Hlavní obsah

Šéf Dakaru v Praze: „Dakar 2025 bude stejně těžký jako ten minulý.“ Macíkovi ale radost neudělal

Foto: A.S.O.

Pustá končina, čtvrtá největší poušť světa, bude finišem Dakar Rally 2025.

Nejtěžší vytrvalostní závod na světě Dakar Rally se opět se pojede v obávané Pusté končině, opět se pojede jen v Saúdské Arábii a opět se kromě maratonské etapy bez asistence pojede i 48 Chrono. Novinkou bude hromadný start a víc oddělených etap pro motorkáře, ale i kamiony. Šéf soutěže slibuje, že se máte na co těšit!

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letošní Dakar Rally byla z pohledu českých účastníků jednoznačně skvělým závodem. Martin Prokop klepal v autech na medailovou bránu, Martin Macík třídu kamionů rovnou vyhrál a Martin Michek dorovnal účastí v Top 10 svoje maximum. Nejen oni, ale i my, fanoušci nejtěžšího vytrvalostního závodu světa, tedy s napětím sledujeme přípravy Dakaru 2025. David Castera společně se svým týmem opět zavítal do Prahy, aby představil novinky pro nadcházející ročník. Bude v celkovém pořadí již 47. a již pošesté v historii se pojede v Saúdské Arábii.

Foto: A.S.O.

Šéf Dakaru David Castera přijel se svým týmem osobně představit posádkám novinky Dakar Rally 2025 do Prahy.

„Od prvního ročníku v Saúdské Arábii slyším od většiny účastníků, že chtějí tvrdší a tvrdší Dakar a že chtějí víc písku. Poslední soutěž byla za nás přesně na hraně toho, co se dá zvládnout, duch rally tedy bude stejný jako minule,“ usmíval se David Castera, šéf soutěže, na akci Dakar Tour v České republice. „Inovace v podobě oddělených tras se osvědčily, takže je necháme, stejně jako další prodlouženou etapu. Můžete se také těšit na relativně dlouhé speciálky, osmdesát procent etap bude mít 400 až 500 ostrých kilometrů, plus samozřejmě přejezdy.“

Foto: A.S.O.

Trasa Dakaru 2025 má jasné kontury. Opět využije obrovskou plochu Saúdské Arábie, pořadatelé slibují stejně těžkou soutěž, jako byla ta letošní. Největší novinkou je hromadný start do poslední etapy.

Už několik týdnů víme, že trať závodu povede od města Bisha, opět zavede závodníky na sever Saúdské Arábie a bude končit v Shubaytahu, tedy v oblasti Pusté končiny, čtvrté největší poušti světa. Pět etap bude mít podobu takzvaných smyček, kdy budou startovat i končit v jednom místě, takže doprovod se nemusí stěhovat. Trať závodu bude přibližně stejně dlouhá, ale na konci se budou muset závodníci ještě dostat z Shubaytahu do Rijádu, což je cca 1 500 kilometrů dlouhá cesta.

Dvoudenní etapa 48 Chrono se tentokrát nepojede v Pusté končině, bude však zařazena hned zkraje závodu. „Dakar se vyvíjí a novinka v podobě 48 Chrono měla při své premiéře velký úspěch. Rozhodli jsme se ale pro změny, protože třeba pro kamiony byla oblast extrémních dun až příliš těžká a dokončilo ji jen šest nebo sedm vozů,“ řekl David Castera.

Co bude naopak těžší, to je navigace. Minule pořadatelé vyzkoušeli novinku v podobě oddělených tras pro motorkáře a hodlají v tom pokračovat. Na Dakaru 2025 se pojede odděleně hned pět etap a poprvé budou mít svoji samostatnou trasu i kamiony. „Auta a kamiony často dojížděly za tmy, což by se teď nemělo stávat. Ukázalo se také, že navigace bez motorek je pro auta opravdu obtížnější, že se nejede jen po stopách, což přispívá k náročnosti soutěže. My jako organizátoři budeme mít díky tomu na starosti vlastně dvacet etap, ale to je náš problém.“

Foto: A.S.O.

Všichni Češi se těší na Dakar 2025!

Velkou novinkou letošního roku pak bude hromadný start do poslední etapy. „150 aut odstartuje najednou do písečných dun v Pusté končině. Pamětníci si možná pamatují velkolepé záběry z Dakaru v Africe, kde se takhle párkrát startovalo, pořád nás to jako pořadatele lákalo a nepochybujeme o tom, že to bude úchvatné pro jezdce, diváky i kamery.“

Maratonská etapa, tedy ta bez asistence mechaniků, bude mít v roce 2025 příjezd přímo do bivaku a start bude opět z bivaku. „Budeme tak mít všechny závodníky víc pod kontrolou, aby někdo neopravoval na přejezdu,“ říká k tomu ředitel soutěže. „Motorky budou mít servis jeden a půl hodiny, auta a kamiony mohou opravovat celou noc, ale jen s tím, co si samy povezou a co budou mít k dispozici.“

Foto: MM Technology

Martin Macík bude na startu Dakaru 2025 s novým kamionem.

Castera však také zmínil, že v Pusté končině udělají lehčí etapu pro kamiony, než byla ta letošní. „Jenže zrovna tam jsme Dakar vlastně vyhráli. Tyhle tvrdé etapy jsou sítem a zrovna tady jsme mohli ukázat, co umíme my jako posádka a co zvládne naše auto,“ stěžuje si Martin Macík. Předposlední etapa podle něj mohla ještě pořádně zamíchat pořadím, ale Castera naopak doufá, že ji dojede víc kamionů.

Český závodník není nadšený ani ze snížení maximální rychlosti kamionů ze 140 na 135 km/h za hodinu, což je limit i pro buginy. Jejich posádky se totiž mnohdy na trati cítily v ohrožení, když je kamiony předjížděly. „Je to prý kvůli bezpečnosti, ale ve skutečnosti to bude znamenat, že budeme na rychlostním limitu auta a že budeme muset při předjíždění víc riskovat.“

Co se týče osobních aut, tak pro týmy je důležité hlavně to, že technické parametry zůstávají i po odchodu továrního týmu Audi stejné. Novinkou související s příchodem továrního týmu Ford by pak mohly být jen úpravy výkonů motorů. Ford totiž pojede osmiválcové motory bez přeplňování, a je tedy velmi pravděpodobné, že si vydupe změny týkající se restriktorů omezujících výkon. „A právě Ford, ale i Toyota a Range Rover chystají auta do kategorie STOCK, tedy v podstatě identických vozů, které si budete moci koupit za cenu okolo 300 tisíc eur,“ těší Casteru.

Martin Prokop jako obvykle říká, že se nechá překvapit, moc dobře ví, že se všechno může ještě několikrát změnit. „Jsem hlavně rád za příslib toho, že by se mělo jet méně rozbíjecích kamenitých etap, kde to není o tom, kdo pojede rychleji, ale kdo udělá méně defektů. A co se týče úprav výkonu, tak my jsme vloni přešli z osmiválce na šestiválec a byl to pro nás dobrý, byť zatraceně drahý krok. Takže my tenhle motor pojedeme dál, není pro nás reálné se každý rok postavit na start závodu s autem s novou pohonnou jednotkou podle aktuálních pravidel.“

Foto: A.S.O.

Pro Prokopa se na Dakaru 2025 nic zásadního měnit nebude. Quirin Müller, týmový šéf, potvrzuje, že nejvíc jsou zvědaví na změnu technických pravidel ohledně výkonu.

Organizátoři už otevřeli přihlášky do soutěže, počítá se s účastí všech českých favoritů. „Češi jsou tradičně nejsilnější enklávou na Dakaru, patří k němu už od osmdesátých let a jsme rádi, jakou tady má Dakar podporu,“ liboval si v Praze Castera. Letos pustí na start jen 130 motorek, byť se předběžně hlásilo víc než 200 jezdců. „V jejich vlastním zájmu musíme vybrat ty nejlépe připravené. V autech předpokládáme stejně silnou účast jako minule, kamionů by mohlo být možná i o trochu víc.“

47. ročník Dakar Rally v Saúdské Arábii začne technickými kontrolami 1. a 2. ledna, prolog se pojede 3. ledna a samotný závod 4. až 17. ledna 2025. Na závodníky čeká 12 etap, 48 Chrono je dvoudenní.

Načítám