Hlavní obsah

To nejlepší z Dakaru zachytil český fotograf. Podívejte se na pouštní rally očima Mariana Chytky

Foto: MCH Photo

Pojďte si připomenout Dakar 2022 očima talentovaného českého fotografa

Vsetínský rodák Marian Chytka kdysi začínal jako obyčejný fotograf, který mapoval závodní putování svého bratra. Dnes si jej žádají světové automobilové elity, jezdí na nejprestižnější akce a zachycuje nezapomenutelné okamžiky skrze čočky objektivů. V uších nám však ještě doznívá dunění Dakaru, takže se ohlédneme za tím, jak ten letošní vlastně probíhal, a to očima Marianových epických snímků.

Článek

Uznávaný fotograf Marian Chytka se narodil ve Vsetíně a jeho občanský průkaz momentálně ukazuje 32 let. Na letošní Dakar vyrazil se svým týmem čítajícím celkem 11 lidí a tři štábní automobily, takže mimo fotek na trati mohl řešit i lifestylové snímky z bivaku, servisu nebo prostě jen zachycovat lidské emoce.

Foto: MCH Photo

Práce fotografa na Dakaru je kolikrát velmi náročná

Letos se pustil rovněž do videotvorby, takže pokud vám záběry od Chytkovy skupiny učarovaly, máme pro vás dobrou zprávu. Vzhledem k úspěchu videí bude tým MCH Photo v natáčení pokračovat. Svět se tedy může těšit na další porce zajímavých videoklipů.

Říkáte si, co je na práci dakarského fotografa nejtěžší? Paradoxně jde o editaci, neboť nafoceno máte „za chvilku“, ale následná postprodukce zabere daleko více času. A toho fotografové moc nemají, jelikož musí svá díla odevzdávat ve velmi krátkých termínech.

Foto: MCH Photo

Chytka letos vsadil na bezzrcadlovku Nikon, odfotil s ní celý Dakar 2022

Chytka se rovněž pochlubil tím, že celý letošní Dakar poprvé odfotil na tzv. bezzrcadlovku, konkrétně na Nikon Z9. Jste-li ve fototechnice alespoň trochu znalí, tak víte, o co jde. Pro nás ostatní Marian v kostce uvádí, že oproti zrcadlovce nabídne předmětná technika lepší obrazový výstup, ostrost, snazší editaci pořízeného materiálu, lehčí tělo i objektivy a v neposlední řadě též pokročilejší automatické ostření, které fotografovi umožní lepší soustředění na celkovou kompozici fotky.

Toyotu nezastavíš
Jako hlavní štábní vůz posloužila Marianovi na letošním Dakaru jeho upravená Toyota Land Cruiser 80 vybavená 4,2litrovým dieselem. Chytka vůz chválí pro jeho jednoduchost, mechaniku, nenáročnost a finanční dostupnost. Další členové jeho týmu jezdili dvojčetem štábní toyoty a pro přesuny mimo ostrou akci byl využíván rovněž Chevrolet Tahoe, jenž byl skupině zapůjčen od tamního dealera značky.

Dakarské snímky od Mariana a spol. letos vznikaly pro cirka 65 až 70 jezdců a zahrnovaly taktéž vítěze jednotlivých kategorií, tedy Sama Sunderlanda (motocykly), Nassera Al Attiyaha (automobily), Dmitrye Sotnikova (kamiony), Francisca Lopeze (lehké prototypy) a Austina Jonese (SSV). Mezi nejvýznamnější fotografované týmy pak patřily rovněž stáje Audi, Toyota, X-raid Team, Honda, Yamaha, South Racing / Can-Am nebo Kamaz.

Foto: MCH Photo

Stará dobrá velkoobjemová mechanika – Land Cruiser 80 4,2 l diesel

Vzpomínky obrazem

Slyšíte to? Ty dozvuky burácení? Pojďme se tedy na chvilku vrátit do Saúdské Arábie a prostřednictvím Marianových snímků zavzpomínat, jaký vlastně byl Dakar 2022.

Saúdská Arábie v kostce

Foto: MCH Photo

Chytka zachycuje typický pohled na Saúdskou Arábii – skály a písek. Zajímavostí je, že všichni ostatní fotografové fotili závodníky z pravé strany, nicméně Marian neváhal a vyšplhal se na opodál vlevo stojící špatně přístupný kopec, čímž získal daleko lepší úhel. Výsledek můžete vidět sami – nabušený dakarský speciál vířící prach a za ním vrtulník.

Východ slunce

Foto: MCH Photo

Hříčka přírody přes jednu dakarskou noc vytvořila v nehostinné krajině poměrně hlubokou a organizátory nezmapovanou díru. Marian se na toto místo ještě za tmy dostal náhodou jako první a fotil postupně přelétající závodníky, zejména motorkáře. Když vyšlo slunce, podařilo se mu zachytit letícího jezdce, jemuž dopadající paprsky namalovaly čerstvý stín na vyprahlou zem.

Hledání ideálního místa

Foto: MCH Photo

Najít ideální místo na fotografování chce někdy čas. Více poví tento snímek z dun, který vznikl díky tomu, že Marian oproti doporučenému místu pro fotografy frčel asi 40 km dále po trati, až narazil na prostor, kde byl sám. Nikdo jej tedy nerušil, nikdo mu neskákal do záběrů a nikdo také nevytvořil z onoho místa obdobně komponovanou fotku.

Klamavé zdání

Foto: MCH Photo

Tato fotka měla největší ohlas na sociálních sítích a rovněž putovala do soutěže o nejlepší snímek Dakaru. Fotografie však klame tělem, protože dunou projíždějící motorkář za sebou sice nechává pískovou vlnu, která jakoby zasahuje nízko letící vrtulník, nicméně ten od jezdce mnohem dál, než se zdá.

Víte, že…?
Věděli jste, že v rámci závodu probíhá soutěž o nejlepší fotku Dakaru? Každý fotograf/tým může zaslat nejvýše dva snímky a pak se modlit, jestli právě jeho dílo získá toto prestižní ocenění. Marian tedy vybral výše publikovanou fotku (motorkář s vrtulníkem), nicméně vavřínového věnce se nakonec nedočkal.

Odletěl do hvozdů

Foto: MCH Photo

Pamatujete si druhý snímek nazvaný Východ slunce? Tato hluboká díra se rovněž stala místem několika karambolů, přičemž jeden z nich zachytil Marianův objektiv. Čtyřkolkář uhánějící krajinou pochopil varovné mávání symbolizující zpomalení jako podporu, takže namísto brzdy přidal plyn, přeletěl díru a po dopadu na protější svah přeletěl rovněž svůj stroj. Nic se mu nestalo a po 45minutové opravě mašiny pokračoval v závodu.

Jen tak pro radost

Foto: MCH Photo

Takhle vypadá fotka podle gusta fotografa Chytky. Můžete si všimnout, že zde hraje prim kompozice, silueta a provedení, nikoli klientské přání, zachycení konkrétního jezdce nebo jeho reklamou posetého stroje. Jde zkrátka o snímek jen tak pro radost.

Motorkářský rej

Foto: MCH Photo

Fotka vypadá jako z motokrosu, nicméně jde o jezdce ze zadních řad, kteří na Dakaru startovali po skupinkách. Žádný aspirant na titul mezi nimi nebyl, takže se aspoň můžete pokochat tím, jak Marian zachytil takový malý písečný motochaos.

Řidič – pilot – řidič

Foto: MCH Photo

Snímek vznikl v etapě, kde se vlastně nic moc nedělo. Rovinaté pláně dovolily štábní toyotě nabrat průměrnou rychlost asi 120 km/h, nicméně motorkáři svázaní rychlostní zónou frčeli nejvýše 50 km/h. Když už se zdálo, že půjde o promarněný den, nalezl Marian a jeho tým jeden zajímavý skok. Odvážný řidič Hiluxu před ním vůbec nebrzdil, a proto se dočasně proměnil v pilota japonského stíhacího pick-upu.

Čekání na vítězství

Foto: MCH Photo

Marian si obvykle s vítězi závodu podá ruku anebo jinak pokyne. Zajímavostí je, že tento snímek zachycuje vítěze Dakaru v kategorii motocyklů, Sama Sunderlanda, zhruba 20 minut poté, co protnul cílovou pásku. Brit totiž čekal na druhého motocyklového jezdce v pořadí (Pablo Quintanilla), který by jej teoreticky mohl sesadit. Když se tak nestalo, začal se radovat.

Příští zastávka – F1

Příští Dakar plánuje Marian posílit postprodukční odvětví svého týmu, dopřát své toyotě kvalitní servis a více natáčet. Letos jej však čeká ještě návštěva řady světových míst, včetně účasti na F1 či v Le Mans.

Foto: MCH Photo

Marian se chystá také do Le Mans, opět fotit světovou elitu

Jestliže někde zachytíte čerstvé fotografie dakarského Audi na sněhu nebo Kena Blocka v jeho S1 e-tron Hoonitronu, pak vězte, že takové fotky má na svědomí právě úspěšný vsetínský rodák.

Před dvěma lety Chytka pořádal taktéž workshop pro veřejnost, kde mohl každý účastník nasát část jeho pracovního umění, nicméně letos to nejspíše nedopadne. A sice kvůli vytíženosti, ale i kvůli tomu, že uznávaný fotograf plánuje se svou partnerkou svatbu.

Foto: MCH Photo

Formule 1 a další prestižní závody. Všude tam talentovaný Čech zanechává svoji stopu

My jeho práci určitě fandíme a doporučujeme vám ji sledovat. Jde opět o ukázku toho, že zlaté české ručičky nemusí jen stavět či konstruovat, ale mohou také umělecky zachycovat různé motoristické okamžiky, zejména při prestižních akcích typu Dakar, Le Mans nebo Formule 1

Načítám