Hlavní obsah

Martin Prokop proti všem! Audi už na Dakaru nezávodí, ale ve velkém stylu ho nahrazuje Dacia s Fordem

Foto: Orlen Jipocar Team

Vloni dokázal Martin Prokop s Viktorem Chytkou a celým týmem Orlen Jipocar dojet na Dakaru na senzačním pátém místě. Shrek prošel další vývojovou formou, ale konkurence také přitvrdila.

Hybridní speciály Audi už ve startovní listině nenajdete. A ani jeden Hunter od Prodrivu. Přesto nikdo nepochybuje, že největší souboje na Dakaru 2025 budou právě ve třídě osobních aut. I když… Speciály kategorie T1+ nemají s obyčejnými auty vlastně už nic společného, jsou to skutečná pouštní monstra!

Článek

Audi to vloni konečně dokázalo a vítězstvím Carlose Sainze úspěšně uzavřelo svůj předem naplánovaný tříletý závodní program. Způsob, jakým vloni zabojovali o zlatého beduína, byl skutečně strhující – hvězdy motosportu se ve finále soutěže proměnily v nosiče vody, aby v závěru dakarské rally jely jen na Sainze.

A letos? Letos jsou karty zamíchány skutečně důkladně a ve hře jsou sice hlavně stará jména, ale také nové stroje.

Foto: Orlen Jipocar Team

Vypadají spokojeně, těší se. Podle všeho mají formu. A podle prvních náznaků je taktika pořád stejná: „Abyste mohli vyhrát, musíte napřed dojet.“

Když se podíváte na startovní listinu, tak nevíte, komu fandit dřív. Tedy víte, protože české týmy jsou v autech jen dva, tedy Martin Prokop s Viktorem Chytkou a Karel Trněný s Václavem Pritzlem. Ale je vůbec reálné, aby Prokop dokázal v téhle konkurenci ještě vylepšit loňské páté místo? Na otázku, s jakým umístěním bude na konci soutěže spokojený, jen rozhodí rukama, chvíli přemýšlí a pak říká: „A něco jednoduššího bys tam takhle ze začátku neměl?“ Absolutně vystihuje očekávání všech.

Pro Dacii postavil britský Prodrive na základech už tři roky tvrdě zkoušeného Hunteru nový vůz, který je naživo ještě povedenější než na fotkách. Úsporný aerodynamický design, ergonomie kabiny přizpůsobená každému jezdci i navigátorovi na míru, dvakrát přeplňovaný šestiválec od Nissanu by mohl být synonymem pro nesmrtelnost, a když začnete zblízka zkoumat podvozek, bude vás fascinovat jeho lehkost a robustnost zároveň. Úsměvně možná působí zmínka o tom kšiltíku na přední kapotě, ale vzhledem k velikostem speciálů kategorie T1+ a k tomu, jak mizerně je z těch aut vidět, to najednou dává smysl. Speciálně v kamenitých etapách, kdy se některé úseky jedou vysloveně trialově.

Foto: Dacia

Dacia je sice na Dakaru nováčkem, ale to by pro ni nesměl auto postavit zkušený Prodrive na základech svého Hunteru. Kromě super techniky se může opřít i o dva fantastické jezdce!

Otázkou je, jestli se Dacii nestane osudný souboj jejích dvou hlavních hvězd. Pětinásobný vítěz Dakar Rally Nasser Al-Attiyah vloni vysloveně šokoval fanoušky i svůj tým, když po opakovaných technických trablech a beznadějné pozici práskl dveřmi a naštvaně odjel domů, aniž by takticky pomohl Sébu Loebovi v závěru soutěže proti přesile Audi.

Teď se dušuje, že v životě neřídil lepší auto, než je Dacia Sandrider. A Loeb, který jede ne na hranici, ale za hranicí rizika, na samé hranici chápání, chce letos konečně prolomit kletbu druhého místa. Jenže to může také znamenat, že do cíle soutěže nemusí dojet… Třetí auto pak vede Cristina Gutiérrez, která chce být nejrychlejší ženou letošního Dakaru.

Jenže pak, trochu v ústraní, je tady ještě jedna velkolepá tovární premiéra. Ford přivezl na Dakar 2025 hned čtyři zbrusu nová auta a na Rally du Maroc tyhle stroje vysloveně letěly. Mají sice atmosférické osmiválce a na rozdíl od konkurence, která používá tlumiče Reiger, jedou americké foxy, ale jejich rychlost je nezpochybnitelná. Jejich největší hvězdou je samozřejmě matador Carlos Sainz, ale Nani Roma už je také zkušený profík a Mattias Ekström vloni i předloni v pár etapách vysloveně zářil. Muziku tvrdí nováček Mitch Guthrie, za kterým stojí Red Bull.

Auta Fordu jsou trochu jiná než ostatní. Působí nižší a protaženější, také na pohled trochu tučnější, ale teprve ve skutečném dakarském tempu bude vidět jejich opravdová rychlost. Již zmíněný motor jde rovněž proti proudu – vzpomeňte si, jak na svůj pětilitr z mustangu žehral Prokop a ostatní jezdci – ale ve Fordu nějak dokázali najít cestu. Vloni na Dakaru s jihoafrickými raproty sbíral tenhle tým zkušenosti (a data), teď míří podstatně výš.

Foto: Ford Performance

Mají hned čtyři auta, vysoký rozpočet a tři výtečné piloty. Jenže loňská poloviční premiéra s jihoafrickými raptory Fordu opravdu nevyšla. A otázkou je, jak obstojí s atmosférickými osmiválci.

Tradičním hráčem je pak Toyota Gazoo Racing, která má hned šest (!) aut na startu, a ani tady nechybí jejich pilotům rychlost. Vždyť Giniel de Villiers jede už dvaadvacátý Dakar, Lucas Moraes se toho také nebojí a vysoké ambice má i Seth Quintero, který v roce 2022 doslova šokoval, když s buginou vyhrál dvanáct etap!

Auta Toyoty jsou osvědčená, spolehlivá, prochází postupnou evolucí, ale už je nelze považovat za jasné favority jako ještě před několika lety. A počítejte samozřejmě i s toyotami belgického týmu Overdrive, kde já osobně jsem nejvíc zvědav na výkon posádky Toby Price / Sam Sunderland, kteří vloni startovali na motorkách v továrním týmu KTM a letos zkouší štěstí v autě. Oba extrémně dobří ve čtení stopy a navigaci, to se přece počítá!

Foto: Toyota

Toyota patřila na Dakaru vždy ke klíčovým hráčům, ale jejich technika, jakkoliv osvědčená, už není nejmodernější.

Mezi další hráče, s nimiž se musí počítat, patří X-Raid, který do Mini namontoval benzinový motor a má favority v podobě Guerlaina Chicherita a Guillama De Méviuse. Jihoafrický tým Century také nejsou žádní nazdárkové a pak je tady spousta soukromníků s pronajatými vozy. No a sluší se zmínit i Aliyyah Koloc, která jede v barvách Buggyry už svůj třetí Dakar. I ona chtěla mít na Dakaru už auto s přeplňováním, ale kvůli technickým problémům dál startuje s atmosférickým osmiválcem.

Zraky českých fanoušků jsou samozřejmě nejvíc upřeny na tým Martina Prokopa. Tradičně nejúspěšnější soukromník na Dakaru dokázal vloni trpělivou a chytrou jízdou zajet životní výsledek v podobě pátého místa. Na první pohled je vidět, že Shrek je zase o kus jiný, kratší, s upravenou aerodynamikou a hlavně se zásadně vylepšeným podvozkem. V době, kdy píšu tyhle řádky, je auto na plachtě připravené na odpolední krátký test, zítra se pak testuje celý den, a když bude jen trochu šance, těšte se na zážitky ze svezení.

„Že auto vypadá jinak, vidí všichni. My máme radost hlavně z nejnovějších tlumičů,“ říká k tomu Ivan Matoušek, týmový inženýr. „Kde ostatní letěli a Martin s Viktorem si stěžovali na fyzickou bolest, tam najednou můžeme jet i my. Těch změn je ale víc, tak uvidíme.“

Když se zeptám Viktora Chytky, jak vidí šance on, je o trochu sdílnější než Prokop. A jako právník i víc diplomatičtější: „Samozřejmě, že všichni by nás chtěli vidět výš. My samotní bychom také chtěli, jenže ten loňský výsledek byl prostě strašně dobrý a myslet na bednu sice můžeme, ale buďme realističtí a podívejme se na startovku. Na druhou stranu, je to Dakar a na Dakaru se přece může stát všechno.“

Prokop jezdí čistě a Chytka zase nedělá navigační chyby, vždyť vloni byli jedinou posádkou, která celou soutěž absolvovala bez penalizace. Jedou na jistotu. A když se Chytky ptám, jestli mají na letošek stanovenou nějakou taktiku, rezolutně to odmítne. „Nebavíme se o tom, jedeme v etapě pokaždé, jak nejlépe to umíme. Martin odmítá jít do rizika a já jsem za to vlastně rád. Jasně, že to můžeme kdykoliv rozbít, to riziko tam je, ale pokud chceš vyhrát, musíš napřed dojet. A je zbytečné zmiňovat, že jedeme sami na sebe, že nemáme podporu v podobě druhého auta a že i rozpočet našeho týmu je omezený.“

Bude zajímavé sledovat, jak kdo nastoupí do závodu, kdo pojede od samého začátku na riziko s vidinou náskoku, jak obstojí technika nových týmů, kde se pojede týmová režie… Prostě v autech to bude letos řežba a všichni se těšíme!

Kdo je váš favorit?

Načítám