Hlavní obsah

Potopa na Dakaru: Podívejte se na záběry, na kterých buginy marně bojují s přívalovým deštěm

Foto: Dakar Rallye

Temná mračna nakonec přinesla pořádný slejvák, který spláchl skoro celý Dakar

Dakar se jezdí hlavně na písku. V Jižní Americe to bylo hodně i v horách a závodníci vzpomínají jak na náročné přejezdy And, tak na extrémní lijáky v Peru. Třetí etapa letošního Dakaru v Saúdské Arábii dala vzpomenout na všechno. Napřed závod zastavil silný vítr, pak část startovního pole spláchl déšť.

Článek

To video, které zveřejnil pořadatel, vydá za všechna slova (ke shlédnutí pod tímto odstavcem). Vysušená země nedokáže pohltit všechny ty litry vody a masivní liják okamžitě udělá z vyschlých řečišť extrémně nebezpečná místa. Průšvih je, že nemůžete jet jinudy.

Oblast kolem Hailu, města na severozápadě Saúdské Arábie, hostí Rally Dakar pravidelně a nachází se víc než tisíc metrů nad mořem. Závodníci i jejich mechanici a doprovod se už připravili na to, že teploty v noci tady padají k nule a přes den nebývá víc než patnáct stupňů, hned v prvním roce tady dokonce den po přesunu do dalšího bivaku nasněžilo. Letos závodníky spláchla voda.

Foto: Gigi Soldano / DPPI

Začátek etapy probíhal v klasickém rytmu a jelo se dost rychle. Což některé diváky zase tolik nevzrušovalo…

Předpověď počasí nebyla nijak příznivá už včera, ale to, co přišlo v průběhu dne, nečekal snad nikdo. Už doprovod si to vychutnal, i když my jsme měli štěstí a těch několik úseků, kdy asfalt křižuje vyschlé řečiště a kde jsou značky, které varují před vjezdem za deště a voda se valí přes značky výš než půl metru, jsme přejeli zavčas. Vlastně nás trápil jen extrémně silný vítr.

Foto: Frédéric Le Floc'h / DPPI

Kamionům vadily náročné podmínky nejméně, v závěru etapy se změnily na zachránce nebohých bugin a aut uvázlých v rozvodněných řečištích

Ten nakonec zastavil i závodění ve třetí etapě na 378. kilometru (z původních 447 km). Ti nejrychlejší motorkáři už byli v cíli, ale čekalo se na buginy, auta i kamiony. „Zastavili jsme soutěž, protože kvůli počasí jsme nebyli schopni zajistit bezpečnost účastníků,“ stojí v strohém prohlášení pořadatelů. Jednoduše nemohly vzlétnout vrtulníky a doktorům v terénních autech by to při případné nehodě trvalo příliš dlouho, o sanitce nemluvě. Ale s tím, co přišlo pak, nepočítali ani organizátoři.

Obrovský liják spláchnul všechno a všechny. Zatímco šťastlivci v bivaku maximálně tahali zapadlé dodávky, kamiony a obytná auta z bláta, na trati šlo doslova o život. Buginy, které se pokusily přejet zaplavené řečiště, spláchla voda, bojovala i auta. Šanci měly jen kamiony, jejich posádky ale hlavně tahaly těch pár nešťastníků do bezpečí.

Foto: Dakar Rallye

Podmínky v bivaku nepřipomínají pouštní závod

V době, kdy píšu tyhle řádky, ještě není nikdo z nich v bivaku, takže se nemůžeme zeptat, ale podle pořadatelů se kupodivu tohle obešlo bez nějakého většího neštěstí. Už je tma, další přeháňky přicházejí ve vlnách. Mechanici už šroubují na motocyklech a autech, co přijely v první vlně, většina stanů je ale prázdná. Improvizované podmínky, holinky a pláštěnky jsou aktuálně nejžádanějším artiklem, kdo je nemá, ten si musí vystačit s pytli na odpadky.

Zdravý rozum velí, že by měla být zítřejší etapa anulována. „Zatím to ale vypadá, že se pojede,“ říká Qurin Müller, týmový manažer Martina Prokopa. A pokud ano, tak to teprve bude peklo!

Načítám