Článek
Konkurence skřípala zuby. Věhlasné tovární týmy se v první polovině dakarské rally musely opět sklánět před uměním teprve devatenáctiletého polského jezdce Eryka Goczala, který vloni vyhrál kategorii T4. Letos opanoval kategorii Challenger, když jel rychle, chytře a spolehlivě. A zdálo se, že ho na trati nemůže nic zastavit. Nu, na trati možná ne…
„Máme nepodložené informace, že jeden konkurenční tým nechal prověřit naši techniku s cílem vyřadit nás ze závodu,“ stojí v tiskovém prohlášení polského Energylandia Rally Teamu. To přišlo poté, co je pořadatel s okamžitou platností diskvalifikoval za použití nepovolených karbonových spojek.
Podle všeho šlo opravdu o udání, protože techničtí komisaři šli najisto. Oba dva stroje měly namontované karbonové spojky, jež ale používaly i v první polovině závodu a se kterými vozy prošly technickou přejímkou. Energylandia Rally Team se hájí tím, že podle pravidel nejsou ve třídě Challenger žádná konstrukční omezení v konstrukci a materiálech spojky. Údajně se navíc telefonicky dotazovali FIA, jestli mohou karbonové spojky použít.
„Kdyby ten souhlas nedostali, jistě by neutratili bezmála osmdesát tisíc euro za karbonové spojky, které by nemohli použít,“ říká dobře informovaný zdroj přímo na Dakaru, který si ale nepřeje být jmenován. „Mají tři auta, každé mělo jednu spojku na polovinu soutěže, tedy dvě do závodu, třetí byla rezervní. Bohužel to vyjádření nemají písemně, takže rozhodnutí je jasné a definitivní.“
Aby bylo jasno, na trati tím jezdci nemohli získat žádnou rychlostní výhodu. Karbonová spojka auto nezrychlí ani nijak nevylepší jeho řazení. Ale u lehkých speciálů je sériová spojka technickou slabinou a týmy ji preventivně musely každý den měnit. Hrozilo i její selhání přímo v závodě. A proto pořídily spojky karbonové.
Pořadatel se opírá o pravidlo, které přímo definuje seznam dílů, kde je povolené použití kompozitních materiálů. A spojka mezi nimi není. Kompozitní materiály mohou být použity na některé díly, jako je palubní deska, sací potrubí, vzduchové kanály a vnější díly karoserie.
Oba dva jezdci se chtěli proti rozhodnutí odvolat, ale nakonec to neudělali. Důvod je úplně jednoduchý - pořadatel má na posouzení odvolání 30 dní, takže by to bylo úplně bezpředmětné. Bude se to tedy řešit až po soutěži.
Jak tohle vnímáte vy? Došlo k porušení pravidel, nebo jen k chybné interpretaci? Byl to úmysl, nebo omyl? Jen pro pořádek se sluší dodat, že polský Energylandia Rally Team nasadil do dakarské rally tovární speciály Taurus T3 Max, proti nim závodí převážně speciály Can-Am.