Hlavní obsah

Škodovka nakonec dostala na Dakaru Classic 2024 na frak a končí. Holky v kachně nejen bavily, ale malý Citroën dojel do cíle!

Foto: A.S.O./Fotop

Populární Rallye Dakar je za námi, stejně tak i její odnož Classic, kterou mnozí považují za takové lepší safari. Letošní ročník se ovšem posunul raketovým tempem dopředu a dal zabrat úplně všem účastníkům. Tady jsou výsledky a vyjádření našich českých posádek.

Článek

Dakar Classic je o závodech pravidelnosti a navigačních etapách, takže by se zdálo, že nebude úplně tolik záležet na tom, jaké auto zvolíte a jak jej umíte řídit. Jenže… letošní ročník dokázal opak a patřil k těm nejtěžším vůbec.

Foto: A.S.O./F. Gooden

Letošní Dakar Classic 2024 byl nejtěžší, a to jak pro posádky, tak pro techniku.

Je už dobojováno, známe kompletní výsledky. Ale je co slavit? Pro české barvy v Classicu ani zdaleka žádná medaile, nicméně to neznamená, že letošní Dakar nemá morálního vítěze. A je jím náš český borec.

Dakar Classic vyhrála španělská posádka Carlos Santaolalla Milla / Jan Rosa v Toyotě Land Cruiser HDJ80. Druhé místo obsadili jezdci z Itálie, a to Lorenzo Traglio / Rudy Briani, kteří osedlali Nissan Pathfinder. Třetí pozici obsadili rovněž reprezentanti země pizzy a pasty, jmenovitě Paolo Bedeschi / Daniele Bottallo v Toyotě BJ71.

Foto: A.S.O./Fotop

Vítězná Toyota posádky Carlos Santaolalla Milla / Jan Rosa.

Z českých barev se nejlépe umístil Ondřej Klymčiw a Josef Brož, kteří se Škodou 130 LR obsadili celkové 24. místo, byť to v osmé etapě vypadalo na to, že povezou domů zlato, jenže je zradila elektroinstalace a redukční ventil. Ale to je Dakar.

Klymčiw jel však pro dobrou věc, kdy v průběhu celého závodu vybíral peníze pro Centrum Paraple, které pomáhá lidem s poškozenou páteří. Každá etapa měla svého sponzora, přičemž sbírka ještě nekončí a je stále aktivní, proto můžete přispět i vy, a to přímo ZDE. Tedy přesto, že Klymčiw dojel „až“ na 24. místě, odchází spolu se škodovkou z Dakaru jako minimálně morální vítěz.

Foto: A.S.O./Fotop

Klymčiw jel pro Centrum Paraple, kam putuje veškerý výdělek z charitativní akce. Náklady na účast si pilot hradil ze svého.

Navíc Klymčiw vypustil do éteru jedinečný snímek Dakar mě změnil, který ukazuje tento závod i jeho samého v úplně jiném světle. Film měl veřejnou premiéru včera, a to ZDE na naší Garáži.

Holky Holická/Engová v pomalovaném Citroënu 2CV nakonec (navzdory očekávání některých) dojely na 63. místě, nicméně patrně si do konce života budou pamatovat, co je to lopata, písek a jak moc náročné je jezdit saúdskou pouští s nevýkonnou předokolkou.

Foto: A.S.O./Aurelien Vialatte

Odvážný nápad, šílená realizace, nicméně kachna projela cílem!

Krásné 56. místo obsadila poslední česká dvojice startující na Dakaru Classic 2024, a to Jan Vinš / Tomáš Hovorka, kteří se servisně docela dost zapotili, a podobně jako Klymčiwa je zlobila technika jejich Mitsubishi Pajero, kvůli čemuž ztratili nadějnou 20. pozici. Nicméně náročný závod nakonec zvládli.

Dakar očima českých posádek

Spojili jsme se s našimi českými posádkami a získali od nich exkluzivní vyjádření a hodnocení Dakaru Classic 2024. Přečtěte si tedy, jak naši reprezentanti popisují letošní ročník.

Klymčiw/Brož

Přímá linka Garáž.cz–Klymčiw fungovala, proto nám Ondra sdělil otevřené hodnocení Classicu 2024.

„Dakar Classic se za čtyři roky posunul mílovými kroky kupředu, z čehož mám radost. Některé etapy byly až příliš těžké, bylo tam spousta měkkého písku, kamení, byl to fakt masakr. Rozhodně už to není něco, za co by se mohli lidé někomu smát.“

Foto: A.S.O.

Klymčiw byl na Dakaru s mladíkem Pepou Brožem.

„My jsme jeli na Dakar s cílem podpořit Centrum Paraple, což se, doufám, povedlo a udělalo to spoustě lidem velkou radost. Myslím si, že by bylo fajn, kdyby takových projektů bylo více.“

„V rámci závodů se nám nečekaně dařilo, nečekali jsme, že bychom mohli být v první desítce, a najednou jsme se pohybovali celkově na 1. nebo 2. místě. Ale pak se to začalo sypat, odcházely nám věci na autě… Je tam nějaký šotek v elektrice, plus tam byly mechanické věci.“

„Škodovka je unavená, už sem při vystupování ani nemohl otevřít dveře z toho, jak je to auto zkřížené. Ráno jsem samozřejmě utřel slzu, protože si škodovka odjela svoji poslední stage na Dakaru a za ty roky mě toho hodně naučila. Já to auto nikdy neprodám, protože ke mně patří a já k němu.“

Foto: A.S.O./Duda Bairros

Škodovka končí, další Dakar už prý nepojede. Nebo alespoň ne s Ondrou za volantem.

„Ničeho nelituju, všechno se povedlo a věřím, že jsem i mým dětem dal něco do života. Že jednou udělají také nějakou velkou dobrou věc.“

Holická/Engová

České holčičí duo se stalo atrakcí Dakaru Classic, už jenom kvůli jejich netradičnímu a takřka sériovému dopravnímu prostředku s kreativním pomalováním od umělce Josefa Rataje. Zhodnocení k nám doručila přímo pilotka Bára Holická a doplnila ji navigátorka Lucie Engová.

„Je to prostě bomba, ještě se z toho vzpamatováváme, ze všech těch zážitků. Je to nádhera, jsme patnáctá kachna, která vyrazila na start Dakaru a poprvé v historii ho dojela. A to byl náš cíl!“

Foto: A.S.O.

To jsou ony, odvážné ženy, co odjely Dakar v naprosto nevhodném autě.

„Tam, kde to šlo, jsme jely závodní tempo, ale někde to nešlo. Žádnou etapu jsme však nevynechaly, nic jsme neobjely, snažily jsme do všeho nastoupit a všechno zdolat. Chtěly jsme si to užít a také jsme pro to makaly, byly jsme vyřízené, dojížděly za tmy, kolikrát poslední. Jednou na tankovačce jsme dokonce musely budit kluky, aby nám natankovali.“

„Máme z toho adekvátní radost, jely jsme to pro sebe a komunitu ‚kachnařů‘, která nás hnala kupředu. Za to, že kachna dojela, však vděčíme mechanikovi Tomáši Nerudovi, který na tom nechal rok svojí práce. Neurazily jsme kolo ani tlumič, motor šlape jak hodinky…“

Foto: A.S.O./Aurelien Vialatte

Malá kachna se ve velké poušti nakonec neztratila.

„Chceme poděkovat fanouškům a partnerům. Je to zase něco jiného než klasická rallye, kterou jezdíme. Doufám, že na Dakaru nejsme naposled, že se nám to podaří ufinancovat i na příští rok.“

Vinš/Hovorka

Za třetí českou posádku se nám vyjádřil přímo Tomáš Hovorka, který účast týmu Enjoy Motorsport okomentoval následovně.

„Tým Enjoy Motorsport si dal za cíl si Dakar Classic užít a to se zcela určitě povedlo. Druhým cílem bylo auto dotáhnout na cílovou rampu a to se nám povedlo také splnit. První půlka závodu probíhala nad naše očekávání a byli jsme překvapeni, že dokážeme jako úplní nováčci zajíždět výsledky kolem 20. místa absolutně.“

Foto: A.S.O.

Východočeská posádka si jela Dakar Classic užít, což se povedlo.

„Bohužel v druhé půli se nám přestalo dařit, Pajero utrpělo pár těžkých ran a vzhledem k tomu, že jsme jeli bez servisního zázemí, pouze s díly, co jsme měli ve vozidle, tak bylo pro nás obtížné udržet vůz v takovém stavu, aby mohl podávat stoprocentní výkon na trati.“

„Nicméně jsme se nevzdali a druhou půlku jsme projeli volnějším tempem a šetřili vozidlo, což nás stálo mnoho pozic ve výsledkové listině. Ale odměnou bylo, že jsme mohli projet celou trať vlastními silami.“

Tak tohle byl Dakar Classic 2024 s detailnějším náhledem českých posádek. Ještě než závodní euforie vyprchá, budeme se blíže věnovat některým tématům, která během Dakaru pro veterány vyvstala. Například se podíváme na to, proč sepsali Španělé petici proti Klymčiwovi a proč mu nikdo nepomohl při jednom zapadnutí. Každopádně našim posádkám blahopřání a vzkaz „jste skvělí a děkujeme“!

Načítám