Článek
Jen pár hodin po nočním návratu z Dakaru zorganizoval Martin Macík tiskovou konferenci a upřímně bych čekal, že budou všichni její účastníci (spolu s pilotem Macíkem mladším tu byl navigátor František Tomášek, mechanik David Švanda a šéf týmu Martin Macík starší) vypadat po třítýdenním dakarském nasazení podstatně unaveněji. Ale je fakt, že vítězství dává křídla – a zrovna tohle, jímž obhájili loňské zlato, bylo velmi přesvědčivé…
Skoro by se z pohledu od stolu chtělo říct, že pro ně byl Dakar snadnou záležitostí, to by však vůbec nevystihovalo pravdu, protože posádky dostaly naloženo hned od začátku. „Věděli jsme, že první půlka bude extrémně náročná – měli jsme tam Chrono 48 i maratonskou etapu. Největší novinkou byla jedenáctá etapa, kdy měly kamiony vlastní trasu, a jeli jsme tak jako první do dun a museli si 120 kilometrů v největších dunách Empty Quarter hledat vlastní trasu,“ popisuje záludnosti letošní trasy Dakaru navigátor František Tomášek.
Ve všech těchto velmi těžkých etapách prokázala posádka Martina Macíka svou kvalitu a dojela do cíle jako první, čímž položila základ svému drtivému vítězství. „Co jsme se loni naučili, to jsme letos zúročili,“ trefně vystihl David Švanda. „Jako posádka jsme už přesně věděli, co dělat, a podařilo se nám udržet plné soustředění celý závod i přes ten náskok, který jsme měli.“
Vítězit na takhle vysoké úrovni se totiž dá, jen když do sebe všechno zapadne. „Auto jsme měli skvěle připravené, technika nás nikdy nezklamala a František se neztratil,“ potvrzoval Martin Macík. „Letos byla navigace opravdu náročná. Pořadatelé si dali záležet a připravili spoustu chytáků, jež nás často potrápily. Přesto jsme během celého Dakaru museli hledat jen pár bodů, které jsme nakonec našli, takže to hodnotím pozitivně. Jediné penalizace máme za rychlost – Mates prostě chce letět,“ popisuje s úsměvem navigátor František Tomášek.
Zní to banálně, ale právě chyby v navigaci zčásti zapříčinily velké časové rozdíly v konečném hodnocení, protože jinak dojížděly nejrychlejší posádky do cíle etap jen s minutovými odstupy. „Van den Brink ztratil navigací přes hodinu, Loprais také. A třeba v předposlední etapě v dunách, které byly na navigaci nejtěžší, hned několik posádek jedoucích za sebou trefilo špatně bod a dostalo tři hodiny penalizaci,“ vysvětloval Martin Macík.
A hned dodával: „Další věcí byla technika. Protože i když máte dva jezdce se stejnou technikou, každý jede jinak a jinak svůj kamion ničí – kde a jak skočí, kam to pošle. Třeba kamion Keese Koolena byl výrazně víc poničený než náš, a my přitom jedeme rychleji. Spoustu času pak můžete ztratit následnými opravami.“
Poslední tajnou zbraní vítězné posádky byly pneumatiky. „Dakar byl také hodně u gumách a my jsme byli díky partnerství s Prometeonem připravení. Výhodou nových gum byla jejich tvrdost, protože po některých defektech jsme pořád zvládli ještě někam dojet s tím, že jsme gumu průběžně dofukovali,“ doplňuje Martin Macík.
A nakonec to bylo všechno i o štěstí, protože na Dakaru vám celé závodění může pokazit jediná chybička – zeptejte se Sainze nebo Loeba…
Druhé dakarské vítězství potvrdilo dominanci týmu MM Technology, který na letošní Dakar přivezl rekordních devět kamionů – čtyři z nich přímo servisoval, dalším dodával díly. A o jak špičkovou techniku jde, dokazují konečné výsledky: Mezi nejlepšími sedmi kamiony hned pět pocházelo z dílny v Sedlčanech.
To však rozhodně neznamená, že by si teď Martin Macík a všichni z týmu MM Technology hodili nohy na stůl a do dalšího Dakaru se jen flákali. „Rádi bychom letos postavili další tři kamiony specifikace EVO4 a už máme jednoho zákazníka z Polska. Na jaře nás čeká velké testování v Tunisku, kde kromě nového složení pneumatik chceme naladit také nové tlumiče Reiger, abychom je mohli nabízet jako alternativu k současnému setu od FRT. A v hlavě mám už novou verzi kamionu EVO5, ta ale bude až tak za dva roky,“ popisuje šéf MM Technology Martin Macík starší.
A Martin Macík mladší doplňuje: „Mám třetí přírůstek v rodině, takže bych se jí rád víc věnoval. Na druhou stranu nás na jaře čeká testování, následně závody Baja Aragon a Rallye du Maroc jako příprava na Dakar.“ Takže účast na příštím Dakaru je jistá věc? „O tom se snažím ještě nepřemýšlet.“
Jistá věc je ale účast celé posádky, tedy pilota Martina Macíka, navigátora Františka Tomáška a mechanika Davida Švandy, na putovní talkshow Posedlí Dakarem 2025, která začíná již 7. února v Sedlčanech a končí 16. dubna v Kongresovém centru v Praze. V létě se také můžete těšit na tradiční akci Posedlí Dakarem Open Air, kde se ukáže česká dakarská špička i se svou technikou – akce proběhne v Sedlčanech, přesný termín bude již brzy upřesněn.