Článek
Vloni skončil na druhém místě a moc dobře ví, co od něj všichni chtějí a čekají. První místo na Dakaru je pro něj zkrátka největším cílem, zároveň si však moc dobře uvědomuje, jak dlouhá je cesta za vítězstvím a jak i desetitunový kamion může být křehký.
Přípravě na Dakar podřizuje všechno. Vozí fanoušky v ostrém závodním stroji na tratích v Sedlčanské kotlině nebo v pražském Hummer centru, řídí na privátních testech, jezdí závody v Polsku, Španělsku i Africe, spoustu času tráví na simulátoru. „Jen v Sedlčanské kotlině jsem vloni najezdil tisíc kilometrů, to samé pak v Hummer centru. V Maroku to bylo přes čtyři tisíce kilometrů, osm tisíc byl minulý Dakar… Závodění je jednoduše nejlepší trénink, ale i akce pro fanoušky jsou super, baví nejen mě, ale i je a také jejich doprovod.“ A jestli s nimi jezdí rychle? „Ano, jezdím. Mají helmu, jsou přikurtovaní a jedu naplno.“
Testování a závodění i mimo Dakar ho udržuje ve formě a zároveň má díky tomu skvělou techniku, jíž v dílnách MM Technology vychytali všechny mouchy.
Čenda funguje na jedničku, Macíka zpomalují jen defekty
„Jsem maximálně spokojený. Zatím jsme tady na Dakaru nic neopravovali, naštěstí. Vždy nás zastavily jen defekty a ty jdou za mnou, to je pokaždé chyba řidiče,“ krčí Macík rameny. „Naštěstí umíme i to stopadesátikilové kolo vyměnit relativně rychle a pak můžeme pokračovat. Spíš mě štvalo to, že ani pořádně nevím, jestli a jak jsem tomu mohl zabránit. Vždycky to jen zasyčelo a bylo to, jednou se nám ale kolo přehřívalo, snad po nějaké ráně, a než bych riskoval, že se roztrhne a poškodí kamion, tak jsme ho raději vyměnili.“
Všechny ty defekty přitom přišly v začátku etapy, což člověku na jistotě zrovna nedodá. Jeho kamion si veze dvě rezervy a klidně by jich mohl mít víc, ale nechce. „Je to moc kilo navíc. Když udělám jednu gumu, tak trochu zvolním a třeba to někam nepošlu úplně bokem. Když dvě, je to pak všechno jinak a nedovolím si riskovat.“
Jak je patrno, přímo při jízdě může palubní mechanik sledovat teploty i tlak v pneumatikách, tlaky může také průběžně měnit. „Odfouknout pneumatiky třeba před dunami je záležitost nějakých pěti set metrů, nafouknout je trvá trochu déle, třeba kilometr. Na písku jedeme tlaky 2,5 baru, v kamenech čtyři bary.“
A jestli se dá jet s kamionem na prázdném kole? Dá, ale jen pár kilometrů. V jedné etapě Nasser Al-Attiyah jel se svým BRX posledních třicet kilometrů po ráfku, ale to by Macík s kamionem neriskoval. „Hrozilo by, že zničíš napřed ráfek, pak buben, ale klidně i poloosu a diferenciál.“
Zabloudili jsme, riskli jsme to a dostali ne jednu penalizaci, ale dvě
Ve čtvrté etapě se fanoušci zděsili, když se ještě před projetím cílem objevila u jeho času penalizace bezmála třiatřicet minut. „Ztratili jsme se. Letošní Dakar je extrémně prašný a my jsme dojeli na místo, kde bylo hodně aut i motorek, chvíli nebylo nic vidět, museli jsme zastavit. Měli jsme projet bod a nevěděli jsme, kde je. Vyjeli jsme na náhorní plošinu, rozhlédli se a viděli jsme, kde se práší a kam to dál pokračuje. Takže jsme okamžitě přijali rozhodnutí, že ten bod cíleně vynecháme. Jenže o chvíli později se ukázalo, že nám nechybí jeden, ale dva.“
Dakar Rally 2024 | Stage 4 | Martin Macik🇨🇿 [ENG below] Po mrazivý noci jsme ve čtvrtý etapě jeli pořádnou vypalovačku. 🔥 Skoro od začátku dokonce 140km/h. 🏁💨 Celou cestu jsme se drželi na špičce, ale pak to přišlo. 🤯 Letošní Dakar je ve znamení prachu, a ten nás tentokrát stál slušnou porci minut. 🗺️🕒 Ve složitým úseku jsme minuli dva body. 📍 Takže i když ve finiši svítilo druhý místo, nakonec dorazila penalizace, která nás posunula pěkně dolů na 9. pozici. Celkově ale stále držíme třetí flek a máme před sebou ještě 8 etap, takže spousta času tu ztrátu dohnat. 🙂 Jdeme do pátý etapy, kde se bude měřit 118 km! 🏜️🚀 🇬🇧 After a freezing night, we raced really fast in the fourth stage. 🔥 Almost from the start, we even hit 140km/h. 🏁💨 We held the lead throughout the whole route, but then it happened. 🤯 This year's Dakar is all about dust, and this time it cost us a decent chunk of time. 🗺️🕒 In a complex section, we missed two waypoints. 📍 So, even though we were shining in second place at the finish line, eventually a penalty pushed us way down to 9th position. Overall, though, we're still holding onto third place and we have 8 more stages ahead, so there's plenty of time to make up for that loss. 🙂 Now the fifth stage, a 118 km challenge! 🏜️🚀 Support: IVAR CS Seyfor Millers Oils CZ Oneteam Store MM Technology Diverse Extreme Team 📷 MM Production
Posted by Martin Macík Jr. on Tuesday, January 9, 2024
Abyste tomu rozuměli, když dostane navigátor deset minut před startem etapy itinerář, vidí v něm nejen, kudy má jet, ale také kolik na něj čeká průjezdových bodů. A u každého bodu je napsaná i případná časová penalizace za jeho minutí. Je pak na posádce, jestli se při jeho minutí bude vracet, jestli ho bude hledat, a tak ztrácet čas, nebo jestli raději přijme penalizaci. „Musí to být rychlé rozhodnutí a záleží na strašně moc věcech. A nejde jen o čas, ale třeba i o to, že v některém terénu hrozí nehoda, že někam spadneš, že to někde vyválíš nebo že se klidně střetneš s někým v protisměru. Sice se automaticky pouští sentinel a ty víš, že proti tobě někdo jede, ale v tom prachu jednoduše nevidíš ty jeho a on tebe.“
Na letošním Dakaru už měl podobnou čelní srážku Tomáš Ouředníček se svojí Toyotou, podstatně hůř ale mohl dopadnout Nasser Al-Attiyah.
Riziko srážky s fanouškem, riziko srážky s jiným závodníkem... I tohle se na Dakaru děje. Své o tom už ví i Nasser Al-Attiyah 😬
Posted by Jan Červenka - novinář on Wednesday, January 10, 2024
Macík nicméně nepochybuje o tom, že i se ztrátou může zabojovat o celkové vítězství. „Etapa 48 Chrono je pro všechny velkou neznámou a spousta věcí se v ní může změnit. A pak ještě pojedeme zpět, vždyť reálně nejsme ještě ani v půlce Dakaru. Fanoušci musí být nadšení, protože se bojuje v každé kategorii. V kamionech to bude asi o nás třech, tedy van Kasteren, Loprais a já, ale určitě to bude dobrá show a změnit se může kdykoliv cokoliv. Já včera dostal penalizaci, ti dva dnes opravovali…“
Zajímalo by mě srovnání s kamazy. Jedeme tak rychle jako nikdy předtím
Když vypráví, je jasně vidět ta chuť a zápal. Závodění podřizuje všechno. Baví ho nejen chvíle na trati, ale i příprava kamionů, čas na dílně. „Je to můj život. A jsem strašně rád, že můj koníček je moje práce. Máme tady celkem čtyři kamiony, o které se staráme, další stavíme. Museli jsme sice pozastavit práce na našem elektrickém kamionu, ale já budu mít na příští sezonu nový stroj a tenhle už má svoje nápadníky, jednáme se třemi týmy. V tomhle jsme maximálně spokojení.“
Jeho současný kamion prošel úpravami na podvozku, takže už sice není tolik komfortní jako dřív a jízda v něm víc bolí, ale o to je rychlejší. „Dá se s ním jet strašná palba, jsou etapy, kdy jsme i přes rychlostní limity rychlejší než osobní auta a motorky. Ještě nikdy jsme nejeli, nemohli jet, tak rychle jako letos. Nemyslím si, že by to mohlo jít ještě rychleji.“
A právě i tenhle pocit mu dodává na sebevědomí, a proto v jednom z rozhovorů před Dakarem řekl, že by ho zajímalo aktuální srovnání s ruskými kamazy. „Ještě když jezdily, tak se povedlo jenom nám, že jsme se mezi ně mohli vklínit. Na to, abychom je porazili, to nebylo, to buďme upřímní sami k sobě, ale dokázali jsme je v některých etapách dojet. A když vidím, jak umíme a můžeme být rychlí teď, tak by mě zkrátka zajímalo přímé srovnání.“
Můžete se spolehnout, že Martin Macík bude v dalších dakarských etapách tlačit. „Musím. Není čas na hrdinství.“