Článek
Audi už ví, že letošní Dakar je ztracený. Ze tří aut jedno definitivně skončilo (Stéphane Peterhansel skončil po havárii v šesté etapě), další dvě řízené Mattiasem Ekströmem a Carlosem Sainzem bojují dál, ale už jen o dílčí výsledky v jednotlivých etapách, oba jsou na chvostu startovního pole. Zadání mají ale evidentně jasné – atakovat etapová vítězství a být co nejvíc vidět. Nu, minimálně to druhé se Sainzovi dneska povedlo.
Tak tohle bylo ale hodně nepříjemný 😬 Tady volal jistě o pomoc iritrac, protože ta rána byla velká. Jak je to s tím, jestli v závodě končí nebo ne, když už byl v helikoptéře, teď na přejezdu nezjistím. Takže kdyby třeba někdo z vás... #dakar
Posted by Jan Červenka - novinář on Tuesday, January 10, 2023
Ta nehoda vypadá děsivé. Jen pět kilometrů po startu to v dunách El Matadore evidentně přehnal s nájezdovou rychlostí. Když se podíváte pozorně, tak vidíte, že brzdil a na poslední chvíli udělal i to nejlepší, co mohl, tedy znovu přidal, ale ta rychlost byla evidentně příliš velká.
„Jen chvíli před ním tam projel jiný jezdec, ale ten víc brzdil, takže strhnul hranu a dunu sjel. Hlavně ale jel o poznání pomaleji,“ popisuje mi Martin Hřivna, jeden z českých fanoušků tady na Dakaru. „Byl to brutální let, krve by se v nás nedořezal. Ale během chvíle z auta vylezl Sainz i spolujezdec a fanoušci už vraceli audinu na kola.“
Ve správný čas, na správném místě. Myslím tím Petra 🤦 Dakar 2023 je pro Audi noční můra. Ale i to je motorsport.
Posted by Jan Červenka - novinář on Monday, January 9, 2023
Všechny závodní auta mají v kabině iritrack, což je přístroj na komunikaci s organizátory. Přes něj se dá volat a je na něm i tlačítko, které v případě nouze přivolá organizátory nebo rovnou pomoc, nebo které závodníci stisknou, když přijedou k nehodě a sami pomáhají. „Iritrack ale taky při určitém přetížení nebo když je auto na střeše, volá organizátory automaticky,“ říká k tomu Viktor Chytka, navigátor týmu MP Sports.
Ať to bylo jakkoli, záchranářský vrtulník byl na místě opravdu rychle. Sainz si stěžoval na bolest v pravé polovině těla a bylo rozhodnuto, že bude transportován do nemocnice v Rijádu. Jenže za chvíli helikoptéra opět přistála u auta, Sainz si vzal helmu, sednul za volant a pokračoval dál.
Samotní organizátoři k tomu na oficiálním webu Dakaru zatím jen napsali, že Sainz se nakonec rozhodl vrátit k autu, ale v době, kdy píšu tyto řádky, není vůbec jasné, co se bude dít dál. Rozhodující bude totiž způsob, jakým byl iritrac použitý a jak pořadatelé vyhodnotí fakt, že Sainz použil záchranářský vrtulník, aby pomoc po chvíli odmítl. Pořadatelé totiž nemají ani trochu rádi, když někdo blokuje vrtulník. Bude se tedy nejspíš ještě řešit, jestli ho pořadatelé nechají dál bojovat o vítězství v jednotlivých etapách, nebo pro něj výlet záchranářským vrtulníkem bude znamenat definitivní konec v soutěži.
Jisté každopádně je, že šedesátiletý Sainz předvedl neuvěřitelnou zarputilost, když se i po takovém karambolu vrátil za volant a dovedl auto do cíle etapy. Smekáme klobouk!
Edit: Příběh se vyřešil i bez zásahu sportovních komisařů… Sainz končí, auto je vážně poškozeno a není možné dál pokračovat.