Hlavní obsah

Na Dakaru tvrdě havaroval jeden z největších favoritů. Zatím není jisté, co to znamená pro vývoj zbytku soutěže

Foto: A.S.O.

Jakkoliv to může vypadat hrozivě, tak přistání bylo nejspíš do měkkého a odskákaly to jen karbonové kapoty.

Je mu 62 let a loňský Dakar dokázal pro Audi konečně vyhrát. Rok předtím hybridní speciál poslal z duny takovým způsobem, že byl zázrak, že ho nezlomil. Teď svůj závoďák rozbil hned v druhé etapě, když ho hodil přes boudu. Co bude dál?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Druhá ostrá etapa letošní dakarské rally, první polovina obávané 48h Chrono, a také první větší duny. Carlos Sainz jede jako celá špička, tedy naplno a bez taktizování. Na to tihle borci nemají čas, za to tady nejsou placení. Přichází kilometr 327 a duna, která byla víc podseklejší, než si El Matadore myslel. Jeho závodní Raptor v následujícím okamžiku letí vzduchem, čumákem se zapíchne do písku, jde přes boudu a končí s koly vzhůru. To vypadá tvrdě, tohle může být konec…

Foto: A.S.O.

V bivaku v etapě 48h Chrono už Sainz rozdával rozhovory a zbytek týmu se snažil hodnotit škody alespoň na dálku.

Jak moc bych chtěl Dakar jet, tak moc bych se neodvážil sednout si s těmi nejrychlejšími na sedadlo spolujezdce v závodě. „Carlos Sainz je jeden z nejlepších jezdců v poli. Je skvělé s ním být v autě, uvidíme, jaký bude letošní Dakar, jestli se povede titul obhájit s novým vozem. Uděláme pro to všechno, jak my dva, tak celý tým Ford Performance,“ říkal ještě před startem Španěl Lucas Cruz, který mu dělá navigátora už od roku 2015.

Nevím, jaký je plat těch nejlepších navigátorů, spekuluje se o částce půl až milion eur za sezonu, ale moc dobře vím, že to není jen o tom umět číst navigaci, ale také nést TO riziko. Když jedete s těmi nejrychlejšími, musíte přijmout to, že nejedou na hranici, ale za ní. A že to někdy může zatraceně bolet, že se můžete vrátit domů dřív, ve speciálním lékařském letadle. Pilot může tu hranici rizika ovlivnit, ale na sedadle spolujezdce se s tím musíte smířit.

Rally Dakar je světově nejprestižnější závod terénních vozidel. Letos musejí závodníci v termínu od 3. ledna do 17. ledna 2025 urazit více než 7700 kilometrů saúdskoarabské pouště.

Sainz jednoduše držel plyn tak, jak to dělá vždy. A ta duna byla ostřejší, než to možná vypadalo. Byla to taková ta nehoda, které se pak už nedá v podstatě zabránit, jestli by to měl někdo zvládnout, tak právě Sainz. Když to nestihnete dobrzdit, aby se auto sklouzlo a dunu sjelo, tak pak musíte okamžitě přidat, abyste co nejvíc ulevili předním kolům a nešli přes boudu. Běžně se to stává, povede se to za těch čtrnáct dní stokrát, ale teď to nevyšlo.

Sainz v moment, kdy jsou hlavou dolů, okamžitě vypíná motor, bateriový odpojovač a společně s Cruzem lezou z auta ven, aby po zjištění, že jsou oba celí, navázali lano a o necelou půlhodinu později je jejich týmový kolega Mitchell Guthrie dostal na kola. Nebuďte naivní, že by u nich zastavil někdo od konkurence. Ti, když vidí, že je posádka v pořádku, tak jen pokračují dál s vědomím, že tu smůlu za dnešní den už si někdo vybral a že čistě statisticky je riziko, že se něco stane jim, zase o kousek nižší.

Sainz s Cruzem otrhali zbytky karbonů z karoserie, nastartovali Raptor, vzali si lyžařské brýle a v tempu, jaké stav auta dovolil, respektive to, co z něj zbylo, pokračovali v soutěži dál. I přes to všechno jim po prvním dni 48h Chrono patřila průběžná 34. příčka. Přenocovali v improvizovaném bivaku s těmi nejlepšími, polepili, co se dalo, prošli jednotlivá poškození a ráno odstartovali do zbytku etapy.

Ta největší práce čeká na jejich mechaniky v bivaku, kde už se všechno chystá. Vyndané díly karoserie se právě polepují do sponzorských barev, jsou nachystané bedny s náhradními díly. Ford, stejně jako ostatní tovární týmy, si s sebou vezou v kamionech tolik součástek, že by z nich teoreticky mohli poskládat hned několik aut. Jenže kdyby kontrola ukázala poškození rámu tak, jako se to před dvěma lety stalo po Sainzově tvrdém přistání u Audi, je konec. Motor, převodovku, věci na podvozku a vlastně všechno ostatní vyměníte, byť třeba u motoru je to za penalizaci dvacet hodin, ale rám už nahradit nemůžete. Každopádně před zítřejší maratonskou etapou na to budou mít mechanici celé dnešní odpoledne a celou noc, nikdo nepochybuje o tom, že to zvládnou.

Foto: A.S.O.

Mechanici Ford Performance se chystají, až se jim jejich auta, aktuálně hlavně to Sainzovo, objeví v bivaku.

Pokud Sainz s Cruzem budou pokračovat dál, tak se velmi rychle ukáže, jestli mají šanci na vítězství, nebo zda Ford přehází hierarchii v týmu a udělá z nich rychlou asistenci. To by pak vezli náhradní díly pro ostatní posádky Ford Performance a v případě problémů ostatních by jim pomáhali, dali by jim náhradní pneumatiky nebo by mohlo dojít i ke kanibalizaci jejich auta.

Nebo si ve Fordu řeknou, že nic není ztraceno, že je to jen začátek soutěže a že Sainz je pořád ten nejlepší, a on poletí dál. To pak Cruz bude muset zase zatnout zuby, sednout si zítra ráno vedle něj a říct si, že čistě statisticky už mají pro letošní ročník vybráno a že už se nemůže nic stát.

Související témata:
Načítám