když závodníci nechají v poušti třeba roztrhanou pneumatiku, dostanou za to penalizaci.

Článek

Jakkoliv to může znít drsně a ošklivě, Saúdská Arábie je zemí, kde soutěž jako Dakar Rally nemůže zanechat žádné následky. Dvanáctá největší země světa je totiž jedno velké smetiště. Krajina je tady pustá, planiny prázdné a velbloudy si místní chrání, jiná zvířata tady nepotkáte.

Foto: Jan Červenka

Další věc, kterou Saúdská Arábie připomíná Afriku…

Přesto kdekoliv zastavíte, klidně uprostřed ničeho, je dost pravděpodobné, že zakopnete o kus plastu. A čím blíž jste civilizaci, tím větší to smetiště je. Prostředí kolem benzinek, vesnic nebo i měst je plné igelitových obalů, plastových sáčků, orezlých plechovek, zkrátka odpadků. Tady se nic ani nepálí, tak jako třeba v asijských zemích, tady drtivá většina místních ten plný igelitový pytel odpadků jen někam pohodí.

Přesto se ozvali někteří z vás, kteří se ptají, jestli opravdu po Sainzově nehodě zůstanou kusy polámaného karbonu ležet v poušti. A že tyhle soutěže jen ničí planetu. Tak si to pojďme vysvětlit…

Dakar Rally si na dobré image dává zatraceně záležet. Žádné odpadky, žádný vylitý olej za servisem někde v poušti. Každý tým pečlivě vyhazuje veškeré odpadky do pytlů, které pak pořadatelé sbírají. To samé se děje s ojetými pneumatikami i olejem, každý tým má na tohle sběrné sudy a určené místo, kde se použitý a poškozený spotřební materiál odkládá. A když se pak celý ten cirkus přestěhuje do dalšího bivaku, tak organizátoři ten velký plac uklidí. Co na tom, že je to jen kapka v moři. Tady je to alespoň s vidinou toho, že se dost možná rally na stejné místo zase za rok vrátí.

Rally Dakar je světově nejprestižnější závod terénních vozidel. Letos musejí závodníci v termínu od 3. ledna do 17. ledna 2025 urazit více než 7700 kilometrů saúdskoarabské pouště.

Foto: A.S.O. / Charly López

Saúdská Arábie je nesmírně rozlehlá země, takže se v ní nějaký ten kousek pneumatiky nebo kaluž oleje snadno ztratí. To však organizátoři nechtějí připustit, image soutěže se snaží držet zelenou. Už nyní některé týmy jedou na syntetické palivo.

Už několikrát se stalo, že i elitní jezdci soutěže dostali penalizaci za to, že nechali rezervu po výměně proraženého kola kdesi v přírodě. Marně se vymlouvali, že jim poškozené kolo někdo po cestě upadlo z místa, kde vozí rezervu. Regule soutěže mluví jasně - jak odstartujete, tak musíte dojet do cíle. Posádka je povinna klidně i úplně roztrhanou pneumatiku nebo poškozený ráfek vzít s sebou, nesmí po nich v přírodě nic zůstat. Tedy… Nemělo by.

Teď se samozřejmě čeká, jestli Carlos Sainz dostane penalizace poté, co odjel z místa havárie a zůstala po něm hromada trosek z karbonu (EDIT: Carlos Sainz musel nakonec z technických důvodů ze soutěže odstoupit). Pomiňme na chvíli to, že je to víc než atraktivní suvenýr a že nějaký fanoušek bude mít dobrou trofej nebo že by nějaký podnikavý místní mohl kusy Fordu Raptor nabídnout na eBay.

Podle pravidel by tam totiž nic zůstat nemělo. Jenže zůstalo. A každému soudnému jedinci musí být jasno, že posádka neměla žádný způsob, jak trosky auta naložit, aby je dovezla až do bivaku, nebo do první neutralizační zóny či na tankování. Vymámit z pořadatele oficiální stanovisko je téměř nemožné, ale vzhledem k tomu, v jakém stavu se vracela auta a kamiony z první etapy, kde létala vzduchem nejen zrcátka, ale celé blatníky, kapoty a čelní skla, a že nikdo penalizaci nedostal, tak je jasné, že se tohle bere jako „provozní incident“.

EDIT: Zjistili jsme, že trosky po Sainzově nehodě posbírala později posádka asistenčního vozidla Fordu.

Skandální? Ale jděte! Jak už zaznělo v úvodu, Saúdská Arábie má v oblasti životního prostředí co dohánět a soutěž jako Dakar její přírodu vskutku nezatíží. Je tady krásné Rudé moře, ale ty pláže vidět nechcete. Na jihu země jsou sice oblasti, kde mají i louky, ale jinak je všude jen písek a kamení. Pokud byste však chtěli být co nejvíc ekologičtí a chtěli byste zajímavé téma k sójovému latté, tak co říkáte třeba na to, že Saúdská Arábie vyprodukuje dvanáct miliard barelů ropy denně?!

Související témata:
Načítám