Článek
Do konce Dakaru zbývají tři dny. Tři etapy, z toho jedna má být prý ta nejtěžší, jež se v Saúdské Arábii kdy jela. V čele je s dvacetiminutovým náskokem chlápek, kterého zná celý svět pod přezdívkou El Matador. Jednašedesátiletý Carlos Sainz, nesmrtelný dědek, nesmírně zkušený pilot. I v Audi, v gigantu automobilového průmyslu, kde jsou extrémně zaměření nejen na výsledek, ale i na všechny procesy okolo, říkají, že jeho profesionalita je až neuvěřitelná.
Záda mu kryjí další dva zkušení profesionálové, duo Mattias Ekström a Stéphane Peterhansel. Všichni tři měli na začátku stejné šance, ale vykrystalizovalo to naprosto jasně, teď už jedou jen na Sainze. V dnešní deváté etapě se všichni tři sjeli dohromady, Peterhansel dokonce pár minut čekal, než jej Sainz dojede, a pak se zařadil za něj, aby mu kryl záda a byl kdykoliv k dispozici.
Jediný, kdo může Sainze ohrozit, je Loeb. Jezdec Prodrivu má za sebou tři druhá místa a jeho řidičské umění je nezpochybnitelné. Kritici mu vyčítají, že až moc tlačí. Že jede příliš rychle a příliš tvrdě, nebyl Dakar, aby neměl nějaký problém. „Ztratili jsme téměř vše, co jsme získali,“ tahle věta vystihuje nejen navigační chybu v osmé etapě, ale v podstatě celé Loebovo účinkování na Dakaru za poslední roky.
Když ráno vyrážel do etapy, věděl, že za ním pojede ten nejlepší strážný anděl, kterého si mohl přát. Jeho týmový kolega Nasser Al-Attiyah měl před volným dnem problémy s motorem, které ho stály veškeré ambice. A v Rijádu jasně prohlásil: „Udělám všechno pro to, aby Loeb Dakar vyhrál.“ To ani jeden jistě netušil, že pár kilometrů po startu deváté etapy selže motor jeho BRX zas. A když se Al-Attiyah dostal do bivaku a novinářka se ho zeptala, jestli využije i druhou možnost vrátit se do závodu, jeho odpověď šokovala nejen ji: „Sorry, ale do toho auta už nesednu. Zajdu za nimi, řeknu jim díky a ještě večer jedu domů.“ Loeb v tom tedy zůstal sám.
Audi má třetí a poslední pokus o vítězství
Ať už tovární tým Audi nastoupí do jakékoliv motoristické disciplíny, tak tam nikdy není jen do počtu. Rally, DTM, Le Mans a mnohé další. Zkrátka chtějí vyhrát a udělají pro to všechno. Abyste plně pochopili to odhodlání, museli byste celý ten cirkus vidět. Doprovodné kamiony, armáda osobních aut, špičkoví mechanici a ti nejlepší inženýři. A samozřejmě tři skvělí jezdci, přičemž však už jen jeden z nich může pomýšlet na vítězství.
Tohle video jsem natočil 7. ledna a původně jsem ho sem ani nechtěl dávat. Je to kompletní zákulisí Audi, ale přijde mi to dlouhé a utahané. Nicméně se hodí k článku, který jsem před chvílí dopsal...
Posted by Jan Červenka - novinář on Tuesday, January 16, 2024
O RS Q e-tron už jsme na Garáži psali. Není to elektromobil, jak si mnozí ještě pořád chybně myslí, ale spíš hybrid, kde spalovací dvoulitrový motor ze závodního vozu DTM slouží jako generátor pro výrobu elektřiny a kola vozu roztáčejí dva elektromotory. Všichni si pochvalují, jak dobře se řídí. Podvozek, zpočátku největší slabina vozu, byl řádně zesílen. Aerodynamika opět upravena a povedlo se dostat další kila dolů. „Jestli se RS Q e-tron řídil dobře, tak teď se řídí fantasticky,“ řekl právě Sainz.
Strategie hned dvou podpůrných aut v závodě je luxus, který by mohl Sainzovi pomoci urvat pro Audi tolik vytoužené vítězství. Možností mají hned několik. Mohou jet ve dvojici, aby se vyhnuli navigačním pochybením, třetí auto pak bude záloha při případných technických problémech. Mohou nechat dvě auta, aby jela z ním a jednoduše mu kryla záda. Anebo mohou udělat i to, že jedno auto obětují, aby Loeba zpomalilo – třeba jen tím, že mu bude prášit.
Loeb pojede vabank
Francouzský jezdec nemá moc na výběr. Pokud to opravdu dojde tak daleko, že Nasser Al-Attiyah odjede domů (a v době kdy píšu tyto řádky, tomu vše nasvědčuje), zbývá mu jediná možná strategie: Jet tak rychle, jak to jen jde. Což je Loebovi blízké, vždyť dnešní devátou etapu vyhrál s náskokem čtyř minut! Ale pozor, také měl ke konci dva defekty… A protože veze jen dvě rezervy, tak je to opravdu sázka na jedinou kartu.
Aktuálně dělí Loeba od prvního místa dvacet minut a tři etapy. A speciálně ta předposlední má prý být ta rozhodující. „Pořadatelé o ní mluví od samého začátku a i od inženýra z Toyoty, který má vždy ty nejlepší informace od pořadatelů, víme, že tam se nejspíš opravdu bude moci stát cokoliv,“ říká Quirin Müller, manažer českého týmu Orlen Jipocar, za který startuje Martin Prokop. „Jsme zvědaví. Aktuálně jedeme na osmém místě, na dostřel pátého, ale klidně můžeme také spadnout. To se uvidí.“
A zatímco Prokop pojede rychle, ale ne za hranou, tak Loeb nemá na výběr a bude muset držet plyn na podlaze za všech okolností. A jak všichni víme, na Dakaru se chyby neodpouští, ať máte titulů mistra světa, kolik chcete.
Uteče Nasser Al-Attiyah od Prodrivu?
A s tím, co se dnes stalo, rezonuje bivakem ještě jedna věc: Uteče Nasser od Prodrivu? Po létech hojnosti úspěchů s Toyotou odešel k britskému týmu, aby letos závodil v BRX a příští rok v Dacii, kterou bude stavět právě Prodrive. A Dacie má z BRX vycházet.
„Je to pro mě ponaučení,“ říká Al-Attiyah emotivně na konci videa přímo pro sociální sítě Dakaru. A všichni tedy okamžitě přemýšlí o tom, jestli se vrátí zpět k Toyotě, nebo co se vlastně bude dít.
Nasser Al Attiyah says #Dakar2024 is over for him, with important lessons learned ⛔️ Whilst for Sébastien Loeb it's all good 🚗
Posted by Dakar Rally on Tuesday, January 16, 2024
„Jenže pozor, Dacia nebude mít tenhle motor, který tady Al-Attiyahovi dvakrát selhal,“ vysvětluje Ivan Matoušek, Prokopův inženýr. „BRX pohání šestiválec 3,5 l se dvěma turby, tedy motor, jako máme my ve Shrekovi, jen s tím rozdílem, že v BRX je jeho starší provedení. A Dacia by měla mít také šestiválec se dvěma turby, ale bude to třílitr od Infiniti, tedy sesterská značka koncernu. Takže já bych byl s těmi odchody opatrný.“
Jenže Dacia na Dakaru, to nás bude zajímat až za rok. Teď je to opravdový souboj titánů: Audi vs. Loeb. Na koho si vsadíte? Kdo bude v cíli jako první? Sainz? Loeb? Nebo někdo úplně jiný?