Článek
Jakkoliv to může znít drsně a ošklivě, Saúdská Arábie je zemí, kde soutěž jako Dakar Rally nemůže zanechat žádné následky. Dvanáctá největší země světa je totiž jedno velké smetiště. Krajina je tady pustá, planiny prázdné a velbloudy si místní chrání, jiná zvířata tady nepotkáte.
Přesto kdekoliv zastavíte, klidně uprostřed ničeho, je dost pravděpodobné, že zakopnete o kus plastu. A čím blíž jste civilizaci, tím větší to smetiště je. Prostředí kolem benzinek, vesnic nebo i měst je plné igelitových obalů, plastových sáčků, orezlých plechovek, zkrátka odpadků. Tady se nic ani nepálí, tak jako třeba v asijských zemích, tady drtivá většina místních ten plný igelitový pytel odpadků jen někam pohodí.
Přesto se ozvali někteří z vás, kteří se ptají, jestli opravdu po Sainzově nehodě zůstanou kusy polámaného karbonu ležet v poušti. A že tyhle soutěže jen ničí planetu. Tak si to pojďme vysvětlit…
Dakar Rally si na dobré image dává zatraceně záležet. Žádné odpadky, žádný vylitý olej za servisem někde v poušti. Každý tým pečlivě vyhazuje veškeré odpadky do pytlů, které pak pořadatelé sbírají. To samé se děje s ojetými pneumatikami i olejem, každý tým má na tohle sběrné sudy a určené místo, kde se použitý a poškozený spotřební materiál odkládá. A když se pak celý ten cirkus přestěhuje do dalšího bivaku, tak organizátoři ten velký plac uklidí. Co na tom, že je to jen kapka v moři. Tady je to alespoň s vidinou toho, že se dost možná rally na stejné místo zase za rok vrátí.
Rally Dakar je světově nejprestižnější závod terénních vozidel. Letos musejí závodníci v termínu od 3. ledna do 17. ledna 2025 urazit více než 7700 kilometrů saúdskoarabské pouště.
Už několikrát se stalo, že i elitní jezdci soutěže dostali penalizaci za to, že nechali rezervu po výměně proraženého kola kdesi v přírodě. Marně se vymlouvali, že jim poškozené kolo někdo po cestě upadlo z místa, kde vozí rezervu. Regule soutěže mluví jasně - jak odstartujete, tak musíte dojet do cíle. Posádka je povinna klidně i úplně roztrhanou pneumatiku nebo poškozený ráfek vzít s sebou, nesmí po nich v přírodě nic zůstat. Tedy… Nemělo by.
Teď se samozřejmě čeká, jestli Carlos Sainz dostane penalizace poté, co odjel z místa havárie a zůstala po něm hromada trosek z karbonu (EDIT: Carlos Sainz musel nakonec z technických důvodů ze soutěže odstoupit). Pomiňme na chvíli to, že je to víc než atraktivní suvenýr a že nějaký fanoušek bude mít dobrou trofej nebo že by nějaký podnikavý místní mohl kusy Fordu Raptor nabídnout na eBay.
🔧 The condition of Carlos Sainz andLucas Cruz's car. Tough day in the dunes! 😨 #Dakar2025 #DakarInSaudi
Posted by Dakar Rally on Sunday, January 5, 2025
Podle pravidel by tam totiž nic zůstat nemělo. Jenže zůstalo. A každému soudnému jedinci musí být jasno, že posádka neměla žádný způsob, jak trosky auta naložit, aby je dovezla až do bivaku, nebo do první neutralizační zóny či na tankování. Vymámit z pořadatele oficiální stanovisko je téměř nemožné, ale vzhledem k tomu, v jakém stavu se vracela auta a kamiony z první etapy, kde létala vzduchem nejen zrcátka, ale celé blatníky, kapoty a čelní skla, a že nikdo penalizaci nedostal, tak je jasné, že se tohle bere jako „provozní incident“.
EDIT: Zjistili jsme, že trosky po Sainzově nehodě posbírala později posádka asistenčního vozidla Fordu.
Skandální? Ale jděte! Jak už zaznělo v úvodu, Saúdská Arábie má v oblasti životního prostředí co dohánět a soutěž jako Dakar její přírodu vskutku nezatíží. Je tady krásné Rudé moře, ale ty pláže vidět nechcete. Na jihu země jsou sice oblasti, kde mají i louky, ale jinak je všude jen písek a kamení. Pokud byste však chtěli být co nejvíc ekologičtí a chtěli byste zajímavé téma k sójovému latté, tak co říkáte třeba na to, že Saúdská Arábie vyprodukuje dvanáct miliard barelů ropy denně?!