Článek
„Jeho vůz by zničen explozí, jejíž původ zatím nebyl objasněn. Saúdská policie okamžitě zahájila vyšetřování a předběžně vyloučila trestný čin i teroristický útok,“ stojí v tiskovém prohlášení pořadatelské agentury ASO.
Aby bylo jasno, tady v bivaku skoro nikdo nic neví a pořadatelé jen doplnili, že po dohodě s policií zvyšují úroveň zabezpečení celé soutěže. „Řekli nám jen to, že máme dávat větší pozor,“ krčí rameny Quirin Müller, týmový manažer Martina Prokopa. A když pak zjišťuji podrobnosti, dozvídám se na stránkách francouzského konzulátu, že francouzské ministerstvo zahraničí vyzvalo cestující do Saúdské Arábie k ostražitosti. „Hypotéza kriminálního činu není ještě úplně vyloučena a teroristická hrozba v Saúdské Arábii stále trvá. V každodenním životě je nutná opatrnost,“ píše se na stránkách ministerstva.
Pro závodníky se prý nic nezmění, jen bivak, kde je podle pořadatelů až 3 500 lidí, bude více hlídán, podobně jako přesouvající se kolony doprovodných aut a kamionů. Ale to bylo i předtím – do improvizované vesnice, kde jsou (skoro) všichni ubytovaní, se dostanete jen s čipem na ruce, policejní auta lemují silnice při přejezdech i prostor startu a cíle. A z chování místních rozhodně nemám pocit, že bych se měl něčeho bát.
61letý Philippe Boutron je šéf třetiligového fotbalového klubu US Orleáns a startoval na svém devátém Dakaru. V době incidentu řídil asistenční auto francouzského týmu Sodicars s několika dalšími pasažéry, kteří vyvázli jen s lehkými zraněními. Boutron už byl leteckým speciálem přepraven do Evropy.
Závodníci samotní pak vnímají spíš riziko samotné soutěže než nějaký teroristický útok. Předloni si sice dobrodružství jménem Dakar vybralo dva lidské životy mezi motorkáři a i loni byl důvod ke smutku, nicméně pravidla se opět upravila a posunula. Motorkáři musí mít nafukovací vesty, lehčí helmy a všichni závodnici pak vybavení s nejnovější homologací.
Auta i kamiony jsou extrémně bezpečné stroje, ale rizika samozřejmě zůstávají. Přece jen auta jezdí po písečných planinách maximální rychlostí 170 km/h, kamiony pak mají rychlost omezenou na 140 km/h a motocykly taky na 170 km/h. Malé buginy nesmějí jet víc než 120 či 130 km/h.